Hafla

JON BALKE
Hafla

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Norweski klawiaturzysta, kompozytor i aranżer posiada bardzo szeroki wachlarz zainteresowań stylistycznych – od jazzu głównego nurtu, poprzez formy big-bandowe czy kameralne jazz-rockowe, po muzykę etniczną z obszaru Morza Śródziemnego.

Wypowiadając się w tej ostatniej stylistyce Balke powołał w 2007 r. zespół Siwan, którego produkcje łączą elementy kultury europejskiej z tradycją krajów islamskich. Na płycie "Hafla" Jon Balke sięga wprost do tradycji andaluzyjskiej z XI i XII wieku, gdy ten obszar Europy był pod silnymi wpływami arabskimi.

Zaproponowana przez niego muzyka zawdzięcza swą oryginalność w dużym stopniu ciekawie splecionej instrumentacji. Instrumenty klawiszowe, efekty elektroniczne, strunowa kwitra (algierska forma oud), kemence (turecki rodzaj skrzypiec) oraz perkusjonalia są konfrontowane z barokowymi skrzypcami i altówką.

Wykonanie partii wokalnych powierzono obdarzonej rzewnym głosem Monie Boutchebak z Algierii. Śpiewa ona w oryginale dawną poezję arabską, jak również bardziej współczesne pieśni po hiszpańsku.

Faktura aranżacji Jona Balkego stanowi tym razem fuzję tradycji andaluzyjskiej i barokowej z lekko tylko zaznaczonymi wpływami jazzowymi. Łącząc te dwa wydawałoby się odległe światy, udało się muzykom w pełnej harmonii wypracować zwartą formę estetyczną.


ECM/Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo