High Noon

KALLE KALIMA
High Noon

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Do tej pory łączenie jazzu ze stylem country było właściwie domeną Billa Frisella, często w kooperacji z Gregiem Leiszem. Podobnej fuzji, używając takich elementów, próbuje dokonać Kalima (fiński gitarzysta działający w Berlinie), lecz czyni to w odmienny sposób.

Muzyk ten mógł już zwrócić naszą uwagę, bo przez jakiś czas współpracował z Tomaszem Stańko. Jednakże brzmienie gitary Kalimy na tym albumie jest mocno zbliżone do klasycznych brzmień gitarzystów prowadzących legendarnych grup rockowych: The Shadows w Anglii czy The Ventures w USA.

Kalle Kalima stara się w jak największym stopniu kultywować prostotę linii melodycznych popularnych melodii pochodzących najczęściej z westernów. W repertuarze spotykamy tytułowy motyw z pamiętnego obrazu "W Samo Południe", ale też szantę "Santy Anno", piosenkę Leonarda Cohena "Hallelujah" czy śpiewaną przy ognisku "Ghost Riders in the Sky".

Muzyk rozwija swe narracje gładko i rzadko kiedy wpuszcza się w pełne zagęszczeń popisy solowe. Towarzyszący mu amerykański kontrabasista Greg Cohen i niemiecki perkusista Max Andrzejewski dyskretnie, ale z maestrią, podkreślają rytm i nie wychodzą z roli efektywnych akompaniatorów. "High Noon" został bardzo starannie nagrany.


ACT/GIGI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo