Test HiFiMAN EF2A - Przetworniki C/A

EF2A
Radek Łabanowski

HiFiMan EF2A jest wzmacniaczem słuchawkowym i "dakiem" z jednym wejściem cyfrowym - USB - oraz jednym analogowym - 2 x RCA. Wejście USB obsługuje jedynie 16-bitowy sygnał, do 48 kHz. Bufor wejściowy opiera się na lampach.

Marka HiFiMAN
Cena 800 zł
Dostępność w 19 sklepach Sprawdź, gdzie kupić
Dystrybutor Rafko Zobacz ofertę dystrybutora
Artykuł pochodzi z Audio 5/2014
Kup teraz
Nasza ocena
Wykonanie Efektowne - aluminiowa obudowa z akrylową ścianką górną, przez którą widać lampy. Dobre elementy bierne.
Funkcjonalność Tylko jedno wejście analogowe i cyfrowe USB - to ostatnie ograniczone do sygnału 16/48.
Brzmienie Czyste i przestrzenne, otwarte i łagodne.

Pan Fang, mieszkający w USA właściciel firmy, ma w ofercie HiFiMana zarówno słuchawki, jak i wzmacniacze słuchawkowe oraz przenośne odtwarzacze plików - także te bardzo drogie. Topowy model odtwarzacza HM-901 kosztuje ponad 6000 zł.

HiFiMAN EF2A jest niewielki, ma jednak coś, czego wielu pożąda - dwie lampy (z wystającymi na zewnątrz srebrnymi główkami). To chińskie lampy 6AK5 (6J1), po jednej na kanał, pracujące w układzie bufora wejściowego. Są to miniaturowe pentody z 7-pinowym cokołem, pierwotnie służące do obsługi sekcji RF/IF odbiorników radiowych.

Front HiFiMAN EF2A wygląda jednak zupełnie zwyczajnie - metalowa płytka, a na niej spora, aluminiowa gałka siły głosu, solidne gniazdo słuchawkowe typu 6,3-mm (duży jack) oraz hebelkowy przełącznik, którym urządzenie włączamy.

Z tyłu widzimy parę szeroko rozstawionych gniazd wejściowych RCA, gniazdo USB oraz sieciowe - napięcie jest dostarczane z dużego zasilacza ściennego 17 V DC.

Nietypowa jest natomiast górna ścianka, gdzie zamiast aluminium, tworzącego większość obudowy, mamy akrylową płytkę, przez którą możemy zajrzeć do środka. A tam widać, że wzmacniacz ma dwa stopnie - wstępny na lampach i wyjściowy na dwóch parach bipolarnych tranzystorów pracujących w klasie A.

Przy wejściu USB umieszczono już leciwy odbiornik i jednocześnie DAC Burr Brown PCM2702. Akceptuje on sygnał do 16 bitów i 48 kHz. Siłę głosu reguluje się w miniaturowym potencjometrze Alpsa.

Sprzężeniem lamp z resztą układu zajmują się ładne, polipropylenowe kondensatory Philipsa. Dobre kondensatory znajdziemy również w układzie zasilania. Cały układ został zmontowany na jednej płytce drukowanej.

Zbyt wiele do tego urządzenia nie podepniemy - na tylnej ściance mamy tylko jedno wejście liniowe i łącze USB, starego typu, obsługujące tylko pliki zripowane z płyty CD i zdekodowane pliki stratne.

Brzmienie

Widząc urządzenie, z którego wystają lampy próżniowe, oczekujemy dźwięku "lampowego", czyli ciepłego, lejącego się, nakierowanego na środek pasma, "odpuszczającego" jego skraje. To stereotyp, który przez lata zdawał egzamin, tj. naprowadzał skrótowo i wstępnie na rozwiązanie, ale jednak od jakiegoś czasu przestaje się sprawdzać.

Wzmacniaczyk pana Fanga HiFiMAN EF2A gra bowiem przestrzennym, nieco lekkim dźwiękiem o dobrze różnicowanych barwach i otwartej górze. Dół nie jest zbyt głęboki, a w związku z tym środek pasma też jest dość lekki.

Przesłuchałem pod tym kątem kilka różnych par słuchawek i najwięcej góry uzyskałem z Beyerdynamiców DT-990 Pro (600 omów). EF2A zagrał z nimi bardzo przyjemnie, dodając im na górze światła, nie przeszedł na jasną (w audio złą) stronę mocy.

Dołu wprawdzie nie przybyło, ale głos Sylviana z płyty "Sleepwalkers", Gabriela ze "Scratch My Back", jak i gitara Forcione, zabrzmiały nośnie, dobrze, wyzywająco - w tym sensie, że skłaniały do zaciekawienia, nie nudziły.

To, co mnie uderzyło najbardziej, było jednak związane z czymś innym - przestrzenią. W wypadku słuchawek wyraz "przestrzeń", używany przez nas w kontekście obrazowania za pomocą kolumn głośnikowych, niemal zawsze jest tylko pewnym przybliżeniem.

Użyte w układzie wstępnym (buforze) pentody 6AK5 były szeroko stosowane przede wszystkim w Chinach.

Jedynie z nagraniami binauralnymi można mówić o przestrzeni realnej, prawdziwej. A jednak - będąc ze słuchawkami za pan brat, przyzwyczajamy się do ich specyficznego oddawania wrażeń przestrzennych i jesteśmy w stanie spośród nich wyróżnić te, które radzą sobie z tym lepiej.

HiFiMAN należy do tych najlepszych. Mocna praca wyższej średnicy, bardzo czysty dźwięk oraz spójność przekazu przełożyły się na mnóstwo powietrza - zarówno z klasycznymi, jak i binauralnymi realizacjami.

Fortepian, najpierw Arta Tatuma, a potem Rachmaninowa, z płyt przygotowanych przez firmę Zenphyr, były niesamowicie realne. Nie było oczywiście mocnej lewej ręki, dźwięk nie był duży.

Mimo to, brzmienie zachowywało spójność i komunikatywność. Wysokie tony były prominentne, ale nigdy dokuczliwe. Środek brzmiał czysto, choć jego wolumen nie był duży, a przez to cały przekaz nie był mięsisty.

Bardzo podobnie brzmiały też nagrania przesłane przez cyfrowe łącze USB, pomimo że zastosowano tu stary czip odbiornika i konwertera; chociaż już mniej rozdzielcze i nie tak dobrze różnicujące, jak z wejść analogowych, ale wciąż nie było zamglone i zamulone - tu znowu na dobre wyszła dobra selektywność w zakresie wysokotonowym.

Wojciech Pacuła

Radek Łabanowski
Radek Łabanowski
Z AUDIO związany nieprzerwanie od 1995 roku, ze sprzętem audio znacznie dłużej. Współtwórca laboratorium pomiarowego AUDIO, nad którym sprawuje pieczę. Uporczywie mierzy i słucha. Miłośnik muzyki, wielbiciel fizycznych nośników, taśm i płyt oraz sprzętu do ich odtwarzania. Wciąż lubi słuchać, muzyki i ludzi. Tata Poli i Ignacego. Opiekun dwóch kotów.
Zobacz artykuły autora
HiFiMAN testy Zobacz więcej
HiFiMAN aktualności Zobacz więcej
Najnowsze testy Zobacz więcej
logo logo