Magazyn Audio 5/2017
Przejdź do archiwum

Audio numer 5/2017

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI

Sprzęt audio, z którym obecnie mamy do czynienia, obejmuje nie tylko odtwarzacze strumieniowe, wzmacniacze sieciowe i skomplikowane amplitunery, ale też urządzenia przez lata utrwalone w swoim sposobie działania, takie jak kolumny czy słuchawki, a także gatunki uratowane przed wymarciem - gramofony czy wzmacniacze lampowe. Gdyby więc spytać, czym współczesny sprzęt przypomina ten sprzed kilkudziesięciu lat, pierwsza odpowiedź odesłałaby nas pewnie do wspomnianych kategorii. Proponuję spojrzeć na to ze zupełnie innej perspektywy, a wnioski będą zaskakujące.

Jakość urządzeń audio nigdy nie sprowadzała się do samego brzmienia, ale w niedalekich czasach, gdy obsługa sprzętu była dziecinnie prosta, a wszelkie standardy i formaty jednoznacznie ustalone, audiofi le mogli lekceważyć wyposażenie i skupiać swoją uwagę na dźwięku. Współczesny sprzęt staje się coraz bardziej skomplikowany i zróżnicowany w funkcjach, więc trudno udawać, że jego walory (lub ich brak) w tej sferze ma niewielkie znaczenie.

Nie będzie pięknego dźwięku, gdy nie wybierzemy odpowiedniej opcji, nie będzie w ogóle żadnego, gdy urządzenia nie uda się nam włączyć. Im dalej w las, tym więcej drzew; im więcej producenci obiecują, tym więcej nam dają - chociaż niekoniecznie to, co jest nam potrzebne. Trzeba wiedzieć, co kupujemy, i jak najwięcej sprawdzić, nawet gdy nie jesteśmy fanami nowych technologii, ba, zwłaszcza wtedy - aby nie wpaść w tarapaty. Systemy ułatwiające obsługę okazują się często tylko "utrudniającymi inaczej".

Jednak owe "czasy", gdy nie mieliśmy niemal żadnych dylematów, wcale nie są zamierzchłą przeszłością i prapoczątkowym "rajem utraconym". Około dwadzieścia lat temu sytuacja ustabilizowała się w sposób wyjątkowy na przestrzeni całej historii audio i właśnie wtedy pojawił się audiofi lski minimalizm, ponieważ były ku temu doskonałe warunki. Pełnowartościowy, a nawet high-endowy system audio mógł się składać z pary kolumn, odtwarzacza CD i prostego (funkcjonalnie) wzmacniacza.

Niektórzy nawet łączyli odtwarzacze, wyposażone w regulowany poziom wyjściowy, z końcówkami mocy. Płyta CD była tak ważna, że odtwarzacz CD można było uznać za jedyne niezbędne źródło w systemie, a jego obsługa sprowadzała się... wiadomo - była jednoznaczna (żadnych pytań) i szybka (dwa-trzy ruchy), prosta jak drut, i to jak krótki drut. Nomen omen, stąd też koncepcja wzmacniacza jako "drutu ze wzmocnieniem" - im prostszego, tym lepszego - gdyż poza wzmacnianiem niczego więcej nie potrzebowaliśmy, nawet selektora wejść liniowych.

Można do tamtych czasów wzdychać, można w nich widzieć stagnację, ale nie o to mi teraz chodzi, aby je oceniać i komentować, lecz aby stwierdzić fakt, że był to tylko pewien okres, od którego wcale wszystko się nie zaczęło.

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
  • Rynek audio
HI-FI
  • Wzmacniacze zintegrowane 4000–4200 zł
  • Audio Analogue CRESCENDO
  • NAD C368
  • Rotel A12
  • Vincent SV-500
  • Yamaha A-S801
  • Słuchawki 4000–4800 zł
  • Beyerdynamic T-1 gen2
  • Bowers & Wilkins P9 SIGNATURE
  • Focal ELEAR
  • Grado STATEMENT SERIES GS1000e
  • HiFiMAN HE-560
KINO DOMOWE
  • SIŁA BEZ ATMOSA Nu Force AVP18 + MCA20
HIGH-END
  • PLIKOZOF Plato CLASS A
  • SŁUSZNA QNCEPCJA Q-Acoustic CONCEPT 500
MUZYKA
  • Wywiad – Voo Voo
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice
  • Klasyka
Testy w tym numerze
Raptor 5
Zespoły głośnikowe
WILSON Raptor 5
Statement GS1000e
Słuchawki przewodowe
GRADO Statement GS1000e
Crescendo
Wzmacniacze stereo
AUDIO ANALOGUE Crescendo
Wzmacniacz stereo Yamaha A-S801
Wzmacniacze stereo
YAMAHA Wzmacniacz stereo Yamaha A-S801
SV-500
Wzmacniacze stereo
VINCENT SV-500
Elear
Słuchawki przewodowe
FOCAL Elear
A12
Wzmacniacze stereo
ROTEL A12
HE-560
Słuchawki przewodowe
HiFiMAN HE-560
P9 Signature
Słuchawki przewodowe
BOWERS & WILKINS P9 Signature
Class A
Odtwarzacze plików audio
PLATO Class A
AVP18 + MCA-20
Procesory AV
NUFORCE AVP18 + MCA-20
Concept 500
Zespoły głośnikowe
Q ACOUSTICS Concept 500
Recenzje w tym numerze
Daylight Ghosts
CRAIG TABORN
Daylight Ghosts
Prisoner
RYAN ADAMS
Prisoner
Practice
THE CLANG GROUP
Practice
7
VOO VOO
7
A kysz!
DARIA ZAWIAŁOW
A kysz!
Drunk
THUNDERCAT
Drunk
Project Freedom
JOEY DEFRANCESCO
Project Freedom
Love Songs
LESZEK KUŁAKOWSKI
Love Songs
Horizonte
PSI
Horizonte
Meets Studio M-2
POLISH JAZZ QUARTET
Meets Studio M-2
This Girl`s In Love
RUMER
This Girl`s In Love
Samotna kolacja
PROŃKO / WIERZCHOLSKI
Samotna kolacja
The Giant Against the Girl
LOUD JAZZ BAND
The Giant Against the Girl
Around the Horn
RICK BRAUN
Around the Horn
The Seattle Recital
EMIL GILELS
The Seattle Recital
The Spanish Poems
DAVID CHESKY
The Spanish Poems
Divine Theatre
STILE ANTICO
Divine Theatre
Integrity Blues
JIMMY EAT WORLD
Integrity Blues
Reflection
BRIAN ENO
Reflection
Trainspotting: The Original Motion Picture Soundtrack
RÓŻNI WYKONAWCY
Trainspotting: The Original Motion Picture Soundtrack
Sooner And Later
JULIA HÜLSMANN
Sooner And Later
Drama
COLIN TOWNS
Drama
The Big Wig
ANDREAS SCHAERER
The Big Wig
The Routes of Slavery
JORDI SAVALL
The Routes of Slavery
De Profundis
NATALIA MATEO
De Profundis
Spirit
DEPECHE MODE
Spirit
Freedom Highway
RHIANNON GIDDENS
Freedom Highway
Divide
ED SHEERAN
Divide
Chopin: Works for Piano & Orchestra
JAN LISIECKI
Chopin: Works for Piano & Orchestra
Muzyka kameralna i fortepianowa
ROMAN PALESTER
Muzyka kameralna i fortepianowa
In the Begining
KIRA SKOV & MARIA FAUST
In the Begining
The Classics
HANS ZIMMER
The Classics
Live At The Glasgow Barrowlands
DEACON BLUE
Live At The Glasgow Barrowlands
Lost In Paris Blues Band
ROBBEN FORD / RON THAL / PAUL PERSONNE
Lost In Paris Blues Band
Lower The Bar
STEEL PANTHER
Lower The Bar
Human
RAGE'N'BONE MAN
Human
Emotional Dance
ANDREA MOTIS
Emotional Dance
The Very Best of
JIMMY SMITH
The Very Best of
Traveller
KROKE
Traveller