Made In Dakar

ORCHESTRA BAOBAB
Made In Dakar

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Orchestra Baobab z Senegalu jest uznawana przez wielu fanów i krytyków za najważniejszą formację afrykańską, a już na pewno z regionu Afryki Zachodniej. Jej fenomen, który z przerwami trwa już cztery dekady, zadziwia, bo członkowie pochodzą z kilku ościennych krajów, ale gdy spotykają się na scenie lub w studio, tworzą niezwykle zgrany kolektyw.

Orchestra Baobab z Senegalu jest uznawana przez wielu fanów i krytyków za najważniejszą formację afrykańską, a już na pewno z regionu Afryki Zachodniej. Jej fenomen, który z przerwami trwa już cztery dekady, zadziwia, bo członkowie pochodzą z kilku ościennych krajów, ale gdy spotykają się na scenie lub w studio, tworzą niezwykle zgrany kolektyw.

Stylistycznie nie hołdują jakiemuś ortodoksyjnemu kierunkowi, a wplatają w narodowe nurty wolof i mandinga liczne elementy z obszaru Karaibów. Nadaje to raczej delikatnej muzyce Afryki Zachodniej kubańską przebojowość i chyba to najlepiej tłumaczy nieprzemijającą popularność zespołu. Orchestra Baobab nagrywa rzadko, poprzedni tytuł grupy ukazał się 7 lat temu, bo muzycy od studia preferują koncertowanie po całym świecie. Kto nie miał okazji podziwiać ich u nas na żywo 5 lat temu, musi zadowolić się tym kompaktem.

Wieloosobowej formacji towarzyszy w poszczególnych utworach wielu znakomitych instrumentalistów, a także gwiazda wokalistyki - Youssou Ndour. Pięciu wokalistów grupy, grających również na perkusjonaliach, śpiewa solo, choć najbardziej fascynują ich duety.

Podstawą sukcesu zespołu wydaje się być iście magiczna współpraca członków sekcji rytmicznej w kreowaniu krzyżowych rytmów perkusyjnych wzmacnianych linią basu i gitary rytmicznej. Radość wywołują popisy gitarzysty prowadzącego Bartholemy`ego Attisso - szefa orkiestry, który akuratnie modernizuje brzmienie instrumentu, nie tracąc nic z cudownej tradycji. Jego śladem podąża pełen wylewności saksofonista Issa Cissoko.


WORLD CICUIT

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo