Rambling Boy

CHARLIE HADEN
Rambling Boy

Inne
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Ponoć to dość typowa sytuacja u dorosłych mężczyzn: powracać z entuzjazmem do stylu, w którym tkwiło się we wczesnej młodości. W przypadku Hadena powrót na łono country wydaje się być kompletnie zaskakujący, zważywszy, że na przełomie lat 50. i 60. porwał go free jazz Ornette Colemana, z którym dokonał pionierskich nagrań, jakże dalekich od folku.

Ponoć to dość typowa sytuacja u dorosłych mężczyzn: powracać z entuzjazmem do stylu, w którym tkwiło się we wczesnej młodości. W przypadku Hadena powrót na łono country wydaje się być kompletnie zaskakujący, zważywszy, że na przełomie lat 50. i 60. porwał go free jazz Ornette Colemana, z którym dokonał pionierskich nagrań, jakże dalekich od folku.

Urodzony w Shanandoah, w stanie Iowa, Haden przejął country w genach, bowiem jego rodzina zajmowała się muzykowaniem w tym stylu profesjonalnie, a on jako cudowne dwuletnie dziecko śpiewał w rodzinnym zespole; kompakt zamyka zacytowany z archiwum utwór z tego okresu. Muzyczne geny przeszły na kolejne pokolenie i dzieci wielkiego basisty: Petra, Rachel, Tanya i Josh (oraz żona Ruth) są utalentowanymi wokalistami. Często zdarza im się śpiewać i grać z okazji rodzinnych spotkań, w efekcie czego powstała ta płyta. Do udziału w sesjach namówiono wielu muzyków reprezentujących styl Nashville oraz tak znane postacie jak: Pat Metheny (gitara), Elvis Costello (śpiew), Bela Fleck (bandżo), Bruce Hornsby (fortepian, śpiew), Ricky Skaggs (instrumenty strunowe, śpiew) oraz Jerry Douglas (gitara dobro). W programie znalazły się rozmaitości country i kilka kompozycji Hadena.

Najbardziej imponująco brzmią duety i tria cudownie rozwibrowanych głosów córek, plasujące się w czołówce stylu. Miłą niespodziankę sprawia solowy popis Josha we własnej piosence "Spiritual" śpiewanej w modlitewnym uniesieniu. Natomiast nie zachwycił Costello w zinterpretowanej z typową dla siebie manierą "You Win Again".


EMARCY/ UNIVERSAL MUSIC

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Inne pozostałe aktualności
Zobacz więcej
logo logo