Magazyn Audio 12/2019
Przejdź do archiwum

Audio numer 12/2019

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

W TYM SZALEŃSTWIE JEST METODA

rudniowy numer zawsze najłatwiej było rozpocząć wspomnieniem o Audio Show – relacja jest oczywiście na następnych stronach – ale w tym roku nie miałem żadnego "odkrycia". Wreszcie coś zauważyłem, chociaż to nic nowego i dotyczy całego polskiego rynku audio, w nieograniczonym czasie, a nie tylko trzydniowej imprezy w Warszawie. Ale na niej można to zobaczyć jak w soczewce.

Obok firm solidnych i poważnych, postaci wiarygodnych i kompetentnych, jest też sporo, mówiąc krótko, oszołomów. Ludzi z pasją, pełnych wiary w swoje umiejętności, przekonanych o swojej racji, czasami z potężnym "ego", a często o wyjątkowej charyzmie i darze przekonywania... co zwłaszcza w tej branży, wiadomo czym się może kończyć. Potrafią zahipnotyzować nawet, wydawałoby się, najtęższe głowy (wraz z uszami) i sprzedać im poronione pomysły za krocie, a co najmniej zgromadzić wokół siebie wianuszek wielbicieli. Czy rynek byłby zdrowszy bez nich?

Nie osiągaliby takich sukcesów, gdyby nie dość duża populacja klientów chętnych do pobierania ich nauk... Ale to właśnie w tych kręgach tworzy się audiofilski ferment oddziałujący na cały rynek, również na jego bardziej racjonalnych uczestników. Trzeba być przecież chociaż trochę szalonym, aby zapragnąć doskonałego sprzętu, sama miłość do muzyki nie wystarczy... Ci bardziej "zaawansowani" dolewają oliwy do ognia, imponują nam wtajemniczeniem, doświadczeniem, słyszeniem i wiedzą, której racjonalny umysł nie jest w stanie przyswoić. Trochę wątpimy, trochę zazdrościmy, trochę dajemy się w to wkręcić.

Mając różne role, wszyscy tworzymy szczególny ekosystem, który okazuje się ostatecznie świetnie funkcjonować, czego dowodem jest właśnie Audio Show, zarówno jako odbicie kondycji całego rynku, jak też jako "wylęgarnia" nowych pomysłów i nowych superbohaterów. Gdyby nie Audio Show, niektórzy nie mieliby się gdzie pokazać i może w ogóle byśmy ich nie poznali, a oni zajmowaliby się w życiu czymś zupełnie innym. Bo Audio Show swoim rozmachem daje wszystkim nadzieję, że w tym wielkim szaleństwie jest miejsce dla każdego.

Na szczęście nic z tym nie można zrobić, wszyscy nie zmądrzeją, bo jakby można było, to lepsze okazałoby się wrogiem dobrego. Życie jest za krótkie na nudne hi-fi – to stare hasło Densena. Nudne hi-fi wystarczy tylko rozsądnym, a na końcu również im się znudzi. Wielu z nas już przez to przeszło, aż znowu spotkaliśmy kogoś wyjątkowego, kto nas przekonał, że zna receptę na dźwięk idealny.

Z jednej strony audiofilskie maniery, astronomiczne ceny i różne indywidua zniechęcają część "publiczności" do przyłączenia się do naszej zabawy, która prowadzona w granicach rozsądku przynosi rezultaty dostępne dla większości (tak w zakresie ceny, jak i percepcji). Z drugiej – te same tajemnice, odloty i szamani skutecznie kuszą wielu, aby wejść do naszego ekskluzywnego klubu. Tylko wideo nie ma z tym wciąż nic wspólnego. Dlatego Audio Show, a nie Audio Video Show..

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
  • AVS 2019 – cz.1 pokoje z widokiem na boisko
HI-FI
  • Przetworniki cyfrowoanalogowe 1000–1350 zł
  • Audiolab M-DAC MINI
  • Audioquest DRAGONFLY COBALT
  • iFi Audio IONE NANO
  • Musical Fidelity V90-DAC
  • Taga Harmony DA-300 V.3
  • Podstawkowe zespoły głośnikowe 4000–5000 zł, cz. 2
  • Defi nitive Technology DEMAND 11
  • Focal ARIA 906
  • Paradigm PREMIER 200B
  • Phonar VERITAS NEXT M4
  • Triangle ESPRIT COMETE EZ
KINO DOMOWE
  • Soundbary 4000–5000 zł
  • Bluesound PULSE SOUNDBAR 2i
  • Canton SMART SOUNDBAR 10
  • Defi nitive Technology STUDIO SLIM
  • Harman Kardon ENCHANT 1300
  • Samsung HW-Q80R
HIGH-END
  • Kii Three BXT
MUZYKA
  • Wywiad – Agnieszka Wilczyńska i Andrzej Jagodziński
  • Album miesiąca
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice
  • Klasyka
Testy w tym numerze
Soundbar Pulse 2i
Soundbary
BLUESOUND Soundbar Pulse 2i
Smart Soundbar 10
Soundbary
CANTON Smart Soundbar 10
Studio Slim
Soundbary
DEFINITIVE TECHNOLOGY Studio Slim
HW-Q80R
Soundbary
SAMSUNG HW-Q80R
M-DAC Mini
Przetworniki C/A
AUDIOLAB M-DAC Mini
Dragonfly Cobalt
Przetworniki C/A
AUDIOQUEST Dragonfly Cobalt
iOne Nano
Przetworniki C/A
IFI AUDIO iOne Nano
V90-DAC
Przetworniki C/A
MUSICAL FIDELITY V90-DAC
DA-300 v.3
Przetworniki C/A
TAGA HARMONY DA-300 v.3
Demand 11
Zespoły głośnikowe
DEFINITIVE TECHNOLOGY Demand 11
Aria 906
Zespoły głośnikowe
FOCAL Aria 906
Premier 200B
Zespoły głośnikowe
PARADIGM Premier 200B
Veritas M4
Zespoły głośnikowe
PHONAR Veritas M4
Esprit Comete Ez
Zespoły głośnikowe
TRIANGLE Esprit Comete Ez
Three BXT
Zespoły głośnikowe
Kii Three BXT
Enchant 1300
Soundbary
HARMAN/KARDON Enchant 1300
Recenzje w tym numerze
Ikar. Legenda Mietka Kosza
LESZEK MOŻDŻER
Ikar. Legenda Mietka Kosza
Common Practice
ETHAN IVERSON & TOM HARRELL
Common Practice
Stepping Back, Jumping In
LAURA JURD
Stepping Back, Jumping In
Cry
CIGARETTES AFTER SEX
Cry
Abbey Road
THE BEATLES
Abbey Road
Ghosteen
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS
Ghosteen
Andy Warhol and Music
RÓŻNI WYKONAWCY
Andy Warhol and Music
Two Hands
BIG THIEF
Two Hands
Mikromusic z Dolnej Półki
MIKROMUSIC
Mikromusic z Dolnej Półki
Angel’s Pulse
BLOOD ORANGE
Angel’s Pulse
Beneath The Eyrie
PIXIES
Beneath The Eyrie
Vivaldi: Juditha Triumphans
JORDI SAVALL
Vivaldi: Juditha Triumphans
Prism II. Beethoven Schnittke Bach
DANISH STRING QUARTET
Prism II. Beethoven Schnittke Bach
Dom
HASH COOKIE
Dom
Przebudzenie
ANIA RUSOWICZ
Przebudzenie
War In My Mind
BETH HART
War In My Mind
Backbone
STATUS QUO
Backbone
Fear Inoculum
TOOL
Fear Inoculum
Three Chords & The Truth
VAN MORRISON
Three Chords & The Truth
Getz at the Gate
THE STAN GETZ QUARTET
Getz at the Gate
Syn Miasta
MUNIEK STASZCZYK
Syn Miasta
Jimmy Lee
RAPHAEL SAADIQ
Jimmy Lee
Characters on a Wall
LOUIS SCLAVIS
Characters on a Wall
Piano Sketches
DUTKIEWICZ, NIEDZIELA, ORZECHOWSKI, STANKIEWICZ, TOKAJ, WYLEŻOŁ
Piano Sketches
Remember Me, My Dear
JAN GARBAREK & THE HILLIARD ENSEMBLE
Remember Me, My Dear
Blue World
JOHN COLTRANE
Blue World
So Quiet
SERENA FISSEAU & VINCENT PEIRANI
So Quiet
Lost Girls
BAT FOR LASHES
Lost Girls
OdNowa
ANITA LIPNICKA
OdNowa
Playing The Room
AVISHAI COHEN, YONATHAN AVISHAI
Playing The Room
Live in Gothenburg
E.S.T
Live in Gothenburg
Overseas
NGUYEN LE
Overseas
It’s Christmas Time Again
KUBA STANKIEWICZ
It’s Christmas Time Again
Jak malować ogień
NATALIA PRZYBYSZ
Jak malować ogień
Come Closer
DIEGO FIGUEIREDO
Come Closer
Pieśni | Ballady vol. 4
RÓŻNI WYKONAWCY
Pieśni | Ballady vol. 4
Stanisław Sylwester Szarzyński
ANDRZEJ KOSENDIAK WROCŁAW BAROQUE ENSEMBLE
Stanisław Sylwester Szarzyński
Contractual Obligation #2: Live In Warsaw
IAN GILLAN WITH THE DON AIREY BAND AND ORCHESTRA
Contractual Obligation #2: Live In Warsaw