Nearness

ALLISON MILLER & CARMEN STAAF
Nearness

Jazz
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Perkusistka i pianistka rozpoczęły współpracę 7 lat temu, ale dopiero niniejszy album stanowi ich debiut w duecie. Szkoda, że te amerykańskie artystki są tak mało znane naszej publiczności, bo mają do przekazania wiele nietuzinkowych pomysłów, tak w zakresie faktury i harmonii, jak kreacji nastroju.

Alison Miller potrafi bardzo skutecznie i z pełnią energii trzymać rytm, ale największymi zaletami jej gry są pomysłowość i subtelność. Carmen Staaf nie próbuje się mierzyć z gigantami akustycznej klawiatury, natomiast zręcznie łączy w zgrabną całość bogactwo prostych i oryginalnych pomysłów brzmieniowych.

Co ciekawe, potrafi ona swobodnie nawiązać do stylu najwspanialszych pianistów, jak: Mary Lou Williams, Duke Ellington, Thelonious Monk, Bill Evans, McCoy Tyner czy Keith Jarrett.

W repertuarze płyty mamy prezentacje oryginalnych kompozycji autorskich jak i jazzowych standardów. Ich interpretacje mają nierzadko ażurową strukturę, ale zawsze celnie dopracowaną w detalach. Nie jest to nigdy muzyka tła kawiarnianego, lecz pokaz wysmakowanych wizji artystycznych.

Weźmy na przykład temat "Blue Thrush", w którym perkusyjne dzwonki i gwizdy (jakby odgłosy ptaków) zderzają się z sentymentalną linią bluesa, prowadzoną z wolna przez fortepian. W utworze "New York Landing" kołyszące bluesowe akordy przecinają arytmiczne kontry perkusji.


Sunnyside Records

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo