Słownik

Audiofilska encyklopedia od do Z. Najważniejsze terminy ujęte w słownikowej formie. Przeczytaj!
S
S-Video
Dedykowane wejście lub wyjście do bezpośredniego połączenia urządzeń video (S-VHS lub Hi-8) do telewizora. Inna nazwa: Y/C.
S/N
Zobacz: Stosunek sygnał/szum.
S/N ratio
Zobacz: Stosunek sygnał/szum.
S/PDIF
Standard transmisji cyfrowego sygnału audio powszechnie stosowany na wyjściach odtwarzaczy DVD i CD. Pozwala na przesyłanie między dwoma urządzeniami dźwięku zapisanego cyfrowo bez potrzeby konwertowania go do postaci analogowej. Dzięki temu nie powstają zniekształcenia dźwięku. Najbardziej popularnym wyjściem/wejściem S/PDIF jest złącze RCA. Coraz częściej spotyka się też optyczne złącza S/PDIF, które zapewniają szybsze i wygodniejsze przesyłanie dźwięku w zapisie cyfrowym.
SACD
Super Audio CD to nowy standard odtwarzania dźwięku. Wyeliminowanie zniekształceń i zakłóceń dźwięku osiągnięto wykorzystując technologię Direct Steam Digital. Płyty nagrane w standardzie SACD nie podbiły rynku i znalazły się w cieniu DVD i tradycyjnych CD. Obecnie rzadko spotykane, do ich pełnego wykorzystania niezbędny jest odpowiedni odtwarzacz CD.
SBM
(ang: Super Bit Mapping) System, w którym następuje przesuniecie szumu z części pasma audio dobrze słyszanego przez ucho ludzkie do części słabiej słyszanej.
SCART
(Eurozłacze, Euro) Złącze stosowane w urządzeniach wideo umożliwiające szybkie ich łączenie. Może zawierać sygnały audio i video, magistralę wymiany danych, sygnały sterujące formatem obrazu.
SCMS
System zabezpieczający przed nieograniczonym kopiowaniem nagrań w formacie cyfrowym. Powstał w chwili pojawienia się urządzeń typu DAT (ang. Digital Audio Tape), które umożliwiały tworzenie cyfrowych kopii każdego materiału.
SECAM
Tłumaczony jako Sequentian Color And Memory. System potencjalnie eliminuje konieczność regulacji nasycenia i koloru w monitorze. Dwa sygnały różnicowe transmitowane są za pośrednictwem dwóch linii, a zadaniem bufora pamięci jest wyodrębnienie informacji o kolorach.
Sensaura
System opracowany we wczesnych latach 90-tych, umożliwiający taką obróbkę dźwięku, że możliwe są trójwymiarowe efekty lokalizacji źródeł pozornych w przestrzeni. Pierwsze nagrania wykonywane były przy pomocy sztucznej głowy a następnie poddawane obróbce stanowiącej istotę systemu. Przy zachowaniu odpowiedniej geometrii układu słuchacz-kolumny, system Sensaura daje efekty stereofoniczne niemożliwe do uzyskania przy pomocy tradycyjnych technik nagraniowych. Obecnie technologia ta stosowana jest szeroko w grach komputerowych oraz w kartach dźwiękowych komputerów.
Skanowanie progresywne
Technika nagrań wideom w któerej obraz jest skanowany w całości w całości jest wyświetlany na ekranie TV. Znacznie zwiększa to jakość obrazu i niweluje zmęczenie oczu spowodowane migotaniem obrazu. Używane jest w telewizji wysokiej rozdzielczości w standardach 720p oraz 1080p. Skanowanie progresywne obsługują też w pełnym zakresie konsole Xbox 360, Playstation 3 i Wii, a także odtwarzacze Blu-ray.
Skuteczność
Parametr charakteryzujący kolumny głośnikowe. Określa natężenie dźwięku emitowane go w odległości 1 m od głośników, mierzone przy zasileniu przetworników sygnałem testowym (2,83V). Skuteczność podawana jest w dB.
Słuchawki bezprzewodowe
Słuchawki bezprzewodowe to słuchawki wyposażone w akumulator i technologie, dzięki którym nie ma konieczności podłączania ich za pomocą kabla do urządzenia, z jakiego jest odtwarzana muzyka.
Soft Clipping
Starożytny układ NAD-a, przeciwdziałający przesterowaniu tranzystorów końcowych. Jeśli będziemy chcieli zagrać zbyt głośno, ponad miarę możliwości wzmacniacza, to w typowej sytuacji doprowadzimy do przesterowania końcówki, co z kolei spowoduje obcinanie wierzchołków sygnału (modelowo przedstawia się go w postaci sinusoidy),a na skutek tego generowanie zniekształceń. A te, nawet jeżeli pozostaną przez nas niezauważone, mogą bardzo dokuczyć głośnikom wysokotonowym. Układ Soft Clipping zaokrągla obcinane wierzchołki i w ten sposób łagodzi efekty przesterowania.
SONY
Japońska firma założona w 1946 roku przez Masaru Ibukę i Akio Moritę jako Tokyo Telecommunications Engineering; obecnie jeden z największych światowych producentów elektroniki użytkowej. Znana z wyprodukowanego w 1979 roku przenośnego odtwarzacza kasetowego "walkmana". Produkt utworzono przez usunięcie zbędnych funkcji magnetofonu i miniaturyzację pozostałych mechanizmów. Wypromowała takie znaki towarowe jak discman czy trinitron. Wśród jej produktów znajduje się MiniDisc, seria konsol wideo PlayStation, pamięci Memory Stick i seria komputerów VAIO. Jest również autorem systemu zapisu wideo Betamax oraz nośnika pamięci HiFD. Firma dzięki przejęciom jest także właścicielem m.in. studia filmowego Columbia Pictures oraz przez spółkę-córkę Sony Music jest jednym z największych wydawców muzycznych. W 2006 r. Sony przejął dział lustrzanek cyfrowych koncernu Konica Minolta, poszerzając tym samym swoją ofertę o nowy obszar, jakim jest segment cyfrowych aparatów fotograficznych.
Sound Navigator
System umożliwiający ustawienie różnych korekcji dźwięku ze względu na typ słuchanej muzyki. Opracowano 26 ustawień bazujących na 6 podstawowych korekcjach (Classic, Rock, Vocal, Techno, Optimal i Jazz). Muzyka klasyczna posiada tylko jedno ustawienie, pozostałe rodzaje muzyki po 5 poziomów regulacji.
Soundbar
Listwa głośnikowa dołączana do telewizora poprzez HDMI lub wejście optyczne, zawierająca głośniki umieszczone na całej długości urządzenia, a także z boków, np. skierowane do góry. Głośników może być kilka, a nawet kilkadziesiąt.
SQ
(ang: Stereo Quadrophonic System) Jeden z systemów matrycowych zapisu kwadrofonicznego. Cztery kanały audio są nagrywane w dwóch kanałach płyty analogowej (LP). Zwykłe gramofony mogą odtwarzać płyty SQ dając dwukanałowy dźwięk. Aby uzyskać dźwięk czterokanałowy trzeba do gramofonu dołączyć dekoder SQ. System SQ nigdy nie zdobył szerszej popularności.
Srebro
Srebrzystobiały metal, używany powszechnie w elektronice. Cechuje go bardzo dobre przewodnictwo elektryczne i cieplne.
Step DBB
Układ skokowej regulacji dynamicznego wzmocnienia tonów niskich.
Stereo
Ogólna nazwa technik zapisu i odczytu dźwięku dwukanałowego. Różnica w sygnałach obu kanałów powoduje, że słuchacz ma wrażenie przestrzenności audycji. Kilkadziesiąt lat temu stereofonia zrewolucjonizowała rynek audio i tak naprawdę to ona sprawiła, że rozpoczął się wyścig technologiczny, w wyniku, którego mamy dzisiaj dźwięk wielokanałowy, radio z RDS itp.
Stereofonia
Zobacz: Stereo
Stosunek sygnał / szum
Wielkość S/N określająca różnicę miedzy sygnałem użytecznym a szumami toru audio. Im parametr ten jest większy, tym urządzenie lepsze. Stosunek sygnał/szum wyrażany jest w dB.
Stosunek sygnału do szumu
Zobacz: Stosunek sygnał/szum.
STRAIGHT WIRE
Założona w Stanach Zjednoczonych przez Stevena Hilla firma działa od 1989 roku. Zajmuje się wytwarzaniem wszystkich rodzajów przewodów połączeniowych, poczynając od kabli głośnikowych, po przez wszelkiego rodzaju kable wizyjne, a na przewodach cyfrowych HDMI kończąc. Lata doświadczeń pozwoliły wdrożyć najbardziej wyrafinowane i skomplikowane technologie produkcji zarówno samych przewodów jak i odpowiednich izolacji. Najlepszą rekomendacją jakości wyrobów jest fakt, iż odbiorcą kabli są najwięksi producenci z branży audio (Sony, Thomson, Denon, Harman/Kardon, JBL) oraz szereg prestiżowych nagród. Główną filozofią firmy jest wytwarzanie połączeń, które przekazywać będą muzykę bez jakiejkolwiek własnej ingerencji. Staright Wire nie stosuje żadnych filtrów ani nie ?stroi? swoich produktów. Przewody SW, ze względu na swoją "przeźroczystość", są chętnie stosowane przez studia nagraniowe.
Subwoofer
Dodatkowy moduł zawierający głośnik niskotonowy, będący uzupełnieniem systemów nagłośnienia wielokanałowego, najczęściej zestawów kina domowego. Rolą subwoofera jest odtwarzanie dźwięków o najniższych częstotliwościach (z reguły w granicach 20-200 Hz). Jego wykorzystanie daje, ceniony podczas projekcji filmowej, efekt drżenia ścian, podłogi i mebli. Subwoofery są szczególnie przydatne w aparaturach audio o ograniczonej mocy stosowanych w małych pomieszczeniach i samochodach. W tego typu miejscach dźwięki o niższych częstotliwościach są szybciej tłumione od dźwięków o wyższych częstotliwościach.
Subwoofer aktywny
Moduł głośnikowy zawierający przetwornik niskotonowy i zasilający go wzmacniacz mocy. Takie urządzenie sterowane jest sygnałem liniowym z dedykowanego wyjścia wzmacniacza lub amplitunera.
Subwoofer Output Connection
Wyjście na subwoofer.
Subwoofer pasywny
Moduł głośnikowy zawierający wyłącznie przetwornik niskotonowy. Takie urządzenie podłączane jest do specjalnej końcówki mocy wzmacniacza lub amplitunera.
Subwoofer Ready
Określenie oznaczające urządzenie przeznaczone do współpracy z subwooferem.
Surround Sound
Dźwięk przestrzenny uzyskiwany dzięki wielokanałowemu systemowi głośników. W jego skład wchodzą kanały przednie i tylne a często dodatkowo również kanał centralny.
Sygnał komponent
Podczas reprodukowania obrazu każdy odbiornik potrzebuje bazowych informacji o podstawowych kolorach: czerwonym, zielonym i niebieskim (RGB - red, green, blue). Takie sygnały są najprostszą formą złożonego sygnału wizyjnego nazywanego komponentowym.
Sygnał kompozyt
Standardowy sygnał wizyjny otrzymywany przez konwersję przebiegów RGB.
Sygnał S-Video
Informacje na temat kolorów przekazywane są za pomocą informacji o poziomach luminancji i chrominancji. Sygnał S-Video otrzymywany jest w procesie przekształcania bazowych danych o kolorach RGB.
Szeregi E6, E12, E24...
Określenie wartości nominalnych rezystancji oporników i pojemności kondensatorów. Elementy te produkowane są według ustalonej w tym celu tabeli szeregów. Są one oznaczane literą E oraz liczbą, wskazującą ilość wartości tabelarycznych w pojedynczej dekadzie (tzn. w zakresie od 1 - 10 (10 -100, 100 - 1000) jednostek (np.: szereg E6 ? obejmuje sześć wartości; 10, 15, 22, 33, 47, 68). Dzięki takiemu logarytmicznemu podziałowi udało się uzyskać pokrycie całych dekad potrzebnych wartości - w zależności od dopuszczalnej tolerancji - stosunkowo niewielką ilością standardowych wartości nominalnych.
Szum
Dźwięk, którego ciągłe widmo jest w większości zakresu słyszalności zrównoważone, tzn. nie występują gwałtowne "piki" (maksima), które słyszalne mogłyby być jako dźwięczące rezonanse o określonej wysokości tonu.
Szum biały
Odmiana szumu akustycznego o całkowicie płaskim widmie (niezależnie od częstotliwości). Nazwa nawiązuje przez analogię do światła białego, które jest mieszaniną wszystkich możliwych barw o całkowicie płaskim widmie w zakresie widzialnym. Intensywność szumu białego teoretycznie jest równomierna w całym paśmie - od zera do nieskończoności.
Szum różowy
Szum akustyczny znany także jako szum 1/f, jest sygnałem, którego widmo częstotliwościowe, a także widmowa gęstość mocy są proporcjonalne do odwrotności częstotliwości. Widmowa gęstość mocy szumu różowego opada ok. 3dB na oktawę. Zatem poziom ciśnienia akustycznego w kolejnych pasmach oktawowych będzie stały. Jest to szczególnie przydatne przy ocenie akustycznej nagłaśnianego pomieszczenia.
Szum wzmacniacza
Zmiany na wyjściu wzmacniacza występujące przy braku sygnału wejściowego. Ich przyczyną są najczęściej szumy własne elementów elektronicznych, obwody zasilania oraz brak odpowiedniego ekranowania fragmentów małosygnałowych toru audio.