The Köln Concert

KEITH JARRETT
The Köln Concert

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Płyta"The Köln Concert" stała się jedną z najważniejszych w historii jazzu, syntezując w niezwykle wdzięczny i koherentny sposób najbardziej witalne elementy jazzu, klasyki i etno. W romantycznym uniesieniu, przez ponad godzinę, Keith Jarrett układał motywy i improwizacje hipnotyzując słuchaczy z niespotykanym ciepłem.

Płyta "The Köln Concert"stała się jedną z najważniejszych w historii jazzu, syntezując w niezwykle wdzięczny i koherentny sposób najbardziej witalne elementy jazzu, klasyki i etno. W romantycznym uniesieniu, przez ponad godzinę, Keith Jarrett układał motywy i improwizacje hipnotyzując słuchaczy z niespotykanym ciepłem.

Zapewne ani wykonawca, ani realizator, ani producent nie spodziewali się, że nagranie dokonane przez będącego w kiepskim nastroju artystę, w dodatku na fortepianie wymagającym dostrojenia, da tak niewyobrażalnie wspaniały efekt artystyczny i sprzeda się w milionach kopii. Jednakże niebywała koncentracja pianisty, pełna demonstracja wirtuozerii i należyte zróżnicowanie środków wyrazu złożyły się na wielki sukces.

Płyta "The Köln Concert" stała się jedną z najważniejszych w historii jazzu, syntezując w niezwykle wdzięczny i koherentny sposób najbardziej witalne elementy jazzu, klasyki i etno. W romantycznym uniesieniu, przez ponad godzinę, Keith Jarrett układał motywy i improwizacje hipnotyzując słuchaczy z niespotykanym ciepłem.

Wznowienie winylowe płyty "The Köln Concert" ukazało się w wersji audiofilskiej (180 g). Dzięki uprzejmości Hi-Fi Clubu dokonano porównania brzmień oryginalnej wersji z 1975 r. i niniejszego tłoczenia.

Ponieważ w niektórych z niedawnych reedycji wydawnictwa ECM zaingerowano w proporcje brzmieniowe, byliśmy ciekawi, czy nie dokonano podobnych zabiegów w tym przypadku. Otóż przy zachowaniu charakteru pierwotnego obrazu dźwiękowego pogłębiono scenę akustyczną i wydobyto drobne, wcześniej jakby ukryte, detale.


ECM / Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo