Test TRIANGLE Elara LN07 - Zespoły głośnikowe

Elara LN07
Andrzej Kisiel

Na białym tle ledwo odcina się srebrzysty napis Triangle, a gdyby nie on i tabliczka znamionowa z tyłu, to nie mielibyśmy szans, aby rozpoznać dzieło francuskiej firmy. LN07 pochodzą nie tylko ze zupełnie nowej serii, która nie ma żadnego "rodowodu", ale wyglądają tak, jak jeszcze nigdy Triangle nie wyglądały... czyli zupełnie normalnie, enigmatycznie i nowocześnie.

Marka TRIANGLE
Cena 5 800 zł
Dostępność w 13 sklepach Sprawdź, gdzie kupić
Dystrybutor Rafko Zobacz ofertę dystrybutora
Artykuł pochodzi z Audio 5/2016
Kup teraz
Nasza ocena
Wykonanie Nowa seria i nowy design w ofercie Triangle - wolny od dotychczasowej, firmowej "dekoracyjności", uniwersalny i minimalistyczny. Wyjątkowo duża kolumna dwuipółdrożna, obudowa lakierowana na czarno lub biało.
Laboratorium Charakterystyka ogólnie dobrze zrównoważona, chociaż z szeregiem lokalnych pofalowań, zależnych od osi pomiaru; doskonałe rozciągnięcie niskich częstotliwości (-6 dB przy 30 Hz). Impedancja znamionowa 4 omy i wysoka czułość - 89 dB.
Brzmienie Intensywne i swobodne, z rozmachem szerokiej sceny, niskiego, dynamicznego basu, i podszczypującej, ale niemetalicznej góry; nagłośni duże pomieszczenia najlepiej ze wszystkich kolumn tego testu.

Odsłuch

Testując dość często kolumny Triangle, na bieżąco obserwujemy zmiany nie tylko w technice i wyglądzie, ale także w brzmieniu. Generalna tendencja jest wyraźna i konsekwentna, zaczęła się już wiele lat temu i tylko z niewielkimi odchyłkami potwierdza się wraz z kolejnymi modelami i testami - Triangle się "ucywilizowały", przestały prowokować i polaryzować opinię.

Coraz częściej francuskie kolumny z tubowym wysokotonowym grały tak spokojnie (mam na myśli charakterystykę częstotliwościową, nie dynamikę), jakby producent wręcz chciał odsunąć wszelkie podejrzenia o stosowanie potencjalnie "agresywnego" przetwornika.

Aż wreszcie doczekaliśmy się Triangli z wysokotonową kopułką, i to tekstylną, chociaż wprawioną w krótką tubkę. Powody tej decyzji mogą być jednak różne i tak jak stosowanie tuby nie przesądzało o charakterze całego brzmienia, tak i teraz, jak zwykle, więcej zależy od zestrojenia.

Triangle kontynuuje kurs na brzmienie dobrze zrównoważone, lecz wprowadzenie kopułki nie służy jeszcze dalej idącemu utemperowaniu wysokich tonów. Mam wrażenie, że już z niektórych konstrukcji Triangle z tubami zdarzało mi się usłyszeć dźwięk ułożony jeszcze grzeczniej, ale nie żądajmy tej samej gładkości i wyrafinowania na różnych pułapach cenowych.

Chyba po raz pierwszy, Triangle zastosowało tekstylną kopułkę wysokotonową; coraz więcej producentów wprowadza do tańszych konstrukcji ten "najbezpieczniejszy" brzmieniowo gatunek przetwornika.

Triangle Elara LN07 to przedstawiciel najtańszej serii. Tym razem na górze pasma nie dostaniemy niczego ani bardzo wytwornego, ani specjalnego, ani problematycznego.

Wysokie tony trochę podszczypują, nie są wprost ostre ani nie wywołują rozjaśnienia, zaznaczają się jakimś drobnym podbarwieniem. Nie są wygładzone jak w Dynaudio, ani delikatne jak w Pylonach, ale chyba nie będziemy mieć francuskim kolumnom za złe, że nie grają jak duńskie... To i tak, jak na statystykę brzmień francuskich kolumn w tym zakresie ceny, całkiem spokojne wysokie tony, tym bardziej, że całe brzmienie jest dobitne, energetyczne, zagęszczone - ale niezmulone.

Bas jest mocny, zwarty, a do tego nisko rozciągnięty, środek bezpośredni, bez kombinowania na przejściu do wysokich tonów, uderzenia werbla były szybkie i twarde. To w sumie brzmienie proste, równe, nieprzekombinowane, zdolne też nagłośnić duże pomieszczenia, przy tym kreujące szeroką scenę. Finezji i precyzji poszukać trzeba gdzie indziej, ale dobre zrównoważenie, dynamikę, mocny bas, sporo detalu i efektowną stereofonię usłyszymy natychmiast.

Specyfikacja techniczna
Moc wzmacniacza [W] 110
Wymiary [cm] 108 x 20 x 31
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 89
Impedancja (Ω) 4

Laboratorium

Laboratorium Triangle ELARA LN 07

W przeszłości Triangle nie żałowało nam obietnic 8-omowych impedancji znamionowych, dostarczając w rzeczywistości kolumny 4-omowe. Teraz zachowuje się przyzwoicie, co prawda unika jednoznacznej deklaracji na temat impedancji znamionowej, w ogóle nie wymieniając takiego parametru, "w zamian" podaje wartość minimalną (4,1 omy) - i ta prawie zgadza się z faktami, ok. 4-omowe (ciut niższe) minima widzimy przy 40 Hz i 200 Hz.

Wniosek, że jest to kolumna o impedancji znamionowej 4 omy, pozostawiono "do samodzielnego montażu". Czepiając się formalnych nieścisłości, możemy zwrócić uwagę na to, że czułość (sensitivity) została przez producenta określona przy 1 W, a powinna przy 2,83 V (1 W podajemy przy pomiarze efektywności), a 2,83 V to na 4 omach już 2 W; nawet wtedy (metoda naszego pomiaru) nie osiągamy deklarowanych 90 dB, jednak 89 dB to i tak wyśmienity wynik, najlepszy w tym teście.

Z tego wszystkiego wynika, że LN07 to mało wymagający partner dla większości wzmacniaczy, zagra głośno (a może i potężnie) nawet przy niewielkiej mocy. Charakterystyka wygląda na trochę "pokiereszowaną" w zakresie wysokich częstotliwości, ale gdy przyjrzymy się jej dokładniej, będziemy spokojniejsi. Wysoka kolumna z wysoko ulokowanym systemem głośnikowym emituje najładniejszą charakterystykę nie na osi ustalonej (standardowo w naszych pomiarach) na wysokości 90 cm, ale nieco wyżej.

Na wysokości 100 cm charakterystyka biegnie więc z niewielkimi zakłóceniami, mieszcząc się w ścieżce +/-3 dB; wyraźne osłabienie pojawia się na osi -7O (w dół), a także pod dużym kątem 30O w płaszczyźnie poziomej, więc należy kolumny "wycelować" w miejsce odsłuchowe i usiąść dość wysoko. Na rozciągnięcie niskich częstotliwości nikt nie powinien narzekać, spadek - 6 dB pojawia się przy 30 Hz - to drugi (poza czułością) rekord testu, należący do LN07.

Andrzej Kisiel
Andrzej Kisiel
Redaktor naczelny AUDIO od założenia pisma w roku 1995. Autor ok. dwóch tysięcy testów zespołów głośnikowych. Członek Stowarzyszenia EISA, ekspert w panelu Hi-Fi. Od ponad trzydziestu lat prowadzi też własną firmę projektującą zespoły głośnikowe. Jego drugą pasją jest modelarstwo, a muzyka - głównie z lat 60. i 70., której jednak na długich spacerach nie słucha, bo słuchawek na własnej głowie nie toleruje. 
Zobacz artykuły autora
TRIANGLE testy Zobacz więcej
TRIANGLE aktualności Zobacz więcej
Najnowsze testy Zobacz więcej
logo logo