Test CAMBRIDGE AUDIO DacMagic 100 - Przetworniki C/A

DacMagic 100
Radek Łabanowski

DacMagic 100 jest pierwszym z całej serii przetworników cyfrowo-analogowych, jakie na ten i przyszły rok zaplanowała firma Cambridge Audio. A właściwie drugim, jeśli liczyć też model DacMagic Plus, który już testowaliśmy, tyle tylko, że "Plus" był unowocześnioną wersją wcześniejszego urządzenia, a "100" jest zupełnie nową konstrukcją.

Marka CAMBRIDGE AUDIO
Cena 1 350 zł
Dostępność w 27 sklepach Sprawdź, gdzie kupić
Dystrybutor Audio Center Poland Zobacz ofertę dystrybutora
Artykuł pochodzi z Audio 9/2012
Kup teraz
Nasza ocena
Wykonanie Mała, skromna, ale solidna obudowa, dobre układy cyfrowe (szczególnie USB).
Funkcjonalność Aż cztery wejścia cyfrowe. Szeroki zakres obsługiwanych częstotliwości próbkowania, także dla USB.
Brzmienie Spójne i dynamiczne, bez epatowania detalem.

Front wykonano z aluminium, zaś pozostałe ścianki ze stali. Z przodu Cambridge Audio DacMagic 100 umieszczono wyłącznik stand-by i przyciski selektora wejść, w pionie trzy LED-y sygnalizujące wybrane wejście cyfrowe, a w poziomym rządku - wskazujące częstotliwość próbkowania sygnału wejściowego.

Cambridge Audio DacMagic 100 - przyłącza

Wszystkie wejścia, w tym USB, obsługują sygnał 16 lub 24-bitowy o częstotliwości próbkowania 44,1-192 kHz (włącznie z 88,2 kHz). Jeśli żadna dioda w tym rządku się nie świeci, oznacza to, że napęd nie zsynchronizował się z "dakiem".

Z tyłu zmieściło się sporo gniazd. Mamy stereofoniczne wyjście analogowe, wejście cyfrowe optyczne, dwa wejścia cyfrowe RCA, gniazdo USB oraz gniazdo dla zewnętrznego zasilacza 12 V DC (2 A). Obok gniazda USB znajduje się mały przełącznik odcinający masę wtyczki od masy sygnału, co pozwala zlikwidować tzw. "pętlę masy".

Cambridge Audio DacMagic 100 - układ 

Zasilacz jest zewnętrzny - klasyczny, ścienny 12 DC. Układ zmontowano na jednej płytce drukowanej, w większości w technice montażu powierzchniowego.

Przy wejściu USB widać dużą kość z naklejoną karteczką "Single Core Audio Processor V1.0" - to programowalny układ DSP XMOS, pozwalający przesyłać asynchronicznie sygnał do 192 kHz. W tym celu należy wgrać do komputera odpowiedni sterownik; jeśli tego nie zrobimy, prześlemy sygnał do 96 kHz.

Przy wejściach cyfrowych S/PDIF (optycznym i elektrycznych) znajduje się odbiornik cyfrowy Wolfsona i przetwornik cyfrowo-analogowy tego samego producenta, model WM8742 (w DacmagicPlus był to WM8740).

Sekcja wzmocnienia i buforowania w Cambridge Audio DacMagic 100 jest oparta na układach operacyjnych NE5532, które są sprzęgnięte z wyjściem nie układem DCserwo, a kondensatorami polipropylenowymi.

Przy "daku" znajdują się trzy osobne zegary taktujące - dwa dla rodzin 44,1 kHz oraz 48 kHz i trzeci najprawdopodobniej dla 32 kHz (często są tak taktowne sygnały mp3 lub radia internetowego).

Brzmienie

Cambridge Audio DacMagic 100 gra dźwiękiem, który był jeszcze niedawno nieosiągalny nawet z urządzenia cyfrowego kosztującego kilka tysięcy złotych. Cóż takiego się w tym czasie wydarzyło? Myślę, że nie chodzi tylko o rozdzielczość, ale też o rozpoznanie problemów związanych z jitterem i znalezieniem kilku dobrych rozwiązań.

Cambridge Audio DacMagic 100 jest beneficjentem poważnej pracy włożonej w nowoczesne cyfrowe audio. Jego brzmienie jest znakomicie zrównoważone i nasycone. Choć barwa jest nieco ciemniejsza niż w urządzeniach referencyjnych, blachy nieco wycofane, to sam ich atak jest wyraźny.

Niski bas nie jest bardzo mocny, jednak w sukurs przychodzi niska, pełna, dojrzała średnica. Wyraźnie słychać, że Cambridge Audio wyciągnęło wnioski z wcześniejszych aplikacji swoich "daków", gdzie doskonałym parametrom i rozdzielczości nie zawsze towarzyszyła taka naturalność, a dźwięk był nieco zimny i jasny.

Czy właśnie powiedziałem, że to maleństwo gra lepiej niż oryginalny DacMagic? Nooo, tak... A co z DacMagic Plus? Nie chciałbym się nikomu narazić, lecz muszę powiedzieć: choć większy brat "setki" gra dźwiękiem bogatszym, dynamiczniejszym, ma znacznie większe możliwości funkcjonalne itp., itd., to jednak brzmienie "setki" bardzo do mnie przemawia swoją spójnością.

Specyfikacja techniczna
Regulacja wyjścia Nie
Wejście cyfrowe USB, O, 2xKoax
Bity / częstotliwość 24/192
Słuchawki Nie
Wyjścia analogowe RCA
Radek Łabanowski
Radek Łabanowski
Z AUDIO związany nieprzerwanie od 1995 roku, ze sprzętem audio znacznie dłużej. Współtwórca laboratorium pomiarowego AUDIO, nad którym sprawuje pieczę. Uporczywie mierzy i słucha. Miłośnik muzyki, wielbiciel fizycznych nośników, taśm i płyt oraz sprzętu do ich odtwarzania. Wciąż lubi słuchać, muzyki i ludzi. Tata Poli i Ignacego. Opiekun dwóch kotów.
Zobacz artykuły autora
CAMBRIDGE AUDIO testy Zobacz więcej
CAMBRIDGE AUDIO aktualności Zobacz więcej
Najnowsze testy Zobacz więcej
logo logo