Test INTEGRA DTM-7.4 - Wzmacniacze stereo

DTM-7.4
Radek Łabanowski

W ofercie firmy zdecydowanie przeważa wielokanałowe kino domowe, ale pojawiło się również jedno jedyne urządzenie stereofoniczne – amplituner DTM-7.4.

Marka INTEGRA
Cena 4 000 zł
Dostępność w 4 sklepach Sprawdź, gdzie kupić
Dystrybutor Konsbud Hi-Fi Zobacz ofertę dystrybutora
Artykuł pochodzi z Audio 6/2025
Kup teraz
Nasza ocena
Wykonanie Aparycją i niektórymi rozwiązaniami nawiązuje do amplitunerów wielokanałowych. Końcówki mocy w klasie G. Rozbudowana sekcja cyfrowa z przetwornikami AKM.
Funkcjonalność Kapitalna. Strumieniowanie najważniejszych usług (Spotify, Tidal, Apple AirPlay, Roon, Google Chromecast). Bluetooth z aptX HD. Imponujący pakiet wejść i wyjść (w tym obszerna sekcja HDMI). Przedwzmacniacz phono MM/MC.
Laboratorium Bardzo wysoka moc wyjściowa (2 x 131 W/8 Ω, 2 x 173 W/4 Ω). Niskie zniekształcenia, wyższy szum, umiarkowany współczynnik tłumienia.
Brzmienie Dynamiczne, swobodne, efektowne. Mocny bas, detaliczna góra, ale średnica też się nie chowa. Rozrywkowo uniwersalne.

Odróżnienie go na oko od modeli wielokanałowych nie musi być wcale proste. Mogą pomóc pokrętła regulacji barwy i zrównoważenia kanałów, rzadko eksponowane w sprzęcie A/V. Poza tym Integra DTM-7.4 wygląda jak bogato wyposażony amplituner A/V. Na pojemnym wyświetlaczu jest nawet sygnalizacja układu kanałów; oczywiście konfiguracja 5.1 nigdy się na niej nie pojawi.

Są przyciski do uruchomienia zdalnej strefy, wielofunkcyjne pokrętło i nawigacja po menu ustawień, które może się też przydać w stereo, tym bardziej, że mamy strumieniowanie – w tej grupie tylko w DTM-7.4. Na froncie jest też wyjście słuchawkowe (6,3 mm) oraz gniazdo USB (dla nośników pamięci z muzyką).

Integra DTM-7.4 - złącza

Integra DTM-7.4 ma rekordową liczbę wejść i wyjść w najróżniejszych standardach. Przeważają cyfrowe w dwóch głównych grupach. Pierwszą tworzy sekcja HDMI z czterema wejściami i jednym wyjściem (z kanałem zwrotnym ARC), w drugiej są dwa złącza optyczne i jedno współosiowe. Do tego dochodzi jeszcze gniazdo USB (dublujące funkcje frontowego, nie ma USB-DAC).

Na świat analogowy otwiera się trzema wejściami liniowymi i jednym gramofonowym, które obsługuje zarówno MM, jak i MC. Impedancję obciążenia dla MM ustalono na typowe 47 kΩ, w przypadku MC jest to 110 Ω.

Do uruchomienia zdalnej strefy będzie potrzebny dodatkowy wzmacniacz (końcówka mocy), sygnał jest dostępny wyłącznie na wyjściach RCA. Kolejna para RCA to wyjście z przedwzmacniacza, jest jeszcze niezależne (już monofoniczne) wyjście subwooferowe.

Czytaj również: Impedancja kolumn a właściwe ustawienie selektora impedancji wzmacniaczy / amplitunerów wielokanałowych / AV

Również pokrewieństwu ze sprzętem wielokanałowym DTM-7.4 zawdzięcza wyjątkowe wyposażenie zarówno sekcji analogowej, jak i cyfrowej.
Złącza HDMI w sprzęcie stereo pełnią rolę integrującą z telewizorem; w DTM-7.4 oprócz wyjścia z ARC są także regularne wejścia.
Duży jest również potencjał sekcji gramofonowej z obsługą wkładek MM i MC.

Integra DTM-7.4 - funkcje sieciowe i sekcja cyfrowa

Sieć podłączymy zarówno przez LAN, jak i przez Wi-Fi. Muzykę odtworzymy z wielu źródeł, do najpopularniejszych należy z pewnością Spotify (w formule Connect) oraz Tidal – w tym przypadku za pośrednictwem firmowej aplikacji mobilnej.

Jest też wsparcie dla strumieniowania Apple AirPlay 2, Google Chromecast, DLNA, a nawet Roon. DTM-7.4 czeka również na źródła Blueooth, dekodując nawet sygnały aptX HD. Do dyspozycji jest grafika i nawigacja na ekranie telewizora (podłączonego do DTM-7.4 przez HDMI).

Końcówki w klasie G są rzadko spotykane. Rozwiązanie polega na działaniu dwóch (lub więcej) szyn zasilających wraz z zaawansowanym układem, który je przełącza (dynamicznie) w zależności od zapotrzebowania na moc. Korzyścią jest niższy pobór energii. Ponadto producent chwali się ograniczeniem (ale nie wyeliminowaniem) sprzężenia zwrotnego.

W sekcji cyfrowej pracuje przetwornik C/A fi rmy AKM – AK4452 – obsługujący sygnały PCM 32 bit/768 kHz, a nawet DSD256. Z takich parametrów nie będziemy korzystać (Integra DTM-7.4 "zatrzymuje się" na 24/192), ale może się przydać dość wysoka dynamika – 115 dB.

Czytaj również: Jaką impedancję należy wybrać na amplitunerze (4 czy 8), jeżeli na kolumnach jest napisane 4-8 omów?

Integra DTM-7.4 jest najbardziej wszechstronna, duży wyświetlacz wywodzi się z amplitunerów wielokanałowych.
Złącze USB dla plików muzycznych straciło na znaczeniu, ale może się przydać.

Integra DTM-7.4 - wnętrze

Układ wnętrzaIntegra DTM-7.4  zdradza ogólne podobieństwa do amplitunerów A/V, mimo że są tylko dwa kanały. Typowo rozplanowano poszczególne moduły, a w przedniej części obudowy znajduje się duży radiator. Końcówka mocy składa się z dwóch tranzystorów na kanał, widać także bardziej rozbudowany, niż zwykle, zasilacz.

Układy przedwzmacniacza gramofonowego zajmują niezależną, sporą płytkę.

Integra DTM-7.4 - odsłuch

Integra DTM-7.4 wprowadza zasadnicza zmianę względem dwóch wcześniej opisanych brzmień. To dźwięk bardziej efektowny, intensywny, z większym rozmachem.

Więcej do powiedzenia mają skraje pasma, jednak jest to wyprofilowanie o tyle skuteczne, o ile… kosmetyczne w porównaniu z tym, co potrafi ą wyczyniać kolumny głośnikowe. Zresztą same pomiary nie wskazują na taką sytuację, we wzmacniaczach i odtwarzaczach ma ona głębiej ukryte przyczyny.

Czytaj również: Co to jest współczynnik tłumienia wzmacniacza?

Wnętrze również przypomina amplituner wielokanałowy; w gruncie rzeczy zmodyfikowano taką konstrukcję do?formy stereofonicznej.
Duży radiator wywodzi się w konstrukcji wielokanałowej; ciepło z dwóch końcówek mocy odprowadzi bez problemu.
Cyfrowa sekcja przedwzmacniacza składa się z wielu procesorów i wymaga chłodzenia.
 Przetwornik C/A to nowoczesny AKM AK4452

Dźwięk jest mocny, dobitny, wyrazisty, szybki. Bas "zasuwa", nie rozlewa się, ale nie jest też nazbyt twardy; jest go dużo, ale nie staje się dla muzyki ciężarem, wręcz przeciwnie – jest dla niej "napędem".

Wysokie tony są rozłożyste i wszechstronne, mogą błysnąć, ale nie zapominają o wybrzmieniach, współtworzą dużą, przejrzystą przestrzeń, nie koncentrują się na ostrych detalach. Wprowadzają dużo światła, co jednak samej średnicy nie rozjaśnia.

Wokale są dobrze ustawione, wyraźne i nasycone. Zresztą średnica nie daje się zepchnąć do roli drugoplanowej, w tym dźwięku jakby wszystkiego jest więcej.

Moduł cyfrowy to dobra dynamika i przejrzystość, zgodna z ogólnym charakterem wzmacniacza. Nowoczesne brzmienie bez kompleksów, ofensywne, szczegółowe, ale też w dobrych proporcjach, bez przejaskrawienia i basowej dyktatury.

Mimo to podłączenie gramofonu powinno zapewnić dźwięk zgodny z oczekiwaniami miłośników winylu. Tutaj wpływ zupełnie innego źródła, jak też wbudowanego przedwzmacniacza phono, jest jednoznaczny, chociaż pozostaje też sporo z wcześniejszych właściwości. Brzmienie jest nieco ciemniejsze i spokojniejsze, nie rozpływając się przesadnie i nie tracąc witalności.

Zadaniem DTM-7.4 jest dostarczyć słuchaczowi dobrej rozrywki, a nie wprawiać go w kapryśne, audiofilskie nastroje.

Do obsługi zaawansowanych funkcji potrzebny jest "rosły" pilot, amplituner ma również aplikację sterującą.

Amplitunerowe kombinacje

Kariera amplitunera nie zaczęła się wcale w czasach wielokanałowych, trwa znacznie dłużej. Amplitunery funkcjonowały wcześniej w stereo, łącząc funkcje wzmacniacza zintegrowanego z tunerem AM/FM. Urządzenia takie były jednak z założenia uważane za gorzej brzmiące – wyłącznie z powodu obecności tunera.

Coś, co przeszkadzało audiofilom w stereo, przyjęło się jednak w kinie domowym, gdzie amplitunery rządziły przez dwie dekady. Urządzenia najlepsze miały wprawdzie formę wzmacniacza A/V (a nie amplitunera), czym producenci podkreślali ich status.

Rozwiązania sieciowe i strumieniowe spowodowały, że amplituner przestał wiązać się bezwzględnie z tunerem AM/FM (czy DAB); sekcja “odbiornika” przeniosła się w inne, internetowe rejony.

Zwłaszcza wśród japońskich producentów (bo głównie oni zajmują się amplitunerami) widzimy wynikającą z tego swobodę oznaczeń oraz klasyfi kacji urządzeń. Każdy nowoczesny, sieciowy wzmacniacz jest przecież w gruncie rzeczy "odbiornikiem", radio internetowe to jedna z wielu pozycji w funkcjonalnym menu.

Można odnieść wrażenie, że pamięć o amplitunerach podtrzymują już głównie sami producenci, a obecność tradycyjnego radia AM/FM ma mniejsze znaczenie praktyczne niż dawniej.

Specyfikacja techniczna
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 (selektor 8 Ω) 2x 173
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 131
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 (selektor 4 Ω) 2x 56
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 (selektor 8 Ω) 1x 56
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 (selektor 4 Ω) 1x 56
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 1x 163
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 1x 0,2
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 76
Dynamika [dB] 98
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 35
Radek Łabanowski
Radek Łabanowski
Z AUDIO związany nieprzerwanie od 1995 roku, ze sprzętem audio znacznie dłużej. Współtwórca laboratorium pomiarowego AUDIO, nad którym sprawuje pieczę. Uporczywie mierzy i słucha. Miłośnik muzyki, wielbiciel fizycznych nośników, taśm i płyt oraz sprzętu do ich odtwarzania. Wciąż lubi słuchać, muzyki i ludzi. Tata Poli i Ignacego. Opiekun dwóch kotów.
Zobacz artykuły autora
INTEGRA testy Zobacz więcej
INTEGRA aktualności Zobacz więcej
Najnowsze testy Zobacz więcej
logo logo