Siwan Nahnou Houm

JON BALKE
Siwan Nahnou Houm

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Formację Siwan wykreował dekadę temu norweski klawiaturzysta i kompozytor, który wcześniej eksperymentował z brzmieniami na styku jazzu, etno i progresywnej muzyki elektronicznej.

Pierwszy kompakt pod kierunkiem Balkego, zatytułowany "Siwan", powstał w wyniku muzykowania indywidualistów z różnych stron świata. Towarzyszyła im wybitna wokalistka marokańska, interpretująca klasyczny folklor andaluzyjski. Ten wątek andaluzyjski jest kontynuowany na niniejszej płycie o rozszerzonym tytule.

Do większości starych tekstów poetyckich Jon Balke skomponował stylową muzykę. Partie wokalne powierzył tym razem Monie Boutchebak z Algierii, o której talencie można się w pełni przekonać na niniejszym zbiorze jedenastu pieśni. Akompaniują jej kemence (perski smyczkowy instrument trójstrunowy), perkusjonalia, instrumenty klawiszowe oraz barokowy nonet smyczkowy.

Boutchebak dysponuje pięknie wykształconym i lekko kokietującym mezzosopranem, w którym harmonijnie splatają się elementy arabskie i europejskie. Natomiast nowoczesne brzmienie sekcji smyczkowej niesie w sobie coś orientalnego. W tym układzie najsilniejszym odniesieniem do Andaluzji wydaje się być na "Siwan Nahnou Houm" tęskne zawodzenie kemence.

ECM/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo