Magazyn Audio 6/2017
Przejdź do archiwum

Audio numer 6/2017

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

QTS, KRS, WSPÓLNA SPRAWA (JEDEN PIES)

Nie chciałbym przekombinować, ale przekazanie tutaj pewnej myśli wymaga jednak odrobiny gimnastyki. Kto czyta „Audio” tylko dla testów, może sobie darować. Ludzie chcą być bezpieczni, wolni, najedzeni, ubrani i mieć dach nad głową, a kiedy potrzeby podstawowe zostają zapewnione, sięgają wyżej. Niektórzy twierdzą, że obcowanie z kulturą jest czymś tak pierwotnym, że niezbędnym dla egzystencji, i nie ma się o co spierać.

Na drodze ku lepszemu życiu plemiona przekształciły się w społeczeństwa, które rządzą się przez skomplikowane, ale niezbędne struktury, na tyle złożone, że nawet ich najważniejsze elementy nie są przez wielu obywateli dobrze rozumiane; większość obserwuje i korzysta z efektów końcowych działania tego mechanizmu, ale nie jest jego konstruktorami ani serwisantami – tak jak we wszelkich urządzeniach technicznych, również w sprzęcie audio. Jednak wielu z nas ma chęć konstruowania czy choćby apgrejdowania, nie mając do tego odpowiedniego przygotowania, ani nawet... nie chcąc go mieć.

Pamiętam rozmowę ze znajomym, który poprosił mnie o krótką lekcję na temat strojenia bas-refleksu, zastrzegając na wstępie, żeby "nie męczyć go tymi wszystkimi kutasami" (Qts, fs i Vas), bo to i tak dla niego niepojęte. Ktokolwiek się na tym zna choćby średnio, ten wie, że bez parametrów Thiele`a-Smalla ani rusz. "Znać się średnio" to w powyższym zdaniu mieć wiedzę co najmniej na ściśle określonym, "zaliczającym" poziomie. Natomiast przeciętna wiedza amatora jest znacznie niższa. Powstaje coraz większa przepaść między dostępnością, popularnością i praktyczną użytecznością nowych "cudów techniki", a ich skomplikowaniem; za zwykłym smartfonem stoi najbardziej zaawansowana technologia, a ta czerpie przecież z umysłowej pracy pokoleń.

Edukacja nie dogoni rozwoju technologii; "cywilizowany" człowiek nauczy się znacznie więcej niż dzikus, ale jest relatywnie znacznie głupszy wobec otaczającej go rzeczywistości. W skali bezwzględnej wie coraz więcej (chociaż i to nie jest takie pewne...), ale w relacji do skomplikowania świata – coraz mniej. Jednocześnie łatwość dostępu do wszystkich fantastycznych dóbr zwodzi go na manowce, że skoro potrafi obsługiwać smartfon, to pewnie mógłby zrobić sobie własny...

Że skoro rządzić i sądzić mogą inni, to może i on. W czasach kamienia łupanego dziki człowiek rozumiał więcej – wiedział, gdzie szukać odpowiedniego kamienia, jak go łupać, jak przymocować do kija, jak nim walczyć, polować i obedrzeć mamuta ze skóry. Potem wiedział, że bezwzględnemu władcy nie należy się sprzeciwiać, potem jednak skonstruował demokrację, która jako system bardzo nowoczesny i przyjazny w użyciu... jest mechanizmem bardzo skomplikowanym i wymagającym pewnej "kultury technicznej" od użytkownika. Nawet smartfon trzeba od czasu do czasu naładować, coś o nim wiedzieć, żeby działał i nie połączył nas "przypadkowo" z jakimś Escobarem, za co zapłacimy majątek.

Tymczasem uznaliśmy, że demokracja należy się wszystkim i wszystkim równie dobrze posłuży, bo sama w sobie ma zdolność podnoszenia kultury i wiedzy. Tak jak Internet, który miał być emanacją wolności, wszelkich możliwości i samych korzyści. Tylko że dla większości "użytkowników" demokracji, jej instytucje są tak samo niezrozumiałe, jak parametry sprzętu dla większości audiofilów. Tutaj jakieś kuteesy, tam jakieś kaeresy... Dlatego we wszystkich sferach dajemy się zwodzić populistycznej "muzykalności", a kiedy już ktoś nam przerobi sprzęt tak, że bas nas zatłucze (albo nie będzie go wcale), wtedy zaczniemy kompletowanie systemu od nowa.

Kiedyś może zrozumiemy, że przy dobrze zaprojektowanych urządzeniach lepiej samemu nie majstrować, nawet jak basu mamy trochę za dużo albo za mało, nie wymieniajmy "na oko" ani głośników, ani bezpieczników. Jak już koniecznie musimy coś zrobić, wymieńmy sobie sieciówkę i uwierzmy, że gra lepiej.

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
HI-FI
  • Pro-Ject ESSENTIAL III
  • Głośniki bezprzewodowe 2500–3000 zł
  • Dali ZENSOR 1 AX
  • JBL CONTROL X WIRELESS
  • Zespoły głośnikowe 2700–3000 zł
  • Mission LX-3
  • Monitor Audio MR6
  • Polk Audio SIGNATURE 50
  • Q-Acoustic 3050
  • Taga HARMONY TAV-616F SE
KINO DOMOWE
  • Systemy soundbarowe 6000–7000 zł
  • Definitive Technology W STUDIO
  • Samsung HW-K950
  • Yamaha YSP-5600
HIGH-END
  • Systemy odtwarzacz + wzmacniacz 37 000–40 000 zł
  • NAD M50.2 + M32
  • T+A MP1000E + PA1000E
MUZYKA
  • Wywiad – Ken Ishiwata
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice
  • Klasyka
  • It was fifty years ago today
  • Rynek audio
Testy w tym numerze
Control X Wireless
Głośniki bezprzewodowe
JBL Control X Wireless
Zensor 1 AX
Zespoły głośnikowe
DALI Zensor 1 AX
W Studio
Soundbary
DEFINITIVE TECHNOLOGY W Studio
HW-K950
Soundbary
SAMSUNG HW-K950
YSP-5600
Soundbary
YAMAHA YSP-5600
LX-3
Zespoły głośnikowe
MISSION LX-3
MR6
Zespoły głośnikowe
MONITOR AUDIO MR6
Signature 50
Zespoły głośnikowe
POLK AUDIO Signature 50
3050
Zespoły głośnikowe
Q ACOUSTICS 3050
TAV-616F SE
Zespoły głośnikowe
TAGA HARMONY TAV-616F SE
M50.2 + M32
Odtwarzacz CD + wzmacniacz
NAD M50.2 + M32
MP1000E / PA1000E
Odtwarzacz CD + wzmacniacz
T+A MP1000E / PA1000E
Recenzje w tym numerze
Triplicate
BOB DYLAN
Triplicate
InFinite
DEEP PURPLE
InFinite
Złamania
LOREIN
Złamania
Lykaia
SOEN
Lykaia
Semper Femina
LAURA MARLING
Semper Femina
Sports
FUFANU
Sports
Frank Carter & The Rattlesnakes Wild Flowers
FRANK CARTER & THE RATTLESNAKES
Frank Carter & The Rattlesnakes Wild Flowers
Afterglow
ASGEIR
Afterglow
Stand Up
JETHRO TULL
Stand Up
Detroit House Guests
ADULT
Detroit House Guests
Czesław Śpiewa & Arte dei Suonatori
CZESŁAW ŚPIEWA & ARTE DEI SUONATORI
Czesław Śpiewa & Arte dei Suonatori
ARCA
ARCA
ARCA
Under Stars
AMY MACDONALD
Under Stars
Dirty Projectors
DIRTY PROJECTORS
Dirty Projectors
Je dis oui!
PINK MARTINI
Je dis oui!
Kilka lat, parę miesięcy i 24 dni
ZAGI
Kilka lat, parę miesięcy i 24 dni
Jestem tu nowa
ANIA WYSZKONI
Jestem tu nowa
Volcano
TEMPLES
Volcano
His Friends in Art
TADEUSZ SUDNIK
His Friends in Art
Silent Light
DOMINIC MILLER
Silent Light
Who Was Essad Bey?
THE DISORIENTALISTS
Who Was Essad Bey?
wydziwiAnka
ANNA MARIA HUSZCZA
wydziwiAnka
Fantasia Iberica
MACIEJ STASZEWSKI
Fantasia Iberica
December Avenue
TOMASZ STAŃKO
December Avenue
Another Raindrop
KUBA WIĘCEK
Another Raindrop
Pragnienie
ANNA PRZYBYŁ
Pragnienie
Kyoto mon Amour
ERIC SCHAEFER
Kyoto mon Amour
Traveller
ARTUR DUTKIEWICZ TRIO
Traveller
A Prominent Patient
MICHAŁ LORENC
A Prominent Patient
Dance of Time
ELIANE ELIAS
Dance of Time
Atrium
DANIEL TOLEDO TRIO & PIANOHOOLIGAN
Atrium
Siesta 2017: Festival & Siesta w drodze
RÓŻNI WYKONAWCY
Siesta 2017: Festival & Siesta w drodze
Rimur
TRIO MEDIAEVAL & ARVE HENRIKSEN
Rimur
Find The Way
AARON PARKS
Find The Way
The Far Field
FUTURE ISLANDS
The Far Field
Frescalalto
LEE KONITZ
Frescalalto
Jazz Jamboree ’66 vol. 1
RÓŻNI WYKONAWCY
Jazz Jamboree ’66 vol. 1
Live From the Fox Oakland
TEDESCHI TRUCKS BAND
Live From the Fox Oakland
She Moves On
YOUN SUN NAH
She Moves On