Magazyn Audio 12/2017
Przejdź do archiwum

Audio numer 12/2017

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

BARWY DOMU

Listopad jest w Polsce miesiącem wyjątkowym. Zaczyna się cicho, refl eksyjnie, gdy snuje się dym ze zniczy na Wszystkich Świętych. Ale potem jest kilka głośniejszych, bardziej emocjonujących imprez. Każdy idzie na taką, jaka mu w duszy gra. Może zresztą iść na wszystkie. Aby to ułatwić, co najmniej nie przeszkadzać, w tym roku Audio Video Show zostało przesunięte o tydzień.

Ustępując pierwszeństwa innym imprezom cyklicznym, braliśmy pod uwagę ograniczoną przepustowość mostu Poniatowskiego, może liczyliśmy też na większą frekwencję. Jak jednak można było wywnioskować z przebiegu wcześniejszego spotkania osób zainteresowanych marszami w zwartej grupie, Audio Video Show, mimo że też ubrane w biało-czerwone barwy stadionu PGE Narodowy, nie wydaje się odpowiadać ich wrażliwości. Audio Video Show to święto zmysłowych subtelności, a nie dymu i huku, święto różnorodności, a nie uniformizacji. To jeden z materialnych smaków wolności, które pojawiły się w Polsce w ciągu ostatnich trzydziestu lat.

Ale można to też widzieć trochę albo zgoła inaczej. Owa wspaniała różnorodność sprzętu audio jest, niestety, związana z cenami, a więc jej dostępność wiąże się z zamożnością. Obserwujemy epatowanie "rekordami ceny", jakie na kolejnych imprezach biją coraz to bardziej szalone i coraz mniej sensowne produkty, czujemy pewną niestosowność, zachwianie proporcji i oddalanie się od pierwotnej idei - przedstawiania wielkiego wyboru sprzętu dla wszystkich, którzy mając różne portfele, chcą znaleźć coś dla siebie.

Oczywiście high-end inspiruje, a także daje najlepiej zarobić, a sprzęt niskobudżetowy jest z reguły nieciekawy i nie przyciąga tłumu gapiów. Jednak kiedy gapie mają dosyć gapienia się, stają się ludem, który dla lepszego samopoczucia nazywa się narodem, i zaczyna maszerować w kierunku Narodowego już nie po to, aby cokolwiek podziwiać, ale aby wreszcie ich podziwiano.

Robi się mało high-endowo. I to usprawiedliwia moje "wystąpienie" w tej sprawie – "Audio" jest w to zamieszane. Nawet jeżeli zdaje się nam, że żyjemy w swoim własnym, audiofilskim świecie, to właśnie takie wysublimowane, hedonistyczne światy są obserwowane przez mieszkańców innego, najbardziej licznego świata, i od czasu do czasu przez nich nawiedzane.

Mamy też coś jeszcze na sumieniu. Nasza audiofilska pasja, przy całej swojej szlachetności, wyrastającej z muzyki (a muzyka ponoć łagodzi obyczaje) jest skażona nie tylko snobizmem, ale też intelektualnym lenistwem. Nie wszyscy audiofile rozumieją technikę, a tym bardziej psychoakustykę stojącą za dobrym brzmieniem, a jednocześnie wszyscy chcą uchodzić za ekspertów. Ślady "postprawd" i pękających parówek widać na naszej działce od dawna. PGE Narodowy w czasie Audio Video Show nie jest więc twierdzą i akademią wiedzy.

O rzeczach, które mamy w swoim słowniku, większość wie tylko tyle, ile można wiedzieć bez większego wysiłku - podobnie jak ci, którzy niosą swoje hasła na transparentach. I ostatecznie narodowe barwy nie mają wiele wspólnego ani z jednym, ani z drugim. My ubraliśmy się w nie trochę przypadkiem, oni specjalnie, ale to tylko dekoracje przykrywające zupełnie inne pasje, emocje i problemy. Wszystkich nie zaspokoimy i nie załatwimy, ale wciąż zapraszamy na Audio Video Show. Może znajdzie się jakieś rozwiązanie?

Można zacząć od niedrogich boomboxów, również takich w stylu militarnym, jakie proponuje firma DreamWaveAudio. Proszę wychodzić z tymi urządzeniami nawet masowo na ulice, tylko pojedynczo, a najlepiej zabierać za miasto, na zabawę przy piwie i grillu, gdzie też będzie trochę dymu. Nasze barwy, z czystych biało-czerwonych, listopadem robią się brudniejsze, ciemniejsze, siwo-brunatne. Czy są przez to mniej, czy bardziej narodowe? A może zmieniają się nie z porą roku, ale z upływem lat?

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
  • Rynek audio
  • Audio Video Show 2017
HI-FI
  • O obrotach ciał winylowych Technics SL-1200GR
  • Zespoły głośnikowe 6500–7000 zł
  • Canton CHRONO 518 DC
  • Elac UNI-FI FS U5 SLIM
  • KEF Q950
  • Kudos X2
  • Piega CLASSIC 5.0
  • Przetworniki USB-DAC 7000–9000 zł
  • Asus ESSENCE III
  • Chord HUGO 2
  • Copland DAC215
  • Naim DAC V1
  • RME ADI-2 Pro AE
KINO DOMOWE
  • Amplitunery AV 2100–2400 zł
  • Denon AVR-X1400H
  • Pioneer VSX-932
  • Yamaha RX-V4835
MUZYKA
  • Wywiad – Maciej Obara
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice
Testy w tym numerze
VSX-932
Amplitunery AV
PIONEER VSX-932
AVR-X1400H
Amplitunery AV
DENON AVR-X1400H
RX-V483
Amplitunery AV
YAMAHA RX-V483
SL-1200GR
Gramofony
TECHNICS SL-1200GR
Essence III
Przetworniki C/A
ASUS Essence III
Hugo 2
Przetworniki C/A
CHORD ELECTRONICS Hugo 2
DAC 215
Przetworniki C/A
COPLAND DAC 215
DAC V1
Przetworniki C/A
NAIM DAC V1
ADI-2 PRO AE
Przetworniki C/A
RME ADI-2 PRO AE
Chrono 518 DC
Zespoły głośnikowe
CANTON Chrono 518 DC
UNI-FI FS U5 Slim
Zespoły głośnikowe
ELAC UNI-FI FS U5 Slim
Q950
Zespoły głośnikowe
KEF Q950
X2
Zespoły głośnikowe
KUDOS X2
Classic 5.0
Zespoły głośnikowe
PIEGA Classic 5.0
Recenzje w tym numerze
Day Breaks - Deluxe Edition
NORAH JONES
Day Breaks - Deluxe Edition
Jazz Jamboree ’66
THE SWINGLE SINGERS
Jazz Jamboree ’66
Fractured
LUNATIC SOUL
Fractured
Enter
DE MONO
Enter
Prophets Of Rage
PROPHETS OF RAGE
Prophets Of Rage
 Warszawskie Tango Elektryczne
WARSAW TANGO GROUP
Warszawskie Tango Elektryczne
O mnie, o tobie, o nas
ANDRZEJ PIASECZNY
O mnie, o tobie, o nas
Viridian
CLOSTERKELLER
Viridian
Provenance
BJÖRN MEYER
Provenance
Dreams and Daggers
CECILE MCLORIN SALVANT
Dreams and Daggers
Zakopower & Atom String Quartet
ZAKOPOWER / ATOM STRING QUARTET
Zakopower & Atom String Quartet
Give More Love
RINGO STARR
Give More Love
CTRL C
TED NEMETH
CTRL C
As You Were
As You Were
Ash
IBEYI
Ash
Jacek Skubikowski
JACEK SKUBIKOWSKI
Jacek Skubikowski
Miło było pana poznać
MERY SPOLSKY
Miło było pana poznać
Bringin’ It
CHRISTIAN MCBRIDE BIG BAND
Bringin’ It
Vertigo Jazz One
RÓŻNI WYKONAWCY
Vertigo Jazz One
So Nice!
DAVID BENOIT & MARC ANTOINE
So Nice!
Tribute to Charlie Haden
WOJCIECH PULCYN
Tribute to Charlie Haden
Notes from the Underground
DAVID KOLLAR
Notes from the Underground
Last Leaf
DANISH STRING QUARTET
Last Leaf
Pelagos
STEFANO BATTAGLIA
Pelagos
The Source
TONY ALLEN
The Source
Passin` Thru
CHARLES LLOYD NEW QUARTET
Passin` Thru
24 Preludes & Improvisation
PIANOHOOLIGAN
24 Preludes & Improvisation
Aziza
DAVE HOLLAND
Aziza
Bramy
SYMCHA KELLER
Bramy
Elevate
JAN HARBECK
Elevate
Live at Pompeii
DAVID GILMOUR
Live at Pompeii
Harmony of Difference
KAMASI WASHINGTON
Harmony of Difference
Good Stuff
IIRO RANTALA, MICHAEL WOLLNY & LESZEK MOŻDŻER
Good Stuff
Mediterraneo
STEFANO BOLLANI TRIO
Mediterraneo
Betesda
KARI SÁL
Betesda
Chodź tu
PAULINA PRZYBYSZ
Chodź tu
A Deeper Understanding
THE WAR ON DRUGS
A Deeper Understanding
Sokiści chcą miłości
POGODNO
Sokiści chcą miłości
Carry Fire
ROBERT PLANT
Carry Fire
New Lore
SEAN ROWE
New Lore