Niezadowolony ze swej roli kontrabasisty, skupił się na kompozycji. W ukształtowaniu stylu pomogły mu studia u Johna Cage’a i innych kompozytorów Szkoły Nowojorskiej. Już w roli twórcy zasłynął dziełem "The Sinking of Titanic" (1969), pozwalającym muzykom na wykorzystanie odgłosów, jakie mogły towarzyszyć zatonięciu transatlantyku.
Zasadniczą część albumu zajmuje nowa kompozycja "The Fifth Century" na chór i kwartet saksofonowy, złożona z siedmiu części, w której Gavin Bryars posłużył się tekstem XVII-wiecznego poety i teologa Thomasa Traherne`a.
Rola kwartetu saksofonów - sopranu, altu, tenoru i barytonu – jest bardzo skromna i ogranicza się do prologu i interludiów, a jednak znakomicie urozmaica utwór. Partie chóru zachwycają harmonią i znakomitym nagraniem, dającym wyobrażenie o głębokości sceny. To silnie uduchowione dzieło skłania do refleksji i zadumy nad kondycją człowieka, jego miejsca we Wszechświecie.
ECM/UNIVERSAL