Magazyn Audio 4/2018
Przejdź do archiwum

Audio numer 4/2018

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

AUDIO TO PIĘKNA SPRAWA

Ponieważ poprzedni wstępniak (Audio 3/2018) zakończyłem pytaniem, więc pozwolę sobie przytoczyć ostatni akapit, aby tę myśl zrozumiale kontynuować. "Nasz sentyment do minionych technik i urządzeń – wzmacniaczy lampowych, głośników szerokopasmowych, a przede wszystkim do gramofonu – łatwo znajduje alibi w relacjach o wysokiej jakości dźwięku, płynącego z takich właśnie, niesłusznie minionych sprzętów.

Ostatecznie można pod ten trend poszukiwania raju utraconego podciągnąć też działanie magnetonu szpulowego. Ale jak zinterpretować pojawiający się renesans kasety magnetofonowej?" Pytanie może trochę retoryczne, bo odpowiedź, albo przynajmniej mocne podejrzenie, rodzą się od razu. Ale powoli, powoli... powoli delektujmy się, trochę masochistycznie, tą perwersyjną myślą.

Oczywiście znajdą się i obrońcy samego brzmienia, ale argumenty musiałyby być nieźle wydumane. Pojawienie się kasety magnetofonowej było chyba pierwszym ważnym przełomowym momentem w rozwoju techniki Hi-Fi, który obniżył jakość na rzecz wygody, a przez to – popularności. I jeszcze nic dziwnego, że dało się na to nabrać wielu ówczesnych pasjonatów, dla których jakość była najważniejsza - ja też zamieniłem magnetofon szpulowy na kasetowy, aby swój system "unowocześnić". I dźwięk nigdy już nie był taki...

Jesteśmy usprawiedliwieni brakiem wcześniejszych doświadczeń, gdyż do tamtego momentu każde nowe rozwiązanie, każdy nowy standard oznaczał realny postęp. Dlaczego jednak nie korzystamy z tego doświadczenia dzisiaj? Delektujmy się dalej. Powrót do lampy i gramofonu, a także do magnetofonu szpulowego, niesie ze sobą przynajmniej poważne walory estetyczne; ponieważ audiofil nie chce być uważany za "estetę" w jakimkolwiek innym zakresie, niż tylko dotyczącym brzmienia, więc tę sferę, przynajmniej w deklaracjach, zdaje się lekceważyć, co przecież wciąż daje się po ludzku zrozumieć. Jednak kaseta magnetofonowa ani nie gra, ani nie wygląda...

Mimo to, jest w niej "coś". Nie, to "coś" jest w nas. Potrafi my być nie tylko irracjonalni, ale nawet w irracjonalności niekonsekwentni i pogubieni. Jest w tym jednak kilka wyraźnie słyszalnych nut, dobrze rozpoznanych. Sentymenty, wspomnienia, idealizowanie przeszłości. A na drugim skraju – pogoń za nowinkami, gotowość rzucenia się na głęboką wodę niesprawdzonych, byle "rewolucyjnych" innowacji. I jedno z drugim nawet próbujemy pogodzić!

Są więc urządzenia w formie "retrospektywne", a w treści "przyszłościowe", takie jak wielkie radiole wyposażone w odtwarzacze strumieniowe, albo odwrotnie, np. wzmacniacze lampowe w ultranowoczesnych obudowach. A to, co rozsądne, pewne, bezpieczne, jest automatycznie przeciętne, nudne, nieatrakcyjne. A przynajmniej w sferze kultury i idei, do?której można zaliczyć zarówno muzykę, sprzęt audio, jak i... politykę, potrzebujemy emocji – świeżych lub odgrzanych. Jesteśmy przecież gotowi na eskapady, podczas których wcale nie mamy ciepłej wody w kranie. Chociaż po każdym, nawet dobrowolnym wysiłku i ubabraniu się, chcemy wreszcie wrócić, usiąść na własnym k... kanapie, wziąć ciepłą kąpiel...

Czasami też nasze kaprysy wchodzą na takie orbity, że obracają się przeciwko sobie samym, i w potrzebie wykonania kolejnej wolty, mimowolnie wracamy do normalności. Wtedy wychodzimy z opresji cało, sądząc, że byliśmy tacy "mądrzy", a tymczasem to była loteria. Każda emocja się zużywa, tak jak każdy sprzęt starzeje się "moralnie", i choćby grał kiedyś świetnie, i wcale się nie zepsuł, to po jakimś czasie już nam nie wystarczy. Chcemy kupić nowy, zwykle zupełnie inny.

Próba opanowania tego mechanizmu i kierowania nim długodystansowo nie jest, niestety, skazana na porażkę; piszę "niestety", bo kierowanie niekoniecznie pozostaje w naszej gestii. Do tego potrzebna jest już wiedza specjalistyczna, tak jak do komponowania muzyki i konstruowania sprzętu. Jest więc pocieszenie: jeżeli biorą się za to pseudofachowcy, to szybciej stracą kontrolę, chociaż może się to skończyć poślizgiem, z którego wyjdziemy mocno poobijani. Na jakiś czas zmienimy kierującego na takiego, który jeździ bezpieczniej, a potem znowu zamówimy zastrzyk adrenaliny.

Trzymając się porównań samochodowych: właściciele samochodów "bezpiecznych" wcale nie są ostatecznie bezpieczniejsi, bo jeżdżą proporcjonalnie szybciej, bardziej brawurowo, utrzymując wciąż podobny dystans do ryzyka wypadku, a nawet śmierci. Ale chociaż potwierdzają to statystyki, to owe ryzyko pozostaje w sferze indywidualnego wyboru. Na "czołówkę" z wariatem niewiele poradzimy, ale ostatecznie takie spotkania są bardzo rzadkie.

Co jednak począć, gdy pędzi na nas stado zombie? Gdy wybory przeszły z zasilania własnymi, indywidualnymi kaprysami, na zasilanie zbiorowym, albo stadnym podporządkowaniem, robi się groźnie. Ale też do czasu, potem stado się rozproszy, aż przyjdzie następny demiurg, zbierze je, i popędzi w inną stronę. Audio to piękna sprawa. Tyle można o nim i w nim napisać.

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
  • Rynek audio
  • Prąd i siła
HI-FI
  • Słuchawki 2000–3000 zł
  • Audeze LCD-2 CLASSIC
  • Grado RS2e
  • HiFiMAN SUNDARA
  • Sennheiser HD660S
  • Ultrasone SIGNATURE DXP
  • Wkładki gramofonowe 500 zł
  • Audio-Technica VM510CB
  • Grado PRESTIGE BLUE 2
  • Goldring E3
  • Rega BIAS 2
  • Sumiko OYSTER
  • Zespoły głośnikowe 3000–3600 zł
  • Dali SPEKTOR 6
  • Elac DEBUT F6
  • Monitor Audio MONITOR 300
  • Polk Audio TSx440T
  • Wharfedale DIAMOND 11.3
HI-STYLE
  • Głośniki bezprzewodowe 2200–2700 zł
  • B&O BEOLIT 17
  • Bluesound PULSE MINI
  • Denon HEOS 7 HS2
  • Dynaudio MUSIC 3
  • Harman Kardon OMNI 50+
HIGH END
  • Strumienie superciężkie Pink Faun STREAMER 2.16
  • Dwudrożnie, ale z tubą JBL 4376
MUZYKA
  • Wywiad – Piotr Orzechowski
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice
  • Klasyka
Testy w tym numerze
Pulse Mini
Głośniki bezprzewodowe
BLUESOUND Pulse Mini
Beolit 17
Głośniki bezprzewodowe
BANG & OLUFSEN Beolit 17
Heos 7 HS2
Głośniki bezprzewodowe
DENON Heos 7 HS2
Music 3
Głośniki bezprzewodowe
DYNAUDIO Music 3
Omni 50+
Głośniki bezprzewodowe
HARMAN/KARDON Omni 50+
LCD-2 Classic
Słuchawki przewodowe
AUDEZE LCD-2 Classic
RS2e
Słuchawki przewodowe
GRADO RS2e
Sundara
Słuchawki przewodowe
HiFiMAN Sundara
HD660S
Słuchawki przewodowe
SENNHEISER HD660S
Signature XDP
Słuchawki przewodowe
ULTRASONE Signature XDP
Spektor 6
Zespoły głośnikowe
DALI Spektor 6
Debut F6
Zespoły głośnikowe
ELAC Debut F6
Monitor 300
Zespoły głośnikowe
MONITOR AUDIO Monitor 300
Diamond 11.3
Zespoły głośnikowe
WHARFEDALE Diamond 11.3
4367
Zespoły głośnikowe
JBL 4367
Streamer 2.16
Odtwarzacze strumieniowe
PINK FAUN Streamer 2.16
VM510CB
Wkładki gramofonowe
AUDIO-TECHNICA VM510CB
E3
Wkładki gramofonowe
GOLDRING E3
Prestige Blue 2
Wkładki gramofonowe
GRADO Prestige Blue 2
Bias 2
Wkładki gramofonowe
REGA Bias 2
Oyster
Wkładki gramofonowe
SUMIKO Oyster
Recenzje w tym numerze
Lo Moon
LO MOON
Lo Moon
Pies Baskerwilów
PANIE
Pies Baskerwilów
Firepower
JUDAS PRIEST
Firepower
III
TUNE
III
DICK4DICK Dick4Dick is a Woo!Man
DICK4DICK
DICK4DICK Dick4Dick is a Woo!Man
French Touch
CARLA BRUNI
French Touch
War & Leisure
MIGUEL
War & Leisure
Kroniki Filmowe. Polish Library Music 1963-78
RÓŻNI WYKONAWCY
Kroniki Filmowe. Polish Library Music 1963-78
Pretekst
JERZY MILIAN
Pretekst
A Humdrum Star
GOGO PENGUIN
A Humdrum Star
Always Ascending
FRANZ FERDINAND
Always Ascending
Strofki
KRAJEWSKI / OSIECKA
Strofki
Knowing What You Know Now
MARMOZETS
Knowing What You Know Now
Dom z ognia
BARBARA WROŃSKA
Dom z ognia
Every Country’s Sun
MOGWAI
Every Country’s Sun
Męskie Granie 2017
RÓŻNI WYKONAWCY
Męskie Granie 2017
Marek Niedźwiecki - muzyka ciszy 5
RÓŻNI WYKONAWCY
Marek Niedźwiecki - muzyka ciszy 5
Love What Survives
MOUNT KIMBIE
Love What Survives
Snow
ANGUS & JULIA STONE
Snow
Beethoven: Symphony 1/ Piano Concerto 1
SEIJI OZAWA & MARTHA ARGERICH
Beethoven: Symphony 1/ Piano Concerto 1
Goldberg: Harpsichord Concertos
GOLDBERG BAROQUE ENSEMBLE
Goldberg: Harpsichord Concertos
Six Brandenburg Concertos
DUNEDIN CONSORT
Six Brandenburg Concertos
Brighter Wounds
SON LUX
Brighter Wounds
Three Futures
TORRES
Three Futures
SBB Live in Sopot 1978. Extended Freedom
SBB
SBB Live in Sopot 1978. Extended Freedom
Exitoca
CRISTOBAL AND THE SEA
Exitoca
Little Dark Age
MGMT
Little Dark Age
Mickiewicz-Stasiuk-Haydamaky
MICKIEWICZ-STASIUK-HAYDAMAKY
Mickiewicz-Stasiuk-Haydamaky
Zalewski śpiewa Niemena
KRZYSZTOF ZALEWSKI
Zalewski śpiewa Niemena
Moonrise
ROBERT SZEWCZUGA TRIO
Moonrise
Parallel Worlds
APOSTOLIS ANTHIMOS
Parallel Worlds
Wartburg
MICHAEL WOLLNY TRIO LIVE
Wartburg
Laila Biali
LAILA BIALI
Laila Biali
Barbra: The Music… The Mem’ries… The Magic!
BARBRA STREISAND
Barbra: The Music… The Mem’ries… The Magic!
All In My Mind
DR. LONNIE SMITH
All In My Mind
Nightfall
Nightfall
Landfall
LAURIE ANDERSON & KRONOS QUARTET
Landfall
Descansado
NORMA WINSTONE
Descansado
Love & Peace
JOACHIM KUHN NEW TRIO
Love & Peace
Les liaisons Dangereuses 1960
THELONIOUS MONK
Les liaisons Dangereuses 1960
Claude Debussy
DANIEL BARENBOIM
Claude Debussy
Mozart Piano Concertos 25 & 27
PIOTR ANDERSZEWSKI
Mozart Piano Concertos 25 & 27
Piosenki Warsa i Szpilmana
JOANNA KNITTER & PFK SOPOT
Piosenki Warsa i Szpilmana
People From East
DIOMEDE
People From East
Beats & Pieces
URBANATOR DAYS
Beats & Pieces
Body & Shadow
BRIAN BLADE & THE FELLOWSHIP BAND
Body & Shadow
Pilgrim
JANNE MARK
Pilgrim
The Thread That Keeps Us
CALEXICO
The Thread That Keeps Us
Wiedza o Społeczeństwie
LAO CHE
Wiedza o Społeczeństwie
Stravinsky: Chant funebre
RICCARDO CHAILLY
Stravinsky: Chant funebre
Romaria
ANDY SHEPPARD
Romaria
Despertando
DIEGO PINERA
Despertando
Man of the Woods
JUSTIN TIMBERLAKE
Man of the Woods
We’ll Talk About It Later
NUCLEUS
We’ll Talk About It Later