About Ghosts

MARY HALVORSON
About Ghosts

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Za sprawą krytyków czasopisma "Down Beat" wybrano ponownie Halvorson na najwspanialszego muzyka grającego na gitarze. Jednakże jej zdolności wyrażają się nie tylko w niezwykle pojemnym i swobodnym stylu gitarowych opowieści, jak w utworze "Carved From", ale – jak przekonuje reszta niniejszej płyty – na pisaniu i aranżowaniu na rozbudowany skład.

Tym razem grę jej sekstetu Amaryllis (gitara, bas, perkusja, wibrafon, puzon i trąbka) wzbogacili jeszcze dwaj saksofoniści. Pierwszym wrażeniem przy odbiorze albumu będzie zapewne konstatacja, że reprezentuje on stylistykę typowo free jazzową.

Frazy większości instrumentów wydają się być swobodnie rozwijane na tle zbiorowej improwizacji. Jednakże uważne wsłuchanie się w gęsty splot wątków prowadzonych przez poszczególne głosy, uświadamia nam, że mamy do czynienia z muzyką zmyślnie zaprogramowaną, mimo że sprawia wrażenie spontanicznej.

Niejeden dopatrzy się tu inspiracji klasycznym dziełem free-jazzowym "Ghosts" z lat 60. saksofonisty Alberta Aylera. Jednakże w formule zaproponowanej przez Mary Halvorson, mimo niewątpliwej swobody wypowiedzi, nie mamy do czynienia z maratonem wulkanicznych wykwitów fantazji poszczególnych muzyków. Ich sola i akompaniament pozostają na wyraźnie wytyczonym przez liderkę poziomie emocjonalno-estetycznym.


Nonesuch/Warner

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo