Ganga

ANTONI GRALAK
Ganga

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Dobrze znany na polskiej scenie jazzowej trębacz zwykle chadza własnymi drogami, próbując odnaleźć indywidualny i niepowtarzalny świat muzyczny. Rzadko kiedy bywa to jazz w czystej postaci, a najczęściej próby dokonywania różnych, nawet zaskakujących, fuzji.

Wielu muzyków sięgało już po przebogatą tradycję indyjską, aby wykorzystać pewne jej elementy. Gralak poszedł jednak dalej, i słuchając kompaktu odnosi się wrażenie, że to on przyłączył się do grającej grupy Hindusów, a nie poprosił o współpracę na jego warunkach artystycznych.

Podobne, jak tu, brzmienia są dobrze znane fanom szeregu projektów Billa Laswella, a narracja trąbki przypomina miejscami Milesa Davisa, jednak splot muzyczny wykreowany przez Gralaka jest tak naprawdę czymś zupełnie nowym.

Pierwszy plan zdominowała aura typowo etniczna, kreślona przez shanay (rodzaj piszczałki o niezwykle przenikliwym tonie), wtórują mu sitar i tabla, na których grają hinduscy muzycy.

Ten etniczny szkielet został następnie modyfikowany i wzbogacany przez Gralaka na trąbce, basie, klawiaturach, poprzez samplowanie oraz przez Zbigniewa Brysiaka wtrętami na perkusjonaliach. Wyrazisty kolaż przenosi natychmiast naszą wyobraźnię w transowe hinduskie klimaty.


AUDIO CAVE/ GIGI DISTRIBUTION

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo