Test PRO-JECT Phono Box RS - Przedwzmacniacze gramofonowe

Phono Box RS
Radek Łabanowski

Firma Pro-Ject , od początku nastawiona na niedrogie produkty, zrobiła dla odrodzenia i popularyzacji analogu tak wiele, jak żadna inna. Z czasem oferta rozszerzała się o droższe produkty, ale wciąż opiera się na doskonałej relacji jakości do ceny. 

Marka PRO-JECT
Cena 3 690 zł
Dostępność w 26 sklepach Sprawdź, gdzie kupić
Dystrybutor Voice Zobacz ofertę dystrybutora
Artykuł pochodzi z Audio 1/2013
Kup teraz
Nasza ocena
Wykonanie Rzetelna konstrukcja.
Funkcjonalność Wyśmienita, opcje rzadko spotykane w znacznie droższych preampach.
Brzmienie Dźwięk o wysokiej dynamice, szerokim paśmie przenoszenia i bardzo dobrej rozdzielczości.

Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem dwie nowe linie Pro-Jecta (RS i DS) w czasie wystawy High End 2012 w Monachium, gdzie miały swoją premierę, wiedziałem, że jest dobrze. A po podłączeniu Pro-Ject Phono Box RS u siebie w domu miałem pewność, że jest bardzo dobrze.

Z poprzednimi modelami nowe urządzenia łączy tylko pierwsza część nazwy - Phono Box. Dopisek RS oznacza tak naprawdę kompletnie nowy produkt. Kluczowa jest tu funkcjonalność - tak dobrze wyposażonego przedwzmacniacza gramofonowego próżno szukać i jedynie najdroższe konstrukcje proponują coś podobnego, i to też tylko niektóre.

Pro-Ject Phono Box RS - przyłącza

Model RS ma dwa wejścia - zarówno zbalansowane, jak i niezbalansowane, a także wyjścia w obydwu tych standardach. Obciążenie wkładki można regulować pokrętłem na przedniej ściance, płynnie (!) w zakresie 10-1200 omów.

Potencjometr można wyłączyć - obciążenie wynosi wówczas 10 omów (dla wkładek MC) lub 47 kiloomów (dla MM), co ustawimy małym przełącznikiem hebelkowym na przedniej ściance.

Obok niego ulokowano też przełącznik krzywej korekcji (RIAA lub Decca), selektor wzmocnienia (60 -50 -40 dB, dla wyjścia XLR zawsze o 6 dB więcej) i przełącznik "mute".

Wyłącznikowi sieciowemu towarzyszy niebieska dioda LED. Z tyłu, obok gniazd, znajdują się kolejne hebelki - wyboru aktywnego wejścia i aktywacji filtra subsonicznego, są tutaj też kolejne przełączniki, tym razem DIP, którymi zmieniamy pojemność obciążenia. Zewnętrzny zasilacz jest niewielki, ale jego gniazdo wyjątkowo dobre - złocone, na zatrzask.

To jeden z najlepiej wyposażonych przedwzmacniaczy gramofonowych na rynku, bez względu na cenę. Wejścia i wyjścia zbalansowane i niezbalansowane, filtr subsoniczny, pojemność obciążenia, bardzo solidne gniazdo dla zewnętrznego zasilacza.

Pro-Ject Phono Box RS - układ elektroniczny

Obudowa przedwzmacniacza Pro-Ject Phono Box RS jest złożona z elementów aluminiowych. Układ elektroniczny zmontowano na jednej, dość dużej płytce drukowanej i trzech małych, pomocniczych. Tory lewego i prawego kanału są prowadzone osobno, co odzwierciedla układ gniazd na tylnej ściance. Wygląda on na zbalansowany - od początku do końca.

RIAA, albo tzw. "Decca" (bo to nie był standard per se). Na wyjściu sygnał jest buforowany w stojących na nóżkach, chłodzonych niewielkimi radiatorami układach scalonych Linear Technology LT1010. W części korekcyjnej widać precyzyjne oporniki i bardzo dobre kondensatory polipropylenowe.

Płynna regulacja obciążenia odbywa się w potencjometrze firmy Soundwell. Rzetelna konstrukcja i niewiarygodna funkcjonalność. Urządzenie wyprodukowano w Czechach, co może kogoś ucieszyć, a nawet wzruszyć.

Odsłuch

Tutaj różnica względem tańszych przedwzmacniaczy polega na lepszej kontroli, detaliczności i wyrafinowaniu. Dobra równowaga jest tylko punktem wyjścia. Pro-Ject Phono Box RS prezentuje swoje własne, charakterystyczne brzmienie, jednak nie ma w nim żadnej dezynwoltury ani nadinterpretacji. Na czym polega owo "wyrafinowanie"?

Przede wszystkim na umiejętnym połączeniu selektywności i wypełnienia. Blachy perkusji, z którymi słychać to doskonale, są mocne, jednoznaczne i jednocześnie delikatne - mają "sypkość", detal, to nie są tłuczone garnki.

Mamy tu sporo wyższego środka i góry, być może trzeba to będzie skorygować odpowiednim doborem wkładki, ale jakość tej części pasma jest wyśmienita. Fortepian nie jest ani monotonnie szklisty, ani matowy, lecz dźwięczny i soczysty, atak - wyraźny, wybrzmienie bogate i przyjemnie zmiękczające.

Układ elektroniczny PJ to dual-mono, z wyraźnie wydzielonymi sekcjami dla lewego i prawego kanału.

Balans tonalny wydaje się bardzo dobrze ustawiony - mamy mocny bas, nasycony środek i wyraźną górę. Dopiero gdy postawimy obok dużo droższy przedwzmacniacz, słychać, że brzmienie Phono Boxa jest trochę skrępowane, trzymane w ryzach. Ale dzięki temu bas ma świetną definicję, nie szaleje, nie rozlewa się, a przecież sięga nisko.

Brzmienie przedwzmacniacza Pro-Ject Phono Box RS  jest to brzmienie nie tylko poprawne, lecz i bardzo bliskie naturalnemu działaniu instrumentów akustycznych operujących w tym zakresie częstotliwości.

Podobnie średnica - przejrzysta, rzetelna, ani nie rzuca na kolana, ani nie porusza słuchacza wielkimi obrazami i bajecznymi wokalami; wystarczy jednak posłuchać kilku płyt, aby zrozumieć, jak świetnie sobie radzi z różnymi zadaniami. To dźwięk o wysokiej dynamice, szerokim paśmie przenoszenia i bardzo dobrej rozdzielczości.

Główna sekcja wzmocnienia jest oparta na układach scalonych Burr Brown, jednak na wyjściu mamy chłodzone radiatorami scalaki Linear Technology LT1010, umożliwiające stosowanie długich kabli połączeniowych.

Gdyby go jeszcze trochę "dopalić", podnieść temperaturę, byłoby może jeszcze lepiej... a może już nie - chwalona "kontrola" może na to nie pozwalać.

Wydaje mi się, że barwę tego przedwzmacniacza strojono z wkładkami w rodzaju Ortofona, co zdawałby się potwierdzać sam Pro-Ject, opisując cechy funkcjonalne RS-a właśnie na przykładach modeli Ortofona.

Dlatego warto poszukać ciepło brzmiącej wkładki. Weźmy pod uwagę niebywałą funkcjonalność tego urządzenia, a zobaczymy, że jest wybitne w swojej cenie.

Wojciech Pacuła

Specyfikacja techniczna
Typ MM/MC
Zmiana wzmocnienia [W] tak
Zmiana imp. wejściowej tak
Zmiana poj. wejściowe tak
Filtr subsoniczny tak
Zdalne sterowanie nie
Zewnętrzny zasilacz tak
Radek Łabanowski
Radek Łabanowski
Z AUDIO związany nieprzerwanie od 1995 roku, ze sprzętem audio znacznie dłużej. Współtwórca laboratorium pomiarowego AUDIO, nad którym sprawuje pieczę. Uporczywie mierzy i słucha. Miłośnik muzyki, wielbiciel fizycznych nośników, taśm i płyt oraz sprzętu do ich odtwarzania. Wciąż lubi słuchać, muzyki i ludzi. Tata Poli i Ignacego. Opiekun dwóch kotów.
Zobacz artykuły autora
PRO-JECT testy Zobacz więcej
PRO-JECT aktualności Zobacz więcej
Najnowsze testy Zobacz więcej
logo logo