Magazyn Audio 11/2025
Przejdź do archiwum

Audio numer 11/2025

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

DRUKOWANE PORÓWNANIE

Wszyscy dyskutujemy o wpływie AI na jakość informacji. Szybko skupię się na konkretnym wątku. Dotyczy on jednak nie tylko AI, ale też wielu ludzi testujących sprzęt, piszących recenzje, wygłaszających opinie, wystawiających oceny. Są na to różne sposoby i środki komunikacji. Z punktu widzenia większości, która zajmuje się tym zawodowo, ważne jest, aby wyjść na swoje, czyli ograniczać koszty i zwiększać dochody. Ludzi, którzy zajmują się tym wyłącznie z pasji i gotowi są do interesu dokładać, jest niewielu.

Wcale nie sugeruję, że my do nich należymy, jednak aby dobrze zarobić, trzeba też dobrze zainwestować. My inwestujemy naszą wiedzę, czas i wysiłek, żeby starannie przygotować złożone treści, potem wydrukować je i stworzyć niepodrabialny produkt wysokiej jakości. Inwestują też właściciele AI, rozwijając system poprzez bezpłatne (na razie) udostępnienie jego funkcji. AI staje się coraz sprawniejsze i potężniejsze, my się do niego przyzwyczajamy i przekonujemy.

Wielu przekonało się już wcześniej, kiedy jeszcze nie było AI, do testów innych niż dawniej. Zamiast drukowanych – w Internecie, zamiast porównawczych – pojedynczych urządzeń, zamiast popartych pomiarami i analizami technicznymi – ograniczających się do odsłuchu i pobieżnej prezentacji, zamiast wypełnionych własnymi zdjęciami – wykorzystującymi zdjęcia firmowe.

W tym miejscu nie chodzi mi jednak o dyskusję na temat niższej i wyższej jakości rzeczywiście przeprowadzonych testów, która toczy się od wielu lat. Chodzi o rzecz nowszą i poważniejszą – o generowanie testów, których… w ogóle nie było. Jeżeli połączymy wszystkie punkty powyższego "programu", zarówno ludzie, jak i AI mogą tylko udawać, że czegokolwiek słuchali. Nie ma materialnego śladu po tym, że w ogóle z owym sprzętem się zetknęli.

Co bardziej "przedsiębiorczy", kreatywni i niepozbawieni talentu pisarskiego eksperci mogli więc już wcześniej tworzyć teksty "z głowy" albo co najwyżej na skróty, nieskrępowani wymogami testów porównawczych, wykonania pomiarów i zdjęć. Teraz AI przyjdzie im z pomocą albo… będzie dla nich poważną konkurencją.

Internet zaleje lawina "ejajowych" pseudotestów i pseudoopinii. Jednak AI nie wygeneruje wyników pomiarów i nie skomentuje ich fachowo, nie wykona "celowanych" zdjęć i nie podpisze ich z sensem, nie zbierze całej grupy urządzeń do testu i nie przedstawi wyników ich porównania w wiarygodny sposób. Na razie… A jeżeli już opanuje taką umiejętność, to czy treść ta zostanie opublikowana w drukowanym magazynie?

Być może "druk" okaże się ostatnim bastionem rzeczywistych, wysokiej jakości testów, chociaż można też sobie wyobrazić, że i on zostanie zdobyty, o ile tylko będzie to opłacalne dla tych, którym testy będzie produkować AI – aby przebierać się w szaty prawdziwych recenzentów. Kto odkryje różnicę? Zwłaszcza w naszej audiofi lskiej materii, w której tak niewiele jest faktów zarazem twardych, jak i łatwych do zweryfi kowania przez odbiorców, klientów, czytelników.

Kto będzie w stanie sprawdzić, że pokazana charakterystyka jest nieprawdziwa? Garstka. A tym bardziej, kto będzie w stanie podważyć prawdziwość relacji odsłuchowej, skoro – zgodnie z audiofi lskim paradygmatem – każdy słyszy inaczej? Jak łatwo fałszywa treść sprzedaje się w sugestywnym opakowaniu, świadczy renesans płyty analogowej. Zdecydowana większość winyli jest zgrywana z materiału cyfrowego, a mimo to uszczęśliwia swoim widokiem i brzmieniem.

Kasandryczne, listopadowe prognozy… ale najbardziej trzeźwe umysły uspokajają, że przyszłość jest kompletnie nieodgadniona. Czy możecie być pewni, kto (lub co) napisał ten wstępniak i przygotował artykuły na następnych stronach? Na razie obawy, że w drukowanym piśmie tak kompleksowe testy porównawcze wygenerowało AI, byłyby jednak trochę przesadzone…

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
TESTY NA SKRÓTY
  • Musical Fidelity X-TUBE
HI-FI
  • Wzmacniacze lampowe 12 000–18 000 zł
  • Ayon Audio SCORPIO III
  • Luxman SQ-N150
  • PrimaLuna EVO 100
  • Synthesis ROMA 510AC
  • Unison Research TRIODE 25 BLACK EDITION
  • Wzmacniacze słuchawkowe/przetworniki C/A 5000–6000 zł
  • Audiolab D9
  • Burson Audio PLAYMATE 3 DELUXE
  • iFi Audio iDSD DIABLO 2
  • Luxsin X9
  • Rotel DX-3
  • Zespoły głośnikowe 30 000 zł
  • Canton REFERENCE 7
  • Linn 150
  • Opera QUINTA V2
  • Quad 33/303
MUZYKA
  • Album miesiąca
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice
Testy w tym numerze
Symphonia
Odtwarzacze strumieniowe
T+A Symphonia
MM-500
Słuchawki przewodowe
AUDEZE MM-500
CZ-8A
Słuchawki przewodowe
CROSSZONE CZ-8A
Phobos
Słuchawki przewodowe
ERZETICH Phobos
Scorpio III
Wzmacniacze stereo
AYON AUDIO Scorpio III
SQ-N150
Wzmacniacze stereo
LUXMAN SQ-N150
EVO 100
Wzmacniacze stereo
PRIMALUNA EVO 100
Roma 510AC
Wzmacniacze stereo
SYNTHESIS Roma 510AC
Triode 25 Black Edition
Wzmacniacze stereo
UNISON RESEARCH Triode 25 Black Edition
Recenzje w tym numerze
No Rain, No Flowers
THE BLACK KEYS
No Rain, No Flowers
Birthing
SWANS
Birthing
Double Infinity
BIG THIEF
Double Infinity
Joy In Repetition
HOT CHIP
Joy In Repetition
Who Is the Sky?
DAVID BYRNE
Who Is the Sky?
The Clearing
WOLF ALICE
The Clearing
Unified Theories
ANT LAW
Unified Theories
Faces of Night
DAVID HELBOCK & JULIA HOFER
Faces of Night
Tramonto
JOHN TAYLOR
Tramonto
About Ghosts
MARY HALVORSON
About Ghosts
The Copenhagen Session vol. 2
SCANDINAVIAN ART ENSEMBLE WITH TOMASZ STAŃKO
The Copenhagen Session vol. 2
1991
REPUBLIKA
1991
Without Further Ado, Vol. 1
CHRISTIAN MCBRIDE
Without Further Ado, Vol. 1
That Wasn’t a Dream
PINO PALLADINO & BLAKE MILLS
That Wasn’t a Dream
Giants & Monsters
HELLOWEEN
Giants & Monsters
The Hives Forever Forever The Hives
THE HIVES
The Hives Forever Forever The Hives
Dear Alex
STEFAN PASBORG
Dear Alex
Ride into the Sun
BRAD MEHLDAU
Ride into the Sun
Italia
TILL BRÖNNER
Italia
Inkyra
EMMA RAWICZ
Inkyra
You’re Exaggerating!
PAUL CORNISH
You’re Exaggerating!
Joni’s jazz
JONI MITCHELL
Joni’s jazz
Oh Snap
CÉCILE MCLORIN SALVANT
Oh Snap