Negative Capability

MARIANNE FAITHFULL
Negative Capability

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Gdy wyszła na prostą po dramatycznych przeżyciach osobistych lat 70., zaczęła odważnie kreować materiał ambitny, niekiedy trudny, zawsze refleksyjny. Takiej formie piosenek, zwanych autorskimi, pozostaje wierna do dziś.

Osiem z dziesięciu utworów na najnowszej płycie "Negative Capability" stanowią kompozycje własne. Marianne Faithfull przypomina też wcześniejsze szlagiery "As Tears Go By" (M. Jaggera i K. Richardsa), własny "Witches’ Song" oraz "It's All Over Now, Baby Blue" (B. Dylana). We wszystkich interpretacjach mamy do czynienia nie tylko z perfekcyjną ekspozycją dojrzałego głosu autorki, ale z fenomenalnie akuratną instrumentacją, nieprzeładowaną, a uwypuklającą dramatyzm poszczególnych historii.

Zachwycają pełne romantycznej melancholii partie altówki i wiolonczeli. Niezapomnianą rolę w projekcie odgrywa Nick Cave, którego delikatny głos zamyka utwór "Misunderstanding" z wyciszanym niczym echo refrenem. On też współtworzy nostalgiczny duet wokalny z Faithfull we wspólnie napisanym "The Faerie Queen".

Marianne Faithfull niepokoi nie tylko przemijanie, kruchość uczuć i relacji międzyludzkich, ale i aspekty polityczne okrutnej współczesności ("They Come at Night"). Temu wszystkiemu daje wyraz śpiewając pełnym dramatyzmu głosem o sobie i o nas.


Panta Rei

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo