Test ARCAM Radia CD5 / A25 - Odtwarzacz CD + wzmacniacz

Radia CD5 / A25
Radek Łabanowski

Radia to najnowsze i najnowocześniejsze urządzenia Hi-Fi Arcama. Do nowej rodziny należą trzy wzmacniacze i dwa odtwarzacze – płyt CD (CD5) i strumieniowy (ST5). Przy tej okazji warto wspomnieć, że swój pierwszy odtwarzacz CD (Delta 70) Arcam przedstawił już w 1986 roku.

Marka ARCAM
Cena 3 600 zł Arcam Radia CD5 8 500 zł Arcam Radia A25
Dostępność w 24 sklepach Sprawdź, gdzie kupić
Dystrybutor Audio Center Poland Zobacz ofertę dystrybutora
Artykuł pochodzi z Audio 4/2024
Kup teraz
Nasza ocena
Wykonanie

Arcam RADIA CD5

Seria Radia to nowe wzornictwo – minimalistyczne, ale efektowne. W układzie dobry przetwornik C/A.

Arcam RADIA A25

Firmowe końcówki w klasie G. Ultranowoczesna (lepsza niż w odtwarzaczu) kość C/A.

Funkcjonalność

Arcam RADIA CD5

Odtwarza płyty CD oraz pliki (z płyt i nośników USB).

Arcam RADIA A25

Dwukierunkowy moduł Bluetooth. Przedwzmacniacz gramofonowy (MM). Wejście USB-DAC przyjmuje sygnały PCM 32/768, a nawet DSD1024!

Laboratorium

Arcam RADIA A25

Moc 2 x 103 W/8 Ω / 2 x 168 W/4 Ω, umiarkowany odstęp od szumu (77 dB), niskie zniekształcenia, wysoki współczynnik tłumienia.

Brzmienie

Arcam RADIA CD5

Odważne, nowoczesne. Przejrzyste, przestrzenne, detaliczne.

Arcam RADIA A25

Dynamiczne, bezpośrednie. Mocny, sprawny bas, czysta góra.

Projekt plastyczny serii Radia jest elegancki i oryginalny. Z jednej strony minimalistyczny, z drugiej wychodzący poza schemat prostopadłościennych brył; do klasycznej czerni dodano wyraziste żółte elementy. Płaszczyzny frontów są pokryte "przydymionymi" panelami.

Odtwarzacz CD Arcam Radia CD 5

Szuflada odtwarzacza jest szczupła, tacka wyjeżdża szybko i pewnie, chociaż nie bezszelestnie. Sześć przycisków służy do obsługi podstawowych funkcji. Wyjścia są zarówno analogowe, jak i cyfrowe (optyczne i współosiowe), jest też wejście USB, do którego wepniemy nośniki pamięci.

W ten sposób ściągniemy np. FLAC lub WAV z maksymalną rozdzielczością 24/96. Tego typu pliki CD5 odtworzy również z płyt, pod warunkiem, że będą to nośniki bazujące na standardzie CD (czyli np. CD-R). Arcam Radia CD5 nie obsługuje płyt SACD ani DVD.

W menu CD pojawia się opcja wyboru filtrów cyfrowych.

W skromnym menu zaszyto wybór charakterystyk filtrów cyfrowych, zmianę jasności wyświetlacza, sposobu działania trybu stand-by oraz opcję zablokowania funkcji automatycznego odtwarzania płyty (po zamknięciu szuflady).

Zestaw obsługiwanych źródeł, formatów, parametrów i złącz jest podobny jak w JBL CD350. Można by więc podejrzewać, że również wewnątrz są to bliźniacze konstrukcje. Pewnie mają wspólne korzenie, ale układy elektroniczne nie są dokładnie takie same.

Specyficzny dla Arcama Radii CD5 jest np. moduł odpowiadający za wszystkie wejścia i wyjścia, a także konwersję cyfrowo-analogową. Wykorzystano tutaj scalak ESS Technology ES9018K2M – to układ przeznaczony do urządzeń mobilnych, wykorzystywany również z powodzeniem w sprzęcie domowym.

Wyposażenie w gniazda jest podobne jak w klasycznym cedeku sprzed lat, ale poszerzone o wejście USB dla nośników pamięci. Piki odczytamy też z CD-R/RW.
Do gniazda USB odtwarzacz CD5 podłączymy nośniki pamięci, pliki audio odtworzymy także z płyt CD.

W kontekście Arcam Radia CD5 interesuje nas przede wszystkim jego doskonała dynamika (127 dB), mniej umiejętność konwersji sygnałów PCM 32 bit/384 kHz, której odtwarzacz nie wykorzystuje.

ESS ma już nowsze i jeszcze lepsze przetworniki, ale ES9018K2M nadal kusi swoimi możliwościami (i umiarkowaną ceną), jest jak najbardziej odpowiedni do odtwarzacza tej klasy. Impulsowy zasilacz umieszczono na niewielkiej płytce tuż za gniazdem 230 V.

Wzmacniacz zintegrowany Arcam Radia A25

Arcam nie ogranicza się do wzmacniaczy, jednak można je uznać za główną specjalizację firmy. W serii Radia przygotowano aż trzy modele. Integry A5 i A15 pracują w klasie AB, natomiast dla najlepszego A25 zarezerwowano firmową specjalność zakładów Arcama – oryginalną klasę G.

CD5 nie jest odtwarzaczem niezwykłym ani "napakowanym" ale sporo wolnego miejsca pozwala na lepszą separację układów.
Zastosowany w CD5 układ ES9018 to jeden z najpopularniejszych (i fizycznie najmniejszych, bo jest przeznaczony dla sprzętu mobilnego) przetworników ESS Technology.

Urządzenie jest nowoczesne, ale jego obsługa nieprzekombinowana. Na froncie umieszczono dwa klasyczne pokrętła: regulator wzmocnienia oraz przełącznik źródeł, duży wyświetlacz, a także wyjście słuchawkowe dyskretnie czekające w lewym dolnym narożniku.

Z tyłu przedłużenie górnej ścianki tworzy "daszek" nad gniazdami. Został on wykorzystany jako panel, w którym ukryto anteny Bluetooth (jest z plastiku). Wejścia liniowe są trzy, do tego wejście gramofonowe (wkładki MM) oraz jedno niskopoziomowe wyjście – można je wykorzystać podłączając subwoofery lub dodatkową końcówkę mocy.

Ta sekcja wygląda podobnie jak w JBL SA550, ale część cyfrowa już inaczej. Nowoczesnym rozwiązaniem jest gniazdo USB-C (niemal wszędzie stosowane są nadal USB-A) w roli wejścia USB-DAC.

USB-C to tylko złącze, ale wiąże się zazwyczaj ze standardem przesyłania sygnałów USB 3.1, co z kolei oznacza bardzo wysoką (625 MB/s) przepustowość. 

W tym konkretnym przypadku nie jest ona konieczna (bo sygnały audio w najwyższej nawet rozdzielczości pomieści i "stary" USB 2.0), ale pozostaje praktyczna wygoda podłączania przewodów (wtyki i gniazda USB-C są symetryczne, a USB-A – asymetryczne). Są jeszcze trzy klasyczne wejścia cyfrowe – dwa współosiowe i jedno optyczne.

Parametry sygnałów, które (przez złącze USB-C) może przyjąć A25, są imponujące. Standard PCM obejmuje wariant 32 bit/384 kHz, natomiast DSD… DSD1024!

 Żółtymi dekoracjami ozdobiono szczeliny wentylacyjne na górnej ściance.
A25 ma wyjście słuchawkowe i dwukierunkowy Bluetooth.

Przeanalizowałem tryby pracy interfejsu USB, ale wzmacniacz nie tylko nie dał mi żadnej satysfakcji, co "odwinął się" samemu producentowi (a raczej osobie odpowiedzialnej za ten odcinek fabrycznej dokumentacji), meldując gotowość do przyjęcia sygnałów nawet PCM 32 bit/768 kHz.

Jest jeszcze bogata sekcja złącz komunikacyjnych, w tym bazujące na sieciowym standardzie LAN (współpracuje z innymi urządzeniami serii Radia), złącza wyzwalaczy oraz sygnałów podczerwieni.

Wzmacniacz jest wyposażony w dwa niezależne systemy menu. Aby się do nich dostać, niezbędny jest pilot. Najciekawsze ustawienia kryje sekcja audio, jest wśród nich możliwość przełączania charakterystyk filtrów cyfrowych oraz zrównoważenie kanałów.

Tylna ścianka wygląda znajomo… Podobny układ gniazd miał należący do serii HDI wzmacniacz SA20.
USB-C we wzmacniaczu A25 pełni rolę wejścia USB-DAC.

Menu ogólne (tzw. systemowe) koncentruje się na funkcjach dodatkowych (wyjście słuchawkowe, tryb kina domowego czy system automatycznego czuwania). Właściwie można byłoby to wszystko pomieścić w jednym menu, zamiast mnożyć byty.

Arcam Radia A25 ma moduł Bluetooth (kodowanie aptX Adaptive oraz AAC), który działa nawet dwukierunkowo, do A25 można przesyłać muzykę np. z telefonu lub "podłączyć" do wzmacniacza słuchawki bezprzewodowe.

Układy cyfrowe są umieszczone na niezależnym pionowym module (wpiętym w główny druk), stąd nietypowa aranżacja gniazd wejściowych. To bardzo świeży projekt, o czym świadczy zastosowanie jednego z najnowszych przetworników cyfrowo-analogowych – ESS Technology ES9280A.

Gniazdo LAN, w integrze A25 służy jedynie zdalnemu sterowaniu, a umieszczone obok złącze USB pełni funkcje serwisowe.

To on pozwolił na uzyskanie tak wyśrubowanych parametrów wejścia USB. Dynamika sięga 122 dB. Układ jest maleńki i energooszczędny (co w tym przypadku ma mniejsze znaczenie). Ma też zintegrowany wzmacniacz słuchawkowy (zresztą sam ES9281PRO jest polecany do słuchawek BT czy telefonów).

Do Arcama A25 trafiła już piąta generacja firmowych końcówek mocy w klasie G. W każdym kanale nadal pracuje jedna para tranzystorów wyjściowych, tuż obok niej widać rozbudowany zasilacz z niezależnymi obwodami dla dwóch głównych gałęzi – niskiego i wysokiego napięcia (to podstawa pracy układu w klasie G).

Arcam Radia - odsłuch

W przeszłości Arcam uchodził za ostoję "brytyjskiego brzmienia" prowadzonego środkiem pasma. Często grał ostrożnie i łagodnie, nigdy ostro i natarczywie. Czasami brakowało emocji i wibracji, ale nie tym razem. Tak jakby Arcam wyzwolił się, zrzucił więzy tradycji, nabrał większej ochoty do grania. 

Architektura wewnętrzna A25 jest podobna jak integrze SA20.
Nowością w A25 jest dodatkowy moduł wejść i przetwornika C/A (wcześniej elektronika cyfrowa była montowana w ramach głównej płytki); wykorzystano tutaj nowy układ ESS Technology ES9280A.

Bez kombinowania, stylizowania i wyrafinowania, zestaw Arcama gra odważnie, bezpośrednio, nowocześnie, z przyjemną barwą i soczystością. Utrzymując dobrą równowagę, nie żałuje wysokotonowych detali i basowych uderzeń. Niskie tony są przy tym wszechstronne, dynamiczne i soczyste.

Średnica nie jest uprzywilejowana ani czarująca, lecz klarowna i neutralna, stać ją na dużą ekspresję, o ile tylko wywoła to odpowiedni materiał. Wysokie tony też nie mają oporów, aby błysnąć i posypać, są bogate i zróżnicowane, wybrzmienia sięgają daleko, ale sybilanty nie drażnią.

Integra A25, podłączona do innego źródła, potwierdziła przypuszczenia, że siła i obszerność niskich rejestrów to głównie jej zasługa. Nie boi się trudnych zadań w tym zakresie, są więc niskie zejścia, mocny rytm, selektywność, porządek, a kiedy bas snuje się po kątach – to widocznie tak został nagrany. 

 
 A25 jest wzmacniaczem w klasie G. Według Arcama to już piąta generacja takich układów, ale nie zmieniają one zasadniczo
zasady działania. W każdym kanale pracuje para tranzystorów..

Zakres średnio-wysokotonowy jest żywy, dźwięczny, otwarty. Dobrze służy to zarówno gitarowym przesterom i zadziorności muzyki rockowej, jak też obrazowaniu dużych składów orkiestrowych; wtedy Arcam Radia A25 przekonuje o dobrej rozdzielczości, za to do muzyki kameralnej można znaleźć wzmacniacze bardziej "klimatyczne".

Odtwarzacz Arcam Radia CD5 można w gruncie rzeczy opisać podobnie – to dźwięk energetyczny, "szybki", z twardym basem, może nawet bardziej bezkompromisowy, kontrastujący, wnikliwy, analityczny.

Te urządzenia pasują do siebie na zasadzie zgodności charakterów, a nie ich uzupełniania się. Można im dobierać innych partnerów, chcąc trochę zaokrąglić dźwięk, ale w tym celu wystarczy do A25 podłączyć gramofon.

Specyfikacja techniczna
Stosunek sygnał / szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 77
Dynamika [dB] 98
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 8 Ω, 2x 103
Moc znamionowa (1% THD+N, 1 kHz) [W] 4 Ω, 2x 168
Czułość (dla maksymalnej mocy) [V] 0,17
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4 Ω) 107

Laboratorium

Laboratorium Arcam Radia A25

Zgodnie z dokumentacją Arcama, integra A25 powinna oddać 2 x 100 W przy 8 Ω i 2 x 165 W przy 4 Ω (a więc w trybie stereo). Testowany egzemplarz z lekką nadwyżką spełnił te założenia, wykazując się mocą 2 x 103 W przy 8 Ω i 2 x 168 W przy 4 Ω.

Każda z końcówek (wysterowana niezależnie) generuje 114 W i 186 W, odpowiednio przy 8 i 4 Ω. Czułość jest zaskakująco wysoka – aż 0,17 V. Dzisiaj zwykle czułość jest niższa od standardu 0,2 V, wychodząc naprzeciw wysokim poziomom sygnałów wyjściowych ze współczesnych źródeł.

Wysoka czułość nie powoduje wprawdzie problemów z kompatybilnością, ale sprawia pewne nieporozumienie, gdy użytkownik sądzi, że ma jeszcze duży "zapas" mocy, podczas gdy w rzeczywistości przy ustawieniu potencjometru na "godzinę" np. 11 wzmacniacz może być już całkowicie wysterowany.

Również dlatego odstęp od szumu jest umiarkowany (77 dB), a dynamika nie dociągnęła do 100 dB (98 dB). Charakterystyki częstotliwościowe (rys. 1) nie budzą większych zastrzeżeń, spadek -3 dB pojawia się przy 68 kHz zarówno dla 8, jak i dla 4 Ω.

Rys. 2. pokazuje w spektrum harmonicznych dość wyraźnie jedynie trzecią, ale i ona nie sięga wysoko (-88 dB). Mimo niskich harmonicznych, określony poziom szumu nie pozwolił charakterystykom THD+N osiągnąć bardzo niskich wartości (rys. 3), ale i tak jest nieźle. Przy obciążeniu 8 Ω poniżej 0,1% schodzimy przy mocach powyżej 1,6 W, a dla 4 Ω – powyżej 3,4 W.

Można też pochwalić niską impedancję wyjściową, z której wprost wynika wysoki współczynnik tłumienia – 107.

Testy porównawcze
Radek Łabanowski
Radek Łabanowski
Z AUDIO związany nieprzerwanie od 1995 roku, ze sprzętem audio znacznie dłużej. Współtwórca laboratorium pomiarowego AUDIO, nad którym sprawuje pieczę. Uporczywie mierzy i słucha. Miłośnik muzyki, wielbiciel fizycznych nośników, taśm i płyt oraz sprzętu do ich odtwarzania. Wciąż lubi słuchać, muzyki i ludzi. Tata Poli i Ignacego. Opiekun dwóch kotów.
Zobacz artykuły autora
ARCAM testy Zobacz więcej
ARCAM aktualności Zobacz więcej
Najnowsze testy Zobacz więcej
logo logo