Metamodal

SOKRATIS SINOPOULOS
Metamodal

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Silnie uduchowioną grę Sinopoulosa, mistrza greckiej liry, poznaliśmy już w projektach firmowanych przez Eleni Karaindrou, Charlesa Lloyda czy na autorskim albumie "Eight Winds" sprzed czterech lat. Ten album, podobnie jak poprzedni, został nagrany przez ten sam kwartet: Yann Keerim - fortepian, Dimitris Tsekouras - kontrabas i Dimitris Emmanouil - perkusja.

Choć formacja jest wspaniale zintegrowana, to głosem wyraźnie dominującym jest lira, trójstrunowy instrument smyczkowy o rzewnym tonie i historii sięgającej okresu bizantyjskiej świetności. Brzmienie liry przypomina nam podobne instrumenty z krain położonych bardziej na wschód, jak Kaukaz, Arabia czy Iran. Nie tylko brzmienie, ale i charakter muzyki przywołuje skojarzenia ze wspomnianymi stronami. Jednakże tak naprawdę, styl prezentacji grupy nawiązuje do starogreckich form modalnych, wywołujących charakterystyczną transową aurę.

Siedem kompozycji na "Metamodal" utrzymanych w kontemplacyjnym nastroju napisał Sokrates Sinopoulos, a ostatnia jest dziełem zbiorowej improwizacji kwartetu, choć w rzeczywistości nie różni się strukturalnie od pozostałych. Skład kwartetu jest zbliżony do jazzowego, jednakże delikatna faktura ich kreacji wymyka się jednoznacznym klasyfikacjom.


ECM / Universal

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo