Rare Genius

RAY CHARLES
Rare Genius

Blues
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

W podtytule albumu czytamy "Rare Genius" Nieodkryte mistrzowskie wykonania, tak więc zbiór zawiera niepublikowane wcześniej utwory. Pierwotny materiał wokalny pochodzi z lat 1972-1995, natomiast instrumentalne dogrywki miały miejsce w tym roku.

W podtytule albumu czytamy "Rare Genius" Nieodkryte mistrzowskie wykonania, tak więc zbiór zawiera niepublikowane wcześniej utwory. Pierwotny materiał wokalny pochodzi z lat 1972-1995, natomiast instrumentalne dogrywki miały miejsce w tym roku. Przypomina to wcześniej sprawdzony zabieg, gdy podczas niedawnego tworzenia albumu Charlesa z orkiestrą Counta Basiego dograno muzykę do zachowanych wokaliz z lat 70.

Producentem tamtego pomysłu albumu "Rare Genius" oraz nagrodzonego Grammy tytułu "Genius Loves Company", jest John Burk, wybitny znawca stylu Charlesa. Burk spędził setki godzin w archiwach pobudzając wyobraźnię, jak można wykorzystać odkryte fragmenty, niekiedy tylko naszkicowane. Powraca pytanie, czy bez woli artysty można wykorzystywać niewykończone utwory? Takie zabiegi usprawiedliwia zawsze efekt finalny. Dzięki Burkowi doznajemy momentów wzruszenia podczas słuchania duetu Charlesa z Johnym Cashem w "Why Me, Lord?" czy cudownej solówki Raya Charlesa na fortepianie elektrycznym (w czym był pionierem) w "A Little Bitty Tear". Zachowane wokalizy Charlesa brzmią niewiarygodnie świeżo,   dopisana muzyka wspaniale się z nimi komponuje, tak że nieżyjący geniusz z pewnością identyfikowałaby
się z całością.

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo