Test MISSION M34 - Zespoły głośnikowe

M34
Andrzej Kisiel

W ofercie Mission najbardziej popularna była linia m5, ale jej rolę przejmuje teraz nowa seria m3. Modele nowej generacji są nawet nieco tańsze od kolumn z m5, a wygląd zapowiada, że wykonanie jest równie solidne. Kiedy będziemy je ustawiać, dobre wrażenia tylko się spotęgują - duży ciężar budzi szacunek.

Marka MISSION
Cena 2 230 zł
Dostępność w 24 sklepach Sprawdź, gdzie kupić
Dystrybutor Audio Klan Zobacz ofertę dystrybutora
Artykuł pochodzi z
Kup teraz
Nasza ocena
Wykonanie Bardzo wysoka "jakość postrzegana", duża, nadzwyczaj solidna i atrakcyjnie wykończona konstrukcja.
Laboratorium Bardzo dobre zrównoważenie, wysoka efektywność (choć przy dość wymagającej impedancji).
Brzmienie Dynamiczny, zdecydowany dźwięk. Naturalna średnica, precyzyjna góra, twardy bas.

Mission M34 to konstrukcja trzygłośnikowa, ale dwudrożna. Dwa identyczne nisko-średniotonowe mają średnicę 17 cm. Membrany są celulozowe, ale nietypowe - wykonane w formie "misek", bez dodatkowych nakładek przeciwpyłowych. Magnesy mają średnicę 9 cm, z dodatkowymi pierścieniami spełniającymi rolę częściowego ekranowania. Głośnik wysokotonowy to 25-mm kopułka tekstylna, z magnesem neodymowym.

Obudowę zrobiono z płyty mdf o grubości 2,5 cm, a wewnątrz znajdują się cztery poziome wzmocnienia. W dolnej części skrzynki wydzielono komorę, do której mamy dostęp przez plastikową zaślepkę pod zaciskami. Terminale są podwójne. Wylot bass-reflex ma dużą średnicę i znajduje się tyłu.

Mission M34 dostępne są w trzech wersjach okleiny winylowej: czarnej, bukowej i drzewa wiśni. Przednia ścianka ma zaokrąglone krawędzie na tak dużym promieniu, że pierścieniowe osłonki przetworników musiały zostać wyprofilowane. Niewielka plastikowo-materiałowa maskownica zaczepiana jest na wgłębieniach wkrętów ampulowych trzymających głośniki.

Odsłuch

Dźwięk jest mięsisty, gęsty i permanentnie otaczający słuchacza. Początkowo wydaje się to męczące, niespokojne, i zbyt natarczywe. Wystarczy jednak poddać się wpływowi Mission M34, by poczuć się doskonale.

Wysokie tony nie będą nas oszczędzać. Syczenie, zgrzyty, jęki, głośne i natarczywe dźwięki perkusyjne - to wszystko grane jest głośno i radośnie. Także średnica utrzymuje szorstki i twardy wyraz, co znakomicie przystaje do moich wyobrażeń o neutralności.

Cały zakres średnio-wysokotonowy jest znakomicie przygotowany do kreowania przestrzeni, tworzy prawdziwy spektakl sceniczny, precyzyjny w konturach i zapełniony konkretnymi i lokalizacjami, ale również ociekający żywiołowością i dynamiką.

Bas jest bezbłędny pod względem kontroli. Krótki, sprężysty, oczywiście szybki i twardy. Nie zawsze współgra to z charakterem nagrania, bywa, że brak rozciągnięcia i głębi daje się we znaki, trochę brakuje solidnego fundamentu.

Zdarza się zaobserwować bardzo niskie i jednocześnie bardzo powolne pomruki, które są dalekim echem tego, co powinniśmy usłyszeć. To jednak tylko tytułem przyczepienia się do czegoś, bo poza tym kolumny brzmią wyśmienicie.

Specyfikacja techniczna
Moc wzmacniacza [W] 25-150
Wymiary [cm] 95/20/3
Typ obudowy br-t
Rodzaj głośników W
Efektywność [dB] 89
Impedancja (Ω) 4

Laboratorium

Mission M34

Laboratorium Mission M34 

m34 to konstrukcja o impedancji znamionowej 4 omy, z minimami leżącymi na poziomie ok. 3,5 oma, zarówno w zakresie 200-300Hz, jak i wysokich tonów (co ma już jednak mniejsze znaczenie - rys. 1). Jednak czerpiąc sporo prądu ze wzmacniacza, m34 rewanżuje się wysoką efektywnością, nie ustępując na tym polu nawet Tobago - osiąga bowiem wynik 89dB.

Rys. 2 ilustruje bardzo dobrze zrównoważoną charakterystykę, mieszczącą się w polu +/-2,5dB, z lekkim wycofaniem średnich częstotliwości. Charakterystyka opada już od 100Hz, ale początkowo łagodnie, dzięki czemu spadek -6dB (względem poziomu średniego) pojawia się poniżej 40Hz.

Poziom wysokich tonów okazuje się oczywiście niższy na osi 30° (rys. 3).

Maskownica powoduje lekkie zmiany na charakterystyce (rys. 4), należą one jednak do mniejszych, jakie można zaobserwować w takich sytuacjach.

Andrzej Kisiel
Andrzej Kisiel
Redaktor naczelny AUDIO od założenia pisma w roku 1995. Autor ok. dwóch tysięcy testów zespołów głośnikowych. Członek Stowarzyszenia EISA, ekspert w panelu Hi-Fi. Od ponad trzydziestu lat prowadzi też własną firmę projektującą zespoły głośnikowe. Jego drugą pasją jest modelarstwo, a muzyka - głównie z lat 60. i 70., której jednak na długich spacerach nie słucha, bo słuchawek na własnej głowie nie toleruje. 
Zobacz artykuły autora
MISSION testy Zobacz więcej
MISSION aktualności Zobacz więcej
Najnowsze testy Zobacz więcej
logo logo