Heranca

LURA
Heranca

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Wprawdzie Lura (to jej pseudonim) przyszła na świat w Portugalii, lecz jej rodzice przybyli tam z legendarnych Wysp Zielonego Przylądka (WZP). Przypadek sprawił, że Lura zaczęła śpiewać w duecie i tak się zaczęło.

Nagrywa dość rzadko, bo jej pierwszy album autorski "Nha Vida" ukazał się w 1996 r., a aktualny jest z kolei szóstym. W swych piosenkach Lura stara się podtrzymać tradycje muzyczne z WZP, lecz jej piosenki są odrobinę mniej kołyszące i mniej rozmarzone niż tamtejszych twórców, jak choćby niezapomnianej Cesarii Evory, z którą Lura kiedyś występowała.

Piosenkom Lury jest znacznie bliżej do brzmień brazylijskich, zachodnio-afrykańskich i popowych. W "Mantenha Cudado" można doszukać się nawet wpływów flamenco. Najbliższa aury z WZP jest piosenka "Ambienti Mas Seletu". Lura śpiewa naturalnym, dość niskim, ale miłym głosem.

W swym narracyjnym stylu jest daleka od wpuszczania się w ekwilibrystyki wokalne. Akompaniuje jej sprawny zespół instrumentalny. W dwóch utworach biorą udział takie gwiazdy, jak brazylijski perkusjonalista Nana Vascocelos (w refleksyjnej balladzie tytułowej) oraz kameruński basista-multiinstrumentalista-wokalista Richard Bona w finezyjnie zaśpiewanej w duecie bossa-novie "Barco di Papel".


MAGIC/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Inne płyty tego autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo