The Rough Guide To Australian Aboriginal Music

RÓŻNI WYKONAWCY
The Rough Guide To Australian Aboriginal Music

World music
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Wysłuchajcie koniecznie tej płyty. Należy się to 250 tysiącom Aborygenów, którzy pozostali w Australii po 200 latach eksterminacji i szykan ze strony białych kolonizatorów. Mimo to zachowali własną kulturę, 200 języków i oczywiście muzykę.

Wysłuchajcie koniecznie tej płyty. Należy się to 250 tysiącom Aborygenów, którzy pozostali w Australii po 200 latach eksterminacji i szykan ze strony białych kolonizatorów. Mimo to zachowali własną kulturę, 200 języków i oczywiście muzykę.

To nie tylko didjeridoo, ale setki grup i solistów tworzących oryginalne dźwięki. Bo muzyka była i pozostaje dla nich najlepszą formą niezależnej wypowiedzi. Oczywiście znajdziemy w niej wpływy współczesnych stylów, ale rozpoznać ją bardzo łatwo - jest inna niż wszystko, co słyszeliśmy dotychczas.

Popularyzacją muzyki Aborygenów zajmuje się m.in. Central Australian Aboriginal Media Association (CAAMA) nadająca muzykę na cały kontynent, archiwizująca nagrania. W serii "Rough Guide" wytwórni World Music Network ukazał się album zawierający 17 współczesnych nagrań Aborygenów. Niech nie zwiedzie was pierwsze - "New Song" Alana Maralungi wykonane w tradycyjnym stylu. Pozostałe brzmią bardzo nowocześnie, nawet jeśli słychać w nich didjeridoo jak np. mistrzowskie solo Alana Dargina w "Fantastic Plastic". Aż dziw, jak niesamowite dźwięki można wydobyć z tej rury!

Rapowana "Uwa w Wiya" grupy Pukatja Kungkas mogłaby powstać w każdym kraju, gdyby nie opowiadała o trudnościach w zdobyciu wiedzy przez młodych Aborygenów. Są też piosenki w amerykańskim stylu śpiewane przez Keva Carmody`ego i Kutcha Edwardsa.


WORLD MUSIC NETWORK/MULTIKULTI

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo