Magazyn Audio 6/2018
Przejdź do archiwum

Audio numer 6/2018

Miesięcznik audiofilski - polski przedstawiciel European Imaging and Sound Association

Kup ten numer

KALKULACJE

Wydawałoby się, że powinniśmy już być przyzwyczajeni do astronomicznych cen w high-endzie, ale wciąż, zupełnie jak początkujący audiofile, potrafimy się dziwić, a nawet oburzać, na niektóre, co bardziej ekstrawaganckie przykłady. Niby już zrozumieliśmy, że w pewnych segmentach rynku szukanie relacji jakości do ceny jest szukaniem wiatru w polu, i dotyczy to nie tylko sprzętu audio, ale... większość z nas nie ma ochoty wyrzucać pieniędzy w błoto (nawet jakby miała, to nie ma pieniędzy), a jednocześnie chce zdobywać coraz lepszy sprzęt audio, szukając ku temu najlepszych "okazji".

Zależy nam na jakości dźwięku, a nie na tym, aby wydać jak najwięcej pieniędzy. Czy są ludzie, którym nie zależy na dźwięku, tylko na wydawaniu pieniędzy? Nikt się do tego nie przyzna, każdy powie, że jakość dźwięku ma dla niego znaczenie; i tak też jest, chodzi "tylko" o proporcje. Nie ma ścisłej granicy między ludźmi zachowującymi się w tej mierze ekonomicznie, racjonalnie, a tymi, którzy kierują się snobizmem albo zachwytem nad wielkością, pięknem, unikalnością, jakkolwiek rozumianą ekskluzywnością produktów, na które ich stać.

Wszyscy jesteśmy, przynajmniej po trosze, potencjalnie takimi klientami, tylko nie mamy finansowych warunków, aby te skłonności się w nas rozwinęły. Dlatego nie ma też ścisłej granicy między produktami "rozsądnymi" a "szalonymi"; odrobina szaleństwa jest nawet już w tych tanich urządzeniach... które dla wielu "przechodniów" też są za drogie. Nam się wydaje, że gramofon za 1500 zł to taniocha, a tymczasem... większość gramofonów sprzedawanych na całym świecie kosztuje poniżej 1000 zł. Z takiej perspektywy gramofon za np. 10 000 zł to już jakiś obłęd, chociaż my rozumiemy, że tańszy być nie może...

Dlaczego więc pewnych rzeczy już nie rozumiemy? Bo nawet producenci "prawdziwego" high-endu nie chcą, abyśmy je rozumieli. Już wolą, abyśmy się oburzali i pukali w czoło, niż przechodzili obojętnie. Promocję zrobimy jakąkolwiek reakcją, a ciszą - żadnej. O naszym zachwycie lub zgorszeniu ma się dowiedzieć prawdziwy klient, którego motywacje są zupełnie inne. On też tym, co zrobi ze swoimi pieniędzmi, chce zachwycić lub oburzyć swoje otoczenie, albo i samego siebie.

To tylko komentarz do jednego konkretnego przykładu, którym bezkosztowo się bawimy (zachwycamy, oburzamy...) w rozmowach między redaktorami pism hi-fi/high- -end, świetnie zorientowanymi, w jakim świecie pracujemy i żyjemy. Daję takie zadanie: zgadnij, ile kosztuje najlepszy (w ofercie firmy V...), 19-cm głośniki szerokopasmowy (szczegóły w relacji z monachijskiego high-end). Głośnik, nie kolumna, jeden, nie para.

Podkreślam - jest drogi. Jeżeli nie pomylisz się o więcej niż 1000% (tysiąc procent) ceny, to wygrywasz. W większości przegrywają. Jakby dłużej pomyśleli... Skoro jest drogi, to pewnie nie mniej niż 1000 euro. A skoro mają zapas 1000%, to powinni powiedzieć - 10 000 euro. Wtedy "pokryliby" ogromny zakres 1000-100 000 euro. Ale zamiast tak kalkulować, starają się dokładnie trafić w cel. Więc mówią 2000, 3000... i pudło, i nie ma nakrycia celu.

Błąd większy niż 1000%. No właśnie - my nie potrafimy kalkulować. Inni potrafią. Głośniczek kosztuje 49 900 euro. Tym samym zrobiłem mu taką reklamę, na jaką liczy jego producent; różnymi kanałami dowie się o tym kilku arabskich szejków, a któryś z nich będzie miał fantazję i odrobinę czasu, aby przy okazji kolejnych zakupów w Europie sprowadzić sobie taki głośnik, a może nawet parkę (o ile będzie w ogóle chciał robić z tego jakiś sensowny użytek), a może nawet trzynaście (Dolby Atmos?).

Dlaczego robię tej firmie taką promocję? A dlaczego robimy ją wielu innym firmom? A co mnie obchodzi, jak pieniądze wydają milionerzy? Na kogo się tutaj gniewać? Na samego siebie, że nie mam takich pieniędzy? Na producenta, że nie sprzedaje takich delikatesów sto razy taniej?

To pewnie by mu się już nie opłacało, ale niewykluczone, że opłacałoby mu się sprzedawać dziesięć razy taniej. Tylko kto kupiłby szerokopasmowy za 5000 euro? Za drogo dla audiofila, za tanio dla szejka. A w takiej cenie musiałby ich sprzedać ze dwadzieścia razy tyle... W dodatku na tej orbicie nie ma (na razie) konkurentów. I o to w tej konkurencji chodzi - żeby wszystkich tak przelicytować, aby im na jakiś czas dech zaparło, i wykorzystać ten moment, zanim kto inny nie zrobi czegoś jeszcze bardziej szalonego.

Andrzej Kisiel

Spis treści
  • Aktualności
  • Rynek audio
  • HIGH-END MONACHIUM
HI-FI
  • Przedwzmacniacze gramofonowe 1150–1550 zł
  • Cambridge Audio DUO
  • Clearaudio NANO PHONO V2
  • Musical Fidelity LX2-LPS
  • Pro-Ject PHONO BOX DS2
  • Rega FONO MC
  • Zespoły głośnikowe 4500 zł
  • Cabasse JERSEY MC170
  • Canton GLE 496.2
  • Dynavoice DEFINITION DF-8
  • Pro-Ject SPEAKER BOX 10 S
  • Taga Harmony PLATINUM F-120 v3
KINO DOMOWE
  • Wzmacniacze a/v 16 000–19 000 zł
  • Denon AVC-X8500H
  • Rotel RAP-1580
HIGH END
  • M.A.R.S. WITA WAS Micromega M-150
MUZYKA
  • Wywiad – Martyna Jakubowicz
  • Jazz i okolice
  • Rock i okolice
  • Klasyka
Testy w tym numerze
Jersey MC170
Zespoły głośnikowe
CABASSE Jersey MC170
GLE 496.2
Zespoły głośnikowe
CANTON GLE 496.2
Definition DF-8
Zespoły głośnikowe
DYNAVOICE Definition DF-8
Speaker Box 10S
Zespoły głośnikowe
PRO-JECT Speaker Box 10S
Duo
Przedwzmacniacze gramofonowe
CAMBRIDGE AUDIO Duo
Nano Phono V2
Przedwzmacniacze gramofonowe
CLEARAUDIO Nano Phono V2
Phono-Box DS2
Przedwzmacniacze gramofonowe
PRO-JECT Phono-Box DS2
LX2-LPS
Przedwzmacniacze gramofonowe
MUSICAL FIDELITY LX2-LPS
Fono MC
Przedwzmacniacze gramofonowe
REGA Fono MC
AVC-X8500H
Wzmacniacze A/V
DENON AVC-X8500H
RAP-1580
Wzmacniacze A/V
ROTEL RAP-1580
M-150
Wzmacniacze stereo
MICROMEGA M-150
Recenzje w tym numerze
Live
TERENCE BLANCHARD THE E-COLLECTIVE
Live
Jazz Jamboree ’66 vol. 03
STUFF SMITH/EJE THELIN
Jazz Jamboree ’66 vol. 03
Semi Electric
KRZYSZTOF NAPIÓRKOWSKI
Semi Electric
Lukomoriye
ALEXANDER KNAIFEL
Lukomoriye
The Symphonies
ARVO PÄRT
The Symphonies
Ravel Franck Ligeti Messiaen
DUO GAZZANA
Ravel Franck Ligeti Messiaen
Evil Spirits
THE DAMNED
Evil Spirits
Fruwająca lalka
WŁADYSŁAW KOMENDAREK
Fruwająca lalka
Virtue
THE VOIDZ
Virtue
The Deconstruction
EELS
The Deconstruction
Marble Skies
DJANGO DJANGO
Marble Skies
The Lookout
LAURA VEIRS
The Lookout
Temet
IMARHAN
Temet
Spisek
SPISEK
Spisek
Carpe Diem
PAOLO FRESU DEVIL QUARTET
Carpe Diem
The Junction
THE MANHATTAN TRANSFER
The Junction
Welcome To Goran Bregović
GORAN BREGOVIĆ
Welcome To Goran Bregović
Mark Kozelek with Ben Boye and Jim White
MARK KOZELEK
Mark Kozelek with Ben Boye and Jim White
Dedicated to Bobby Jameson
ARIEL PINK
Dedicated to Bobby Jameson
Zielony dach
METRUM
Zielony dach
Soundtracks
ZBIGNIEW GÓRNY
Soundtracks
Manekin
MS. OBSESSION
Manekin
Wbrew
IGORILLA
Wbrew
Cry Cry Cry
WOLF PARADE
Cry Cry Cry
Wielki Szu
ANDRZEJ KORZYŃSKI
Wielki Szu
Dead Magic
ANNA VON HAUSSWOLFF
Dead Magic
Englabörn & Variations
JOHANN JOHANNSSON
Englabörn & Variations
Superorganism
SUPERORGANISM
Superorganism
Repetitions
EABS
Repetitions
Nordub
SLY & ROBBIE/MOLVAER
Nordub
Everything Is Recorded
EVERYTHING IS RECORDED BY RICHARD RUSSELL
Everything Is Recorded
Messe Noire
BEHEMOTH
Messe Noire
Polskie przeboje
MACIEJ MALEŃCZUK
Polskie przeboje
J.J. du Grain: Sacred Cantatas
MUSICA BALTICA 4
J.J. du Grain: Sacred Cantatas
In-House Science
ARILD ANDERSEN
In-House Science
The Colpix Singles
NINA SIMONE
The Colpix Singles
Blues and Beyond
GARY MOORE
Blues and Beyond
Your Queen Is a Reptile
SONS OF KEMET
Your Queen Is a Reptile
Voice`n`drums
ANIA RYBACKA & STEFAN PASBORG
Voice`n`drums
Partir
ELINA DUNI
Partir
Spirit of Nadir
MARCIN & BARTŁOMIEJ OLEŚ
Spirit of Nadir
Odyssey
AFTER `OURS
Odyssey
44/876
STING & SHAGGY
44/876
Life on Planet B
BOKKA
Life on Planet B
Ach!
KATARZYNA GRONIEC
Ach!
Musica Nova
JORDI SAVALL & HESPERION XXI
Musica Nova
Vivaldi: Le Quattro Stagioni
RACHEL PODGER & BRECON BAROQUE
Vivaldi: Le Quattro Stagioni
Cheek To Cheek
ELLA FITZGERALD & LOUIS ARMSTRONG
Cheek To Cheek
Tribute to Jimmy Smith
LUCKY PETERSON
Tribute to Jimmy Smith
Currents, Constellations
NELS CLINE
Currents, Constellations
After the Catastrophe
After the Catastrophe