Tramonto

JOHN TAYLOR
Tramonto

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Premierowy album zawiera zapis występu, jaki miał miejsce podczas festiwalu w Birmingham w 2002 r. Taylor, jeden z europejskich mistrzów fortepianu, zaprosił dwóch wspaniałych Amerykanów do sekundowania mu na scenie – kontrabasistę Marca Johnsona i perkusistę Joeya Barona.

To okazjonalne spotkanie zaowocowało wkrótce nagraniem studyjnego albumu "Rosslyn", wydanego przez ECM. Nieżyjący od dekady John Taylor był doskonałym kompozytorem, tworzącym utwory o wyszukanych konstrukcjach, które pobudzały wyobraźnię improwizatorów. Nic dziwnego, że atmosfera gry tria przypomina poczynania klasycznego składu Billa Evansa; Johnson grał kiedyś z Evansem.

W pięciu rozbudowanych kompozycjach najmocniej został wyeksponowany fortepian, słabiej - kontrabas, a perkusja momentami jest tylko wyczuwalna. Koncert otwiera dość energetyczna introdukcja lidera, do rozwinięcia której włączają się z wyczuciem basista i perkusista.

W dalszej części utworu jesteśmy świadkami licznych zmian ekspresji oraz tempa, jednakże perfekcyjna komunikacja między muzykami pozostaje niezachwiana. Temat "Up too Late" ma nieco rozwichrzoną introdukcję, ale miarowe akcenty perkusyjne, wzmocnione basem, jakby sprowadzały fortepianowe nuty na ziemię. Ten niesamowity efekt stanowi kulminację koncertu.


ECM/Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo