Moura

ANA MOURA
Moura

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Słuchając niniejszej, jak i ostatniej płyty Marizy - krajanki Moury - można odnieść wrażenie, że formuła klasycznego portugalskiego fenomenu powoli ulega wyczerpaniu. Artyści dbający dotychczas o czystość stylu, dziś albo modernizują i wzbogacają instrumentację poszczególnych utworów, albo umieszczają na płytach utwory pokrewne stylistyce fado.

Najlepiej słychać to w utworze "Eu Entrego" śpiewanym przez Mourę w duecie z Kubanką Omarą Portuondo; każda z wokalistek idzie na pewien kompromis stylistyczny, by spotkać się gdzieś pomiędzy.

Na niniejszej płycie Ana Moura wykonuje jedynie trzy utwory w klasycznej formule fado. Reszta to utwory ocierające się o nie oraz utrzymane w konwencji ambitnej muzyki rozrywkowej. Nie oznacza to wcale, że jakość piosenek prezentuje obniżony poziom artystyczny. Zmysłowy, rzewny i mocny głos Moury zniewala jak poprzednio, tak że trudno go pomylić z innym. Dodają mu wyrazu różnorodne i bogate aranżacje.

Tak więc atmosfera towarzysząca najbardziej znanemu portugalskiemu folklorowi miejskiemu nadal pulsuje w piosenkach Moury, mimo że uległy one pewnej metamorfozie. Można to także traktować jako podejście młodszego pokolenia, które z szacunkiem dla tradycji chce lansować coś nowego.


MERCURY/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo