Test YAMAHA MusicCast 20 - Głośniki bezprzewodowe

MusicCast 20
Radek Łabanowski

Lata mijają, modele urządzeń się zmieniają, a system MusicCast trwa i w całej audiowizualnej ofercie Yamahy stał się chyba najważniejszym produktem. Zmienił oblicze tej... a raczej większości kategorii urządzeń Yamahy – amplitunerów, głośników bezprzewodowych, ostatnio nawet... gramofonu. Jeden system rządzący wszystkim.

Marka YAMAHA
Cena 1 150 zł
Dostępność w 31 sklepach Sprawdź, gdzie kupić
Dystrybutor Audio Klan Zobacz ofertę dystrybutora
Artykuł pochodzi z Audio 3/2020
Kup teraz

amy do wyboru cztery modele głośników bezprzewodowych spełniających wymogi systemu MusicCast. MusicCast 20 jest w tym gronie pozycją drugą "od dołu".

Yamaha MusicCast 20 oraz Yamaha MusicCast 50 odgrywają szczególnie ważną rolę z punktu widzenia ewolucji systemu MusicCast, bowiem wraz z nimi pojawił się nowy standard komunikacji Wi-Fi (pasmo 5 GHz) – to także pierwsze głośniki bezprzewodowe, które można wpleść w system wielokanałowy.

Oznacza to opcję ich wykorzystania w kanałach tylnych np. we współpracy z (wybranymi) soundbarami firmy. Z dwóch pojedynczych głośników MusicCast 20/50 możemy również tworzyć parę stereo.

Yamaha MusicCast 20 ma nowoczesną, choć spodziewaną formę wysokiego cylindra owiniętego siatkową maskownicą (dostępne są wersje biała i czarna). Nie obejmuje ona fragmentu tylnej ścianki z panelem przyłączeniowym oraz wieszakiem do montażu ściennego (to może się przydać w kontekście wspomnianej roli głośników efektowych).

Na szczycie obudowy znajduje się plastikowy kołnierz, górną ściankę przygotowano w stylu "piano black", instalując panel sensorów dotykowych. MusicCast 20, jak każde urządzenie tego typu, obsługujemy głównie przez aplikację (i telefon), ale taki podręczny panel też się przydaje, np. aby szybko zatrzymać odtwarzanie czy zmienić poziom głośności. Yamaha przewidziała również trzy programowalne przyciski szybkiego wyboru, można pod nimi zaszyć np. ulubioną stację radiową. 

Górny panel wykończono na wysoki połysk, pod delikatną powierzchnią czeka na nasz (dobry) dotyk zestaw sensorów.

Yamaha MusicCast 20 - funkcje sieciowe

Yamaha MusicCast 20 komunikuje się z siecią Wi-Fi (także 5 GHz), BT (kodowanie SBC i AAC), z tyłu jest gniazdo sieciowe LAN, a także zasilające 230 V. Jest też złącze USB, jednak wyłącznie do celów serwisowych.

Patronat nad większością sieciowych kompetencji sprawuje MusicCast. Zadbano o obsługę wszystkich najważniejszych serwisów muzycznych, w tym Spotify (Connect), Tidal, Deezer. Możemy też strumieniować z domowych serwerów NAS (pliki FLAC 24/192), jak i skorzystać z najnowszego standardu Apple AirPlay 2.

Yamaha MusicCast 20 - asystenci głosowi

W tym momencie płynnie przechodzimy do integracji z asystentami głosowymi, bo właśnie AirPlay 2 zapewni wsparcie asystenta Siri, jest też Google Assistant oraz Alexa (Amazon). Do ich uruchomienia będą potrzebne zewnętrzne przystawki, odpowiednie dla każdego z tych standardów (chodzi o mikrofony, których MusicCast 20 nie ma).

Wycięcie w dolnym panelu tylnej ścianki pozwoli ukryć przewody.

Yamaha MusicCast 20 - układ elektroakustyczny

Układ elektroakustyczny tworzą nisko-średnionowy (9-cm) ze wzmacniaczem 25 W i wysokotonowy (kopułka 3-cm) ze wzmacniaczem 15 W, a do tego jeszcze para membran biernych.

Podobnie jak w konkurencyjnych urządzeniach, korekcję charakterystyki prowadzimy poprzez aplikację mobilną. W zakładce EQ (equalizera) znajdziemy regulację nie dwóch, ale trzech zakresów (oprócz tonów wysokich i niskich, również średnich). Najczęściej korzystać będziemy z regulacji niskich, bo ich optymalny poziom zależy przecież od ustawienia głośnika.

Odsłuch

W fabrycznej konfiguracji włączony jest tryb "Bass Booster". Jednak nie tylko podbija on niskie częstotliwości, lecz "przy okazji" i w celu utrzymania swoistej równowagi eksponuje wysokie tony.

Taka prezentacja jest efektowna, zwłaszcza w pierwszym wrażeniu, ale dla wielu użytkowników, zwłaszcza po dłuższym czasie, okaże się zbyt daleka od neutralności. Na szczęście połączono przyjemne z pożytecznym, doprowadzenie do niezłego zrównoważenia to kwestia kilku ruchów (w aplikacji sterującej).

Cztery diody dostarczają informacji o podstawowych systemach, jest wśród nich także wskaźnik funkcji budzika.

Tonalne uspokojenie nie oznacza jednak ograniczenia dynamiki i przejrzystości, dźwięk jest po prostu lepiej uporządkowany, bardziej naturalny i sprawdza się co najmniej dobrze przy każdej muzyce. Bardziej w kierunku przyjemności niż ekscytacji, chociaż bas jest całkiem dziarski, krótki i systematyczny.

W takim ustawieniu to chyba dźwięk najbliższy liniowości w całej zebranej stawce. Jeżeli jednak taka neutralność wyda się nam zbyt pryncypialna, odczytamy ją jako spłaszczenie (to możliwe zwłaszcza wtedy, gdy będziemy słuchać bardzo cicho), nie musimy wracać do radykalnego "Bass Boostera" - możemy poeksperymentować z zapewniającymi większą swobodę i dokładność suwakami poszczególnych zakresów.

- Bluetooth (kodowanie): tak (SBC, AAC)
- Sieć: Wi-Fi (2,4; 5 GHz), LAN
- Parametry plików: PCM 24/192
- Multiroom: MusicCast
- Spotify Connect: tak
- Tidal: tak
- DLNA: tak
- AirPlay: 2
- Złącza audio: -
- Wymiary (S x W x G): 150 x 186 x 130 mm
- Masa: 2,2 kg

Kasta

Chociaż początkowo mogłoby się wydawać, że system MusicCast będzie sposobem na strefową synchronizację kilku “odbiorników", to z czasem jego kompetencje rosły. To już nie tylko szeroka gama funkcji, ale też ogromna liczba kombinacji zadań, konfi guracji i scenariuszy, w jakich można je wykorzystać.

W systemie MusicCast możemy wskazać trzy główne warstwy (na podobnych zasadach działa też główny konkurent – Heos). Pierwsza to obszar komunikacji strefowej i elastyczne rozdzielanie sygnałów, w różnych kierunkach i różnymi drogami. W tym miejscu można jeszcze dodać kierowanie sygnałami w ramach jednej strefy i przyporządkowanie poszczególnym głośnikom odpowiedniej roli, konkretnego kanału w układzie stereo lub wielokanałowym.

Warstwę drugą stanowi obsługa i nadzór nad źródłami i systemami strumieniowania (nie tylko usługami takimi, jak Spotify czy Tidal, ale także “domowymi" bibliotekami). Warstwa trzecia skupia się na obsłudze i sterowaniu całą rozległą "maszynerią". W tę ostatnią rolę wchodzi aplikacja mobilna, a nieustanny rozwój i doskonalenie systemu MusicCast to kwestia zdalnych aktualizacji oprogramowania (tak aplikacji, jak i samych urządzeń).

Radek Łabanowski
Radek Łabanowski
Z AUDIO związany nieprzerwanie od 1995 roku, ze sprzętem audio znacznie dłużej. Współtwórca laboratorium pomiarowego AUDIO, nad którym sprawuje pieczę. Uporczywie mierzy i słucha. Miłośnik muzyki, wielbiciel fizycznych nośników, taśm i płyt oraz sprzętu do ich odtwarzania. Wciąż lubi słuchać, muzyki i ludzi. Tata Poli i Ignacego. Opiekun dwóch kotów.
Zobacz artykuły autora
YAMAHA testy Zobacz więcej
YAMAHA aktualności Zobacz więcej
Najnowsze testy Zobacz więcej
logo logo