White

MARC SINAN & OGUZ BUYUKBERBER
White

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Duet współpracował uprzednio w kilku projektach, choć odmienne są korzenie każdego z muzyków. Sinan zdobył europejskie wykształcenie klasyczne na gitarze, potem zainteresował się muzyką improwizowaną i etniczną. Klarnecista Buyukberber był na początku związany z turecką muzyką tradycyjną, następnie zafascynował go jazz, a aktualnie penetruje obszary swobodnej improwizacji.

Na płycie "White" obaj muzycy nie ograniczają się tylko do ascetycznych duetów klarnetowo-gitarowych, ale ubarwiają linearne przebiegi swych improwizacji delikatnie dozowanymi efektami elektronicznymi.

Konstrukcja płyty została oparta na dwóch wieloczęściowych i naprzemiennie serwowanych wątkach: "Upon Nothingness" napisanych przez Sinana oraz "There" ułożonych przez Buyukberbera. W cykl "Upon Nothingness" zostały wplecione oryginalne pieśni armeńskich niewolników z czasów I wojny światowej.

Pozostanie sprawą gustu, czy to dość zgrzebne tło, mające w zamyśle przypominać mroki historii, dobrze koresponduje z minimalistycznymi ciągami klarownej muzyki. W grze klarnetów Buyukberbera można się doszukać pewnych inspiracji w twórczości Erica Dolphy`ego. W sensie akustycznym nagranie jest w pełni audiofilskie, jak nas przyzwyczaiło studio Rainbow w Oslo.


ECM/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo