Sensaura

System opracowany we wczesnych latach 90-tych, umożliwiający taką obróbkę dźwięku, że możliwe są trójwymiarowe efekty lokalizacji źródeł pozornych w przestrzeni. Pierwsze nagrania wykonywane były przy pomocy sztucznej głowy a następnie poddawane obróbce stanowiącej istotę systemu. Przy zachowaniu odpowiedniej geometrii układu słuchacz-kolumny, system Sensaura daje efekty stereofoniczne niemożliwe do uzyskania przy pomocy tradycyjnych technik nagraniowych. Obecnie technologia ta stosowana jest szeroko w grach komputerowych oraz w kartach dźwiękowych komputerów.
Pozostałe hasła na literę S
Słuchawki bezprzewodowe
Słuchawki bezprzewodowe to słuchawki wyposażone w akumulator i technologie, dzięki którym nie ma konieczności podłączania ich za pomocą kabla do urządzenia, z jakiego jest odtwarzana muzyka.
Soundbar
Listwa głośnikowa dołączana do telewizora poprzez HDMI lub wejście optyczne, zawierająca głośniki umieszczone na całej długości urządzenia, a także z boków, np. skierowane do góry. Głośników może być kilka, a nawet kilkadziesiąt.
SECAM
Tłumaczony jako Sequentian Color And Memory. System potencjalnie eliminuje konieczność regulacji nasycenia i koloru w monitorze. Dwa sygnały różnicowe transmitowane są za pośrednictwem dwóch linii, a zadaniem bufora pamięci jest wyodrębnienie informacji o kolorach.
Sygnał S-Video
Informacje na temat kolorów przekazywane są za pomocą informacji o poziomach luminancji i chrominancji. Sygnał S-Video otrzymywany jest w procesie przekształcania bazowych danych o kolorach RGB.
Sygnał kompozyt
Standardowy sygnał wizyjny otrzymywany przez konwersję przebiegów RGB.
Sygnał komponent
Podczas reprodukowania obrazu każdy odbiornik potrzebuje bazowych informacji o podstawowych kolorach: czerwonym, zielonym i niebieskim (RGB - red, green, blue). Takie sygnały są najprostszą formą złożonego sygnału wizyjnego nazywanego komponentowym.
SCART
(Eurozłacze, Euro) Złącze stosowane w urządzeniach wideo umożliwiające szybkie ich łączenie. Może zawierać sygnały audio i video, magistralę wymiany danych, sygnały sterujące formatem obrazu.
S-Video
Dedykowane wejście lub wyjście do bezpośredniego połączenia urządzeń video (S-VHS lub Hi-8) do telewizora. Inna nazwa: Y/C.
Soft Clipping
Starożytny układ NAD-a, przeciwdziałający przesterowaniu tranzystorów końcowych. Jeśli będziemy chcieli zagrać zbyt głośno, ponad miarę możliwości wzmacniacza, to w typowej sytuacji doprowadzimy do przesterowania końcówki, co z kolei spowoduje obcinanie wierzchołków sygnału (modelowo przedstawia się go w postaci sinusoidy),a na skutek tego generowanie zniekształceń. A te, nawet jeżeli pozostaną przez nas niezauważone, mogą bardzo dokuczyć głośnikom wysokotonowym. Układ Soft Clipping zaokrągla obcinane wierzchołki i w ten sposób łagodzi efekty przesterowania.
Skanowanie progresywne
Technika nagrań wideom w któerej obraz jest skanowany w całości w całości jest wyświetlany na ekranie TV. Znacznie zwiększa to jakość obrazu i niweluje zmęczenie oczu spowodowane migotaniem obrazu. Używane jest w telewizji wysokiej rozdzielczości w standardach 720p oraz 1080p. Skanowanie progresywne obsługują też w pełnym zakresie konsole Xbox 360, Playstation 3 i Wii, a także odtwarzacze Blu-ray.
S/N
Zobacz: Stosunek sygnał/szum.
S/N ratio
Zobacz: Stosunek sygnał/szum.
SACD
Super Audio CD to nowy standard odtwarzania dźwięku. Wyeliminowanie zniekształceń i zakłóceń dźwięku osiągnięto wykorzystując technologię Direct Steam Digital. Płyty nagrane w standardzie SACD nie podbiły rynku i znalazły się w cieniu DVD i tradycyjnych CD. Obecnie rzadko spotykane, do ich pełnego wykorzystania niezbędny jest odpowiedni odtwarzacz CD.
SBM
(ang: Super Bit Mapping) System, w którym następuje przesuniecie szumu z części pasma audio dobrze słyszanego przez ucho ludzkie do części słabiej słyszanej.