Control

RÓŻNI WYKONAWCY
Control

Rock
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Control to tytuł poruszającego, czarno-białego, niemal dokumentalnego filmu o historii zespołu Joy Division, zogniskowanego na postaci charyzmatycznego wokalisty Iana Curtisa. Jego twórczość daleka była od zabawowych nastrojów, raczej przesiąknięta depresyjną atmosferą.
Control to tytuł poruszającego, czarno-białego, niemal dokumentalnego filmu o historii zespołu Joy Division, zogniskowanego na postaci charyzmatycznego wokalisty Iana Curtisa. Jego twórczość daleka była od zabawowych nastrojów, raczej przesiąknięta depresyjną atmosferą.

Teksty piosenek poruszały tematy zagubienia i porażki w kontaktach międzyludzkich, rozterek w znajdowaniu sensu życia w zurbanizowanym i zindustrializowanym świecie. Proste linie melodyczne gitary lub klawiatur, melodeklamacje przenikliwym barytonem, niepokojący rytm basu i nerwowe stukanie perkusji mogły budzić skojarzenia z twórczością zespołu The Doors.

Jednakże jak pokazuje wybór artystów na kompakcie: glamour-rock Davida Bowiego i Roxy Music, buntowniczy rock Velvet Undrgroud i Iggy Popa, punk Sex Pistols i Buzzcocks, postpunk Killers oraz elektroniczny rock Kraftwerku byli prawdziwymi źródłami inspiracji dla Joy Division.

Układ nagrań przywodzi atmosferę transformacji rocka z przełomu lat 70/80. Głos Curtisa to głos proroka nowych czasów, w których ograli już się giganci Rolling Stones czy Pink Floyd, art-rock wydał się zbyt pompatyczny, a ambient zbyt statyczny. Operując niezwykle prostymi oerodkami wyrazu, Joy Division zasiał estetyczny ferment, którego wpływ słychać w muzyce setek zespo łów do dziś.

Jeszcze bardziej niż kompakt należy polecić film (5 gwiazdek), który trafnie odmalowuje atmosferę prowincjonalnej Anglii, kulisy rockowego biznesu i wreszcie rozterki moralne niezwykle wrażliwego Curtisa, który, nie mogąc dać fanom i najbliższym tego, co by chciał, choruje i załamany unicestwia się.




WARNER
DYSTRYBUCJA: WARNER
Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo