South African Women

RÓŻNI WYKONAWCY
South African Women

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Dwa tomy zawierają głównie współczesne nagrania, ale też przypominają piosenkę Miriam Makeby z 959 r. ("Back of the Moon", tom I), bowiem właśnie dzięki jej przebojowym piosenkom, charyzmatycznemu talentowi i działalności, poznaliśmy urok śpiewów z Południowej Afryki.

Dwa tomy zawierają głównie współczesne nagrania, ale też przypominają piosenkę Miriam Makeby z 959 r. ("Back of the Moon", tom I), bowiem właśnie dzięki jej przebojowym piosenkom, charyzmatycznemu talentowi i działalności, poznaliśmy urok śpiewów z Południowej Afryki. Muzyków i wokalistów wywodzących się stamtąd charakteryzuje niebywałe poczucie piękna, co sprawia, że prowadzone przez nich polifoniczne linie melodyczne zyskują dodatkowy walor estetyczny. W śpiewach chóralnych rozwibrowane głosy tak pięknie modulują, że nawet obojętnemu słuchaczowi udzieli się aura radosnego uniesienia. Efekt ten jest prawdziwie unikalny i powinien być opatrzony znaczkiem™. Słychać to szczególnie w spontanicznych popisach Mahonella Queens, Brendy Fassie, Nokukhanyi, Rebecci Malope, Thadwiswy, Letty Mbulu czy Tu Nokwe, mimo że tak naprawdę pozostałe wokalistki, z wyjątkiem Mahonella Queens, to solistki czujące potrzebę ubarwienia swego śpiewu chórkiem.

Znaczna część repertuaru obu kolekcji jest utrzymana w tradycyjnej formie i ten rodzaj utworów wydaje się być najcenniejszy. Można wyłowić najróżnorodniejsze wpływy, jak jazz, rhythm`n`blues, funky, latino, reggae, hip-hop, pop a nawet muzykę poważną. Oznacza to otwartość tamtejszej kultury na wszelkiego rodzaju fuzje i jest oznaką postępującej globalizacji. Tym modom ulega najczęściej młode pokolenie, podczas gdy dostojne damy kultywują tradycję i przypominają mroczne czasy apartheidu, kiedy to ich działalność zepchnięta do podziemia podtrzymywała czarną społeczność na duchu.


SKIP/ GIGI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo