Magazyn Audio 5/2018
Przejdź do archiwum

Audio numer 5/2018

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

PRZODEK NA PASTWISKU

Konstruowanie urządzeń audio to zadanie interdyscyplinarne, wymagające szerokich kompetencji w różnych dziedzinach. Zwłaszcza w przypadku zespołów głośnikowych, potrzebne jest podejście wielowątkowe, pod pewnymi względami elastyczne, ale też trzymające się pewnych ustaleń, a więc praw fizyki i możliwości techniki. Nie jest sztuką je ignorować, lecz wykorzystać w sposób nowatorski, a przede wszystkim - skuteczny dla ostatecznego rezultatu, czyli wrażenia dźwiękowego.

Nawet na tym etapie nie jest pewne, czy powinniśmy zdać się całkowicie tylko na nasze zmysły, mogące nas z różnych powodów zwodzić, zwłaszcza samego konstruktora, który nie powinien być sędzią we własnej sprawie. Dobry konstruktor musi mieć wiedzę i doświadczenie nie tylko w zakresie techniki i muzyki, ale też trendów estetycznych (żeby nie wymyślać paskudztw), możliwości technologicznych (żeby nie wymyślać rzeczy niemal niewykonalnych), polityki firmy, poczynań konkurencji... Ale wróćmy do muzyki "na żywo".

Ta może prowadzić na manowce, bowiem tkwi w naszej świadomości jako idea wzorca, który jednak nie jest osiągalny ani w brzmieniu sprzętu, ani... w kontakcie z "żywą" muzyką - przynajmniej w większości przypadków. "Żywość" i "prawdziwość" w praktyce są tylko umowne, a nie bezwzględne. Kto często chodzi na koncerty, ten albo już to dostrzegł, albo nie rozumie tego, co słyszy (a ocena brzmienia wymaga jednak myślenia).

Ci, którzy na koncerty nie chodzą, nie są na straconej pozycji - mogą do pewnych wniosków dojść "na sucho", chociaż mogą też dać się uwieść temu samemu fałszywemu proroctwu, że słuchanie muzyki w regule jedności akcji, miejsca i czasu gwarantuje jej idealny odbiór. Tymczasem to miejsce...

Nagłośnienie koncertów jest często tak fatalne, że - pół żartem, pół serio - nie gwarantuje nawet właściwego czasu, gdy dźwięk dociera do nas z opóźnieniem, pogłosem, nawet echem. A nawet gdy nie jest tak źle, gdy siedzimy w filharmonii, dźwięk nie jest idealny.

Oczywiście rockowe koncerty mają swoją nadzwyczajną siłę i ekspresję, jednak samo brzmienie... może to rzecz gustu, ale według mnie najlepsze, jakie może być, powstaje w studio nagraniowym, gdy zespół gra na "setkę". Tylko czy jest to brzmienie "naturalne", skoro stworzone tam warunki służą dokonaniu nagrania, aby potem odtworzyć je na sprzęcie domowym? To jest pytanie otwarte, na które nie ma prostej odpowiedzi.

Dlatego też nie ma jednego, jedynego, idealnego brzmienia, a jednocześnie... nie należy wpadać w taki relatywizm, który pozwoli o każdym mówić, że jest dobre. Nawet gdy uznamy, że urządzenie audio i jego brzmienie to nie tylko technika i fizyka o wymiernych parametrach, lecz również sztuka i przejaw wrażliwości twórcy, nie oznacza to zgody, że każdy bohomaz musimy szanować jako arcydzieło.

Ale na końcu każdy z nas decyduje i wybiera, czy wiesza sobie na ścianie przysłowiowego "jelenia na rykowisku", czy "abstrakcję", czy portret przodka, czy nakleja wielką tapetę z tropikalną plażą, czy wiesza jakąś cenną miniaturkę, "kosztowny drobiazg bijący w oczy" (to z "Czterdziestolatka"), czy Bitwę pod Grunwaldem (to z „Alternatyw”). I chociaż nie ma sensu przekonywać się, że impresjoniści są lepsi niż portreciści, to są przecież dzieła pomnikowe, przeciętne i kicze. Drogie i tanie, eleganckie i bezpretensjonalne. Albo zbyt prawdziwe.

Przodek na rykowisku, a raczej na pastwisku, może i miałby wiele wspólnego z naszymi prawdziwymi antenatami (z których większość była pastuchami), ale takiej "prawdy" widzieć nie chcemy (dlaczego?). Z każdą z takich "dekoracji" można przecież skojarzyć jakiś styl kolumn i brzmienia, a efekt końcowy zależy też od pomieszczenia i sposobu ekspozycji (warunków akustycznych i ustawienia).

Bądźmy więc ostrożni w sądach, nie rezygnując ani z własnego zdania, ani z pewnej pokory, wynikającej ze świadomości, że zaprojektowanie dobrych kolumn wymaga fachowości, a nie tylko zapału, i że nie ma kolumn idealnych, bo do osiągnięcia takiego celu nikt nie ma odpowiednich środków technicznych ani wiedzy, ani nawet ściśle określonego wzorca. Wiedząc to, może z mniejszymi wypiekami na twarzy będziemy czytać recenzje i szykować się na spotkanie z nowymi, cudownymi kolumnami, ale późniejsze rozczarowania też będą mniejsze.

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
  • Rynek audio
  • NJU KJU - W duchu FITZROVII
HI-FI
  • Zagraj to sam. Musical Fidelity M6 ENCORE 225
  • Słuchawki bezprzewodowe 2100–2300 zł
  • Audio-Technica ATH-DSR9BT
  • B&O Play BeoPlay H9i
  • Master & Dynamic MW50
KINO DOMOWE
  • Amplitunery av 5000–6000 zł
  • Denon AVR-X4400H
  • Marantz SR6012
  • Yamaha RX-A1070
HIGH END
  • Zespoły głośnikowe 18 000–22 000 zł
  • Bowers & Wilkins 702 S2
  • Dali RUBICON 8
  • Paradigm PRESTIGE 95F
  • Z Grubej tuby. Blumenhofer GRAN GIOIA
MUZYKA
  • Wywiad – Bill Frisell
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice
  • Klasyka
Testy w tym numerze
TSx440T
Zespoły głośnikowe
POLK AUDIO TSx440T
AVR-X4400H
Amplitunery AV
DENON AVR-X4400H
SR6012
Amplitunery AV
MARANTZ SR6012
RX-A1070
Amplitunery AV
YAMAHA RX-A1070
ATH-DSR9BT
Słuchawki bezprzewodowe
AUDIO-TECHNICA ATH-DSR9BT
Beoplay H9i
Słuchawki bezprzewodowe
BANG & OLUFSEN Beoplay H9i
MW50
Słuchawki bezprzewodowe
MASTER & DYNAMIC MW50
702 S2
Zespoły głośnikowe
BOWERS & WILKINS 702 S2
Rubicon 8
Zespoły głośnikowe
DALI Rubicon 8
Prestige 95F
Zespoły głośnikowe
PARADIGM Prestige 95F
Gran Gioia
Zespoły głośnikowe
BLUMENHOFER Gran Gioia
M6 Encore 225
Systemy all in one
MUSICAL FIDELITY M6 Encore 225
Recenzje w tym numerze
Lunatyk
BOLEWSKI | TUBIS
Lunatyk
Beautiful People Will Ruin Your Life
THE WOMBATS
Beautiful People Will Ruin Your Life
Violence
EDITORS
Violence
Delfina
BOWNIK
Delfina
Każdy marzy, każdy śni
DŻAMBLE
Każdy marzy, każdy śni
łła
MACIEJ FORTUNA
łła
Ravensburg
MATHIAS EICK
Ravensburg
Smack
ROBERT CICHY
Smack
Krajewski na dziś
JOANNA DARK
Krajewski na dziś
Mozart & Bach: Koncerty na dwa fortepiany
DUO GRANAT
Mozart & Bach: Koncerty na dwa fortepiany
Händel: Acis & Galatea
DUNEDIN CONSORT & PLAYERS
Händel: Acis & Galatea
Mysterium Lunae
ANNA GADT
Mysterium Lunae
See You Around
I`M WITH HER
See You Around
Pozorovatelna
JAZZ Q PRAHA
Pozorovatelna
Smetana: Ma vlast
JIŘÍ BĚLOHLÁVEK
Smetana: Ma vlast
Vivaldi: Gloria
LEZHNEVA FAGIOLI FASOLIS
Vivaldi: Gloria
Inspiration
SHEKU KANNEH-MASON
Inspiration
Handel Arias
FRANCO FAGIOLI
Handel Arias
Dno przestrzeni
SHOW BAND
Dno przestrzeni
Human Things
PIOTR WYLEŻOŁ
Human Things
Swinging Ivories
ADAM MAKOWICZ
Swinging Ivories
Circulations: 1966 -1969
JERZY MILIAN
Circulations: 1966 -1969
Complot of Six
SPISEK SZEŚCIU
Complot of Six
Klasyka polskiej rozrywki
GROHMAN ORCHESTRA
Klasyka polskiej rozrywki
Ganga
ANTONI GRALAK
Ganga
All Nerve
THE BREEDERS
All Nerve
Between Two Shores
Between Two Shores
American Utopia
DAVID BYRNE
American Utopia
Travelers
NICOLAS MASSON
Travelers
After The Fall
After The Fall
For 2 Akis
SHINYA FUKUMORI TRIO
For 2 Akis
Day of the Gusano - Live in Mexico
SLIPKNOT
Day of the Gusano - Live in Mexico
Anywhere But Here
POLA RISE
Anywhere But Here
The Questions
KURT ELLING
The Questions
Cinema Scenes
PAIER VALCIC QUARTET
Cinema Scenes
PLAYS
OSCAR PETERSON
PLAYS
Returnings
JAKOB BRO
Returnings
Oslo
MICHAEL WOLLNY TRIO
Oslo
Carry My Heart
INDRA RIOS-MOORE
Carry My Heart
Damned Devotion
JOAN AS POLICE WOMAN
Damned Devotion
Boarding House Reach
JACK WHITE
Boarding House Reach