Beat Bag Bohemia

LUCAS NIGLI
Beat Bag Bohemia

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Nigli pochodzi z kraju perkusistów, bo za takowy należy uznać Szwajcarię posiadającą bodaj największy procent kreatywnych perkusistów w przeliczeniu na populację. Nigli jest na tym tle postacią szczególną, bo urodził się i spędził 8 lat w Kamerunie, a z perkusją nie rozstaje się od 3. roku życia.

Nigli pochodzi z kraju perkusistów, bo za takowy należy uznać Szwajcarię posiadającą bodaj największy procent kreatywnych perkusistów w przeliczeniu na populację. Bez wątpienia fakt ten należy przypisać fascynacji bębnami wśród Szwajcarów. Nigli jest na tym tle postacią szczególną, bo urodził się i spędził 8 lat w Kamerunie, a z perkusją nie rozstaje się od 3. roku życia. Choć posiada na swym koncie 7 albumów autorskich, po raz pierwszy stworzył kwartet złożony wyłącznie z perkusistów.

Rolando Lamussene z Mozambiku, Kesivan Naida z Afryki Południowej, Peter C. Zumthor i sam Nigli ze Szwajcarii wykorzystują bogate instrumentarium ludowe oraz klasyczne zestawy perkusyjne. Lamussene śpiewa w jednym z utworów wdzięcznym głosem i szkoda, że nie czyni tego częściej, bo jego wokaliza bardzo rozluźnia dość wykalkulowane granie. Pozostałe utwory zostały skomponowane przez Nigliego, który przedstawia swe perkusyjne wizje w różnorakich formach, raz kładąc akcent na asymetryczność rytmiczną, raz na zespołowy wir regularnych synkop, raz na elementy melodyczne (na cymbałkach, minipianinie), raz na abstrakcyjną sekwencję akcentów.

Wszystkie kompozycje są klarowne i dobrze zorganizowane w panoramie dźwiękowej. Przysłuchując się uważnie, utwierdzamy się w przekonaniu, że perkusja to nie tylko sterowany przez człowieka mechanizm generowania rytmu, ale w rękach mistrzów też potrafi zagrać. Ten szczególny rodzaj twórczości będziemy mogli podziwiać na Krakowskiej Jesieni Jazzowej (26.9) i Wrocławskim Festiwalu Muzyki Awangardowej (27.9).


INTAKT/GIGI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo