Luys i Luso

TIGRAN HAMASYAN
Luys i Luso

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Choć ten utalentowany pianista mieszka od dwunastu lat w USA, coraz bardziej jest pochłonięty kulturą muzyczną Armenii, z której pochodzi. Elementy rodzimego folkloru Hamasyana można było odnaleźć na właściwie wszystkich jego autorskich płytach, ale ten projekt jest czymś szczególnym.

 

Pianista sięgnął do chóralnych tradycji wokalnych Armenii, komentując je improwizowanymi liniami fortepianowymi. Partie wokalne wykonuje ponad dwudziestoosobowy Yerevan State Chamber Choir (soprany, alty, tenory i basy), prowadzony przez Harutyuna Topikyana.

Zaprezentowany repertuar rozciąga się od pieśni napisanych przez Mesropa Mashtosa jeszcze w V wieku, po miniaturki Komitasa z XX wieku. Sakralny nastrój, użycie wschodnich tonacji i delikatna konstrukcja wszystkich partii chóralnych sprawiają, że w tej homogennej materii jest trudno odgadnąć okres powstania poszczególnych kompozycji.

Często liryczne, choć także pełne wigoru (jazzowe) linie fortepianu Hamasyana są pewnym kontrastem do nastrojowych śpiewów, ale nie burzą one melancholijnego klimatu, tylko celnie go uwypuklają. Przy skłaniającej do kontemplacji muzyce warto przejrzeć niezwykle starannie wydaną książeczkę z tekstami pieśni i oryginalnymi zdjęciami.


ECM/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Inne płyty tego autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo