Słownik

Audiofilska encyklopedia od do Z. Najważniejsze terminy ujęte w słownikowej formie. Przeczytaj!
M
MBL
Firma powstała ponad dwadzieścia lat temu. Założył ją Wolfgang Meletzky - jego debiutancki głośnik zrewolucjonizował odtwarzanie muzyki w high-endowej strefie audio. Od tamtego czasu zachwyca swoimi komponentami hi-fi i kompletnymi zestawami. 
MC
Zobacz: Wkładka MC
MD
Zobacz: Mini Disc
MDF
Materiał drewnopochodny, z którego wykonywane są niektóre obudowy do sprzętu audio. Płyty produkowane są z włókien drzewnych klejonych w podwyższonej temperaturze i wysokim ciśnieniu. Otrzymany materiał ma jednorodny przekrój. Jest twardy i sztywny, może być wykańczany okleinami naturalnymi lub tylko lakierem.
MDLP
Nowy format zapisu na dyskach MD. Format zapisu ATRAC3 umożliwia dwukrotne wydłużenie czasu zapisu (160 min na nośniku 80 min) - gdzie odtwarzany dźwięk jest dobrej jakości lub czterokrotne - odtwarzany dźwięk jest średniej jakości.
MIDI
System (standard) umożliwiający współpracę elektronicznych instrumentów muzycznych. MIDI umożliwia komputerom, syntezatorom, kartom dźwiękowym itp. na wzajemną kontrole i wymianę danych. Informacje przesyłane są za pomocą połączenia szeregowego. Przekazywana jest standardowa informacja składająca się z opisów: wysokości dźwięku, jego natężenia, modulacji itp. (jednocześnie dla 16 kanałów). Ostatnio szeregowy standard MIDI został zastąpiony przez MIDI USB.
Miedź
Czerwonawy metal będący bardzo dobrym przewodnikiem elektrycznym i cieplnym. Miedz jest powszechnie stosowana w urządzeniach elektronicznych - elektroakustycznych.
Miedź beztlenowa
Metal o wysokiej czystości i zredukowanej ilości atomów tlenu, stosowany w produkcji komponentów audio/video, głownie przewodów połączeniowych.
Mil
Stosowana w elektronice i elektroakustyce miara długości równa 0,001 cala czyli 25,4 mikrona, inaczej mówiąc milical.
MiniDisc
Dysk do przechowywania danych cyfrowych, zwykle stosowany do zapisu dźwięku. Nośnik zamknięty jest na stałe w kasetce z zasuwką. Płyty audio dostępne są w dwu wariantach: tłoczone (zapisane fabrycznie) oraz zapisywalne. Nagrane MD są zbliżone w budowie i zasadzie działania do tłoczonych płyt CD. Nagrywalne MD wykorzystują zapis magnetooptyczny i mogą być zapisywane wielokrotnie (z czasem zapisu 60, 74 i 80 min). Mini Disc to również popularne określenie urządzeń odtwarzających/nagrywających na płytach MD.
MiniDV
Format cyfrowego zapisu wizji stosowany głównie w kamerach cyfrowych oraz magnetowidach cyfrowych. Dane zapisywane są na taśmie magnetycznej, technologia cyfrowa pozwala na zarejestrowanie obrazu o rozdzielczości ponad 500 linii i kolorystyce wielokrotnie lepszej od standardowego obrazu video.
MLP
System bezstratnej kompresji sygnału opracowany dla płyt DVD-Audio. W przeciwieństwie do systemów kompresji stosowanych w wielokanałowych standardach kina domowego (Dolby Digital, DTS) czy w MP3 nie następuje tu utrata danych. Po przeprowadzeniu procesu kompresji a następnie dekompresji otrzymywany jest pierwotny sygnał w niezmienionej postaci.
MM
Zobacz: Wkładka MM.
Moc dynamiczna
Maksymalna moc chwilowa dostarczana przez wzmacniacz do głośnika.
Moc kolumny
jednostka: wat (W) Moc nominalna nie określa jednoznacznie jak głośno mogą zagrać dane kolumny. Możliwe jest, że kolumny o mocy 50W będą w stanie wytworzyć większy poziom dźwięku niż kolumny 100W. Maksymalna głośność dźwięku jest bowiem zależna od sprawności z jaką przetwarzana jest energia elektryczna w energię akustyczną, a także od konstrukcji mechanicznej kolumny, od powierzchni głośników, zakresu wychyleń membran, przekrojów tuneli bass reflexu czy też wielkości membrany biernej. Nie należy kupować wzmacniacza o mocy mniejszej niż to zaleca producent kolumn. Oprócz mocy nominalnej podaje się też czasami moc szczytową, która przyjmuje większe wartości.
Moc muzyczna
Maksymalna moc wyjściowa wzmacniacza, jaką może dostarczyć w krótkim przedziale czasu do głośnika bez jego uszkodzenia lub też maksymalna moc wyjściowa wzmacniacza dostarczona do głośnika w określonym czasie przy dopuszczalnych zniekształceniach.
Moc wzmacniacza
jednostka: wat (W) Moc wzmacniacza jest parametrem najważniejszym przy wyborze sprzętu, ale określenie wymagań nabywcy ani ocena parametrów przez producenta nie są to sprawy proste i oczywiste . Zwykle podaje się moc nominalna na kanał przy obciążeniu 8 omów. Oprócz mocy nominalnej na 8 omach podaje się też moc na obciążeniu 4 omów. We wzmacniaczu o zerowej impedancji wyjściowej powinna ona być dwa razy większa niż na 8 omach. Jednak w rzeczywistych wzmacniaczach zadowalającym wynikiem jest, jeśli moc na 4 omach jest o 50-70 procent większa niż na 8 omach. Wszelkie informacje o mocy chwilowej, szczytowej, impulsowej czy jakiejkolwiek innej niż moc nominalna należy traktować bardzo ostrożnie. Są to wprawdzie parametry istotne, bo ze względu na charakter sygnału muzycznego nadwyżka mocy chwilowej ponad wartość mocy średniej (czyli nominalnej) jest bardzo istotna, ale porównując ten parametr dla różnych wzmacniaczy trzeba zwrócić uwagę na porównywalność definicji i warunków pomiaru.
Moc znamionowa
Największa moc, przy założonym progu zniekształceń, jaką może oddać wzmacniacz przy pracy ciągłej.
Mono
Dźwięk jednokanałowy. Monofoniczny tor audio można rozpoznać zazwyczaj po jednej kolumnie podłączonej do wzmacniacza.
Monofoniczny
Zobacz: Mono
Mostkowanie
Połączenie dwóch kanałów wzmacniaczy mocy w celu uzyskania większej mocy wyjściowej. Na ich wejścia podawany jest ten sam sygnał audio, ale o przeciwnych fazach. We wzmacniaczach mostkowych moc wyjściowa jest w przybliżeniu równa sumie mocy obu końcówek. Większa jest również wydajność prądowa. Wzmacniacze mostkowe bardzo często stosowane są w radiach samochodowych, bowiem umożliwiają uzyskanie dużych mocy wyjściowych bez konieczności stosowania rozbudowanych układów zasilania z przetwornicami.
MP3
(MPEG-1/2 Audio Layer-3) Niezwykle popularny format stratnej kompresji dźwięku, wykorzystywany przede wszystkim w odtwarzaczach przenośnych, w Internecie i komputerach. Wielokrotna kompresja pozwala uzyskać stosunkowo niewielkie pliki co bardzo ułatwia ich gromadzenie i przechowywanie - na pojedynczej płycie CD można zapisać nawet 10 godzin muzyki. Kodowany dźwięk może posiadać postać zarówno jednokanałową (mono) jak i dwukanałową (stereo). Istnieje też format MP3 Surround (do zapisu dźwięku wielokanałowego 5.1).
MP3 - MPEG-1/2 Audio Layer-3
Format plików dźwiękowych, poddanych kompresji stratnej, opracowany w roku 1991 w Fraunhofer-Institut für Integrierte Schaltungen. Przy kodowaniu używane są algorytmy oparte na psychoakustyce, pozwalające usunąć część informacji - ich ilość zależy od głębokości kompresji. "Rozpakowany" sygnał nie jest więc taki sam jak przed kodowaniem.
MPEG
Grupa robocza ISO/IEC zajmująca się rozwojem standardów kodowania audio i wideo. Określenie to oznacza też zatwierdzony przez ISO zbiór powszechnie stosowanych formatów zapisu danych zawierających obraz i dźwięk.
MPEG 1
Standard kompresji dźwięku i video używany do zapisu na płytach na Video CD. Jakość obrazu jest w przybliżeniu porównywalna do tej znanej z kaset VHS.
MPEG 2
Grupa standardów kompresji video i dźwięku zatwierdzona dla telewizji cyfrowej. Jakość przewyższa dotychczasowe systemy telewizyjne (PAL, NTSC, SECAM). Uzyskano to dzięki m.in. uzupełnieniu standardowego systemu kompresji o mechanizmy kodowania obiektów przemieszczających się względem nieruchomego tła.
MPEG 2 Audio
Rozszerzenie standardu MPEG1 umożliwiające transmisję sygnałów audio mono, stereo i wielokanałowych pojedynczym strumieniem bitów.
MPEG 2 Video
Rozszerzenie standardu MPEG1 umożliwiające transmisję sygnałów video z mniejszymi prędkościami. Jest to możliwe dzięki sprawniejszym, doskonalszym metodom przetwarzania danych.
MPEG HQ
Format MPEG o podwyższonej jakości (High Quality). Charakteryzuje się dwukrotnie większą liczbą obrazów (klatek) na sekundę i lepszym dźwiękiem - o dwukrotnie szerszym paśmie przenoszenia.
MPEG Multichannel
Europejski cyfrowy system kodowania dźwięku wielokanałowego w telewizji cyfrowej. Opracowany i działający na podobnej zasadzie jak Dolby Digital, wykorzystywany jest również do kodowania dźwięku na płytach DVD.
MPEG3
Standard kompresji opracowany dla telewizji wysokiej rozdzielczości (HDTV), został porzucony, gdy okazało się, że format MPEG2 spełnia wszystkie wymagania HDTV.
MPEG4
Standard kompresji opracowany dla telewizji wysokiej rozdzielczości (HDTV), został porzucony, gdy okazało się, że format MPEG2 spełnia wszystkie wymagania HDTV.
MPEG7
Standard opisu danych multimedialnych pozwalający na zapis informacji o cechach obrazu; jego kształcie, kolorach i teksturach. Na podstawie tak opracowanej informacji możliwe jest szybkie i precyzyjne odnajdywanie obrazów podobnych do siebie. Nie jest to standard określający metodę kodowania ruchomego obrazu lub dźwięku.
MULTI ANGLE
Funkcja spotykana w odtwarzaczach DVD. Niektóre płyty dają możliwość zmiany ujęcia kamery. W ten sposób możemy, np. oglądając koncert, zmienić widok z domyślnego na taki, który nam odpowiada np.: zamiast zza pleców wokalisty możemy przełączyć się na widok z perspektywy publiczności.
Multiroom / Multiscource
System akustyczny a raczej odpowiednio rozbudowany wzmacniacz mocy pozwalający jednocześnie nagłośnić kilka pomieszczeń.
Music Power
Zobacz: Moc muzyczna
Musical Instrument Digital Interface
Zobacz: MIDI