Xaphan

JOHN ZORN
Xaphan

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Xaphan - oto dziewiąty wolumin z cyklu Masada Book Two, The Book of Angels autorstwa Zorna, który występuje tu jedynie jako autor kompozycji, producent, a może nawet dyrygent (bo bardzo to lubi). Dekadę temu kompozycje Zorna wykonywał z zapałem jego kwartet Masada, ale gdy mistrz napisał ponoć 300 nowych motywów w 2004 r., zaczął powierzać ich wykonanie różnym zaprzyjaźnionym lub przez niego skompletowanym składom.

Xaphan - oto dziewiąty wolumin z cyklu Masada Book Two, The Book of Angels autorstwa Johna Zorna, który występuje tu jedynie jako autor kompozycji, producent, a może nawet dyrygent (bo bardzo to lubi). Dekadę temu kompozycje Zorna wykonywał z zapałem jego kwartet Masada, ale gdy mistrz napisał ponoć 300 nowych motywów w 2004 r., zaczął powierzać ich wykonanie różnym zaprzyjaźnionym lub przez niego skompletowanym składom.

Zinterpretowanie jedenastu kompozycji zawartych na tym kompakcie John Zorn powierzył progresywnej formacji rockowej Secret Chiefs 3 z Zachodniego Wybrzeża, dowodzonej przez multiinstrumentalistę Treya Spruance`a (byłego członka formacji Mr. Bungle i Faith No More). Grupa Secret Chiefs 3 wyżywa się w nagłych zmianach tempa i nastroju, preparowaniu muzycznych koktajli, zmiennej i nader bogatej instrumentacji zdominowanej gitarą lidera. W takich klimatach lubują się Japończycy: klezmerka, chorały, nasz zbójnicki, elementy cygańskie, arabskie, punk jazz, psychodeliczny rock, a nawet hard core.

Nagromadzenie obfitości efektów zaciera niekiedy linię kompozycji, choć nadal nad całością unosi się duch wcześniejszych projektów Zorna "The Gift" czy "The Dream", ale tu w kontrowersyjnej formie. Odbiór przedstawionego materiału wymaga otwartości na skrajności i potraktowanie roztrzepanego eklektyzmu z dystansem.


TZADIK/MULTIKULTI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo