Magazyn Audio 5/2019
Przejdź do archiwum

Audio numer 5/2019

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

WSTRZĄŚNIĘTY, NIEZMIESZANY

oważne testy poważnych urządzeń powinny spełniać poważne rygory. Gdybyśmy jednak chcieli dotrzymać wszystkich warunków, jakie w sumie zagwarantowałyby metodologiczną poprawność i zapewniały uzyskiwanie dokładnych wyników prowadzonych "obserwacji", okazałoby się to zadanie dalece przekraczające czyjekolwiek możliwości, nawet najlepiej wyposażonych redakcji i najbardziej doświadczonych ekspertów.

Dochodzilibyśmy wręcz do absurdów, teoretycznie uzasadnione przesłanki okazywałyby się praktycznie nierealną abstrakcją. Na przykład przećwiczyć każdą kolumnę z kilkoma systemami, natychmiast porównując ją z kilkoma innymi kolumnami, ale cały czas w tych samych warunkach akustycznych, a potem powtórzyć to w kilku innych ustawieniach i pomieszczeniach (przenosząc tam systemy i inne kolumny...).

Nietrudno byłoby jeszcze rozbudować i zaostrzyć procedurę... I pryncypialnie zakończyć działalność. Z drugiej strony, nie powinniśmy porzucać wszystkich wykonalnych założeń. lecz konsekwentnie dążyć do uzyskiwania wyników jak najbardziej "odpowiedzialnych". Dlatego, gdy tylko to możliwe, prowadzimy testy grupowe w określonych zakresach cenowych, zbierając wszystkich uczestników w jednym miejscu i w jednym czasie.

Testowane indywidualnie urządzenia czasami również "nieofi cjalnie spotykają się" z innymi modelami w podobnej cenie, akurat będącymi "na miejscu", a kiedy nie ma z czym porównywać, jesteśmy przynajmniej w znanych sobie warunkach i ze znanym sprzętem towarzyszącym – jakim dokładnie, nie piszemy, żeby nie wywoływać niezdrowych emocji. Ale bywa jeszcze inaczej.

Paradoks jest taki, że najdroższe, największe, potencjalnie najlepsze kolumny czasami w ogóle nie są dostarczane do redakcji, lecz redakcja musi pofatygować się do miejsca ich "stacjonowania", stałego lub czasowego. Bywał to fi rmowy salon dystrybutora, a kilka razy sala Audio Show, gdzie sprzęt będący przedmiotem zainteresowania pojawiał się tylko w ramach krótkich "gościnnych występów". Tak też było w przypadku systemu MBL 101 X-treme.

To pierwszy test 101 X-treme w polskiej prasie specjalistycznej; na pewno nie słuchaliśmy ich jako pierwsi, ale mieliśmy przywilej podejścia do tematu z całym naszym warsztatem. Test odbył się podczas Audio Video Show, w sali TV1, gdzie poza godzinami otwarcia samej wystawy, pracowaliśmy rano i wieczorem, robiąc zdjęcia, pomiary i prowadząc odsłuchy.

W części z nich uczestniczył sam Jurgen Reis, czym oczywiście byłem zaszczycony, nawet wstrząśnięty, ale niezmieszany. Dzięki jego obecności, a także interwencjom w działanie systemu, test odsłuchowy miał niezwykły przebieg. Dlatego wspominam o nim w tym miejscu, wcale nie ekscytując się samym faktem, że testowaliśmy system kosztujący blisko milion złotych

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
HI-FI
  • Marantz Melody X M-CR612
  • Wzmacniacze zintegrowane 3000–4000 zł
  • Arcam SA10
  • Audiolab 6000A
  • Musical Fidelity M2si
  • Rotel A11
  • Vincent SV-200
HIGH-END
  • Wzmacniacze zintegrowane 32 000–34 000 zł.
  • Accuphase E-480
  • Copland CTA408
  • Zespoły głośnikowe 40 000–44 000 zł
  • Focal KANTA No.3
  • Revel F228Be
  • mbl 101 X-treme
MUZYKA
  • Wywiad – Dominik Wania
  • Album miesiąca
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice
  • Klasyka
Testy w tym numerze
SA10
Wzmacniacze stereo
ARCAM SA10
6000A
Wzmacniacze stereo
AUDIOLAB 6000A
M2si
Wzmacniacze stereo
MUSICAL FIDELITY M2si
A11
Wzmacniacze stereo
ROTEL A11
SV-200
Wzmacniacze stereo
VINCENT SV-200
Kanta No.3
Zespoły głośnikowe
FOCAL Kanta No.3
F228Be
Zespoły głośnikowe
REVEL F228Be
E-480
Wzmacniacze stereo
ACCUPHASE E-480
CTA408
Wzmacniacze stereo
COPLAND CTA408
101-Xtreme
Zespoły głośnikowe
MBL 101-Xtreme
Recenzje w tym numerze
Curtis Mayfield Studio Albums 1970–1974
Curtis Mayfield Studio Albums 1970–1974
Fever
BALTHASAR
Fever
Fool
JOE JACKSON
Fool
La morte del cor penitente
GIOVANNI LEGRENZI
La morte del cor penitente
Legendary Wawel Castle Recital
WITOLD MAŁCUŻYŃSKI
Legendary Wawel Castle Recital
Niemożliwe
KWIAT JABŁONI
Niemożliwe
When I Get Home
SOLANGE
When I Get Home
Clair de Lune
DORADO SCHMITT
Clair de Lune
 The Unseen In Between
STEVE GUNN
The Unseen In Between
Melodic Ornette Coleman
JOACHIM KUHN
Melodic Ornette Coleman
Tatra
KACZMARCZYK vs PADEREWSKI
Tatra
Metamodal
SOKRATIS SINOPOULOS
Metamodal
Roma
RÓŻNI WYKONAWCY
Roma
Aquarius
KRYSTYNA STAŃKO
Aquarius
The Transistory Poems
VIJAY IYER & CRAIG TABORN
The Transistory Poems
Tous des oiseaux
ELENI KARAINDROU
Tous des oiseaux
Tropic
ORM
Tropic
Gallipoli
BEIRUT
Gallipoli
More or Less
DAN MANGAN
More or Less
Circles
P.O.D.
Circles
Torpedo
NOVI SINGERS
Torpedo
Helsinki
DARIA ZAWIAŁOW
Helsinki
Burrellhouse
JACEK NIEDZIELA-MEIRA
Burrellhouse
Bach: Cantatas 169 & 82
LE BANQUET CELESTE DAMIEN GUILLON
Bach: Cantatas 169 & 82
Tango Argentino Today
EL AFRONTE ORQUESTRA TIPICA
Tango Argentino Today
Divine Love
LEO SMITH
Divine Love
Blue
TERJE RYPDAL & THE CHASERS
Blue
Night
JOHN ABERCROMBIE
Night
Twilight
ZBIGNIEW PREISNER & DOMINIK WANIA
Twilight
Standards: Volume 1
KEITH JARRETT/ GARY PEACOCK/ JACK DEJOHNETTE
Standards: Volume 1
Serious Hits…Live!
PHIL COLLINS
Serious Hits…Live!
Radar
FISZ EMADE TWORZYWO
Radar
Distance Over Time
DREAM THEATER
Distance Over Time
The Secret Between the Shadow and the Soul
BRANFORD MARSALIS QUARTET
The Secret Between the Shadow and the Soul