Nocturne

VANGELIS
Nocturne

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

W bieżącej dekadzie "Nocturne" to dopiero drugi tytuł firmowany przez artystę, który latami intensywnie wypracowywał swoją oryginalność i maestrię. Już pół wieku maluje dźwiękami świat pełen uduchowienia i finezji. O dziwo, dokonał tego głównie z wykorzystaniem syntezatorów, traktowanych przez wielu jako instrumenty o sztucznym brzmieniu.

Vangelis potrafił jednakże z niezwykłą precyzją wydobyć z syntezatora całe bogactwo brzmienia, tchnąć w niego ducha i w tej umiejętności nie ma w zasadzie konkurenta. Jeśli do tego dodać nieprzeciętną zdolność do budowania i aranżowania niebanalnych, a zapadających w pamięć linii melodycznych z wykorzystaniem instrumentów klawiszowych, jawi nam się postać wybitna.

Doceniają Vangelisa nie tylko fani muzyki rozpościerającej się miedzy ambientem a newage, ale również twórcy filmowi. Wszystkie te walory potwierdza niniejszy album, złożony z dość krótkich utworów, z których część miała już swą premierę.

Program jest utrzymany w dość ascetycznym nastroju melancholii. Instrumentem wiodącym pozostaje fortepian, którego każdy dźwięk wybrzmiewa na pogłosie z niezwykłą starannością, w oprawie pobrzmiewają syntezatory i inne instrumenty akustyczne. Totalna perfekcja wykonawcza.


Decca / Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo