Francuskie firmy, w tym Triangle, słyną z brzmienia dynamicznego, którego ważnym składnikiem jest bas. Jego słabość to ostatnia rzecz, jaką można im zarzucić. A mocny subwoofer to dla basowych możliwości w kinie domowym rzecz zasadnicza. Stąd dziwne jest, że w rozbudowanej i logicznie uporządkowanej ofercie Triangle, subwoofery traktowane są po macoszemu.
Subwoofer Triangle Meteor 0.5 pokazywany jest w prospekcie producenta wraz z parą podstawkowych Trio - do nich, jak również do Duetto z serii Magellan, Triangle Meteor 0.5 wydaje się optymalny; da radę jeszcze w towarzystwie kolumn serii Esprit, jakoś wyrobi się obok Quartetów z serii Genese, ale już nie przy większych Lyrrach czy jakichkolwiek wolnostojących konstrukcjach serii Magellan. Jeżeli firma chce konsekwentnie lokować wszystkie subwoofery w serii Meteor, to powinna uzupełnić ją o większą, najbardziej luksusową konstrukcję.
Powyższe uwagi nie są najmniejszą krytyką testowanego modelu. Tym bardziej że wskazana grupa głośników, z którą może współpracować, jest całkiem liczna, a wcale nie wyczerpuje tematu - dzięki swojej wzorniczej niezależności, umiarkowanym rozmiarom, prostej formie bez żadnych charakterystycznych dodatków, ale modnemu lakierowaniu na "piano black", Triangle Meteor 0.5 jest pod względem estetycznym bardzo uniwersalny i zdolny do współpracy z kolumnami innych firm.
W trybie testowym
Okrągła maskownica to dobry pomysł, czyni wygląd ciekawszym, a jednocześnie pozostawia zupełnie neutralnym. Tylko logo na froncie jest z natury rzeczy firmowe, ale i ono nie jest nachalne, nawet gdy zaświeci się w nim mała dioda LED.
W opisie producenta ma ona zmieniać kolor w zależności od trybu pracy - czerwony przy stand-by, pomarańczowy przy transmisji bezprzewodowej, zielony przy transmisji przewodowej. A w naszym teście świeciła na niebiesko… Być może urządzenie ma ukryty tryb "testowy", uruchamiany automatycznie w obecności testujących.
Zestaw regulacji nie jest rozbudowany i nie wymaga długiego szkolenia, jak w przypadku innych, (za) bardzo ambitnych konstrukcji. Wzmocnienie i częstotliwość filtrowania przestraja się płynnie (funkcje te dostępne są i na panelu wzmacniacza, i na pilocie), fazę skokowo (0-180°). Wejścia w pełnym składzie - głośnikowe i RCA, a te drugie niezależne dla stereo i dla kanału LFE (tam dostarczony sygnał nie będzie filtrowany przez subwoofer).
Pełny zestaw terminali w standardzie głośnikowym - stereofoniczne wejścia i wyjścia - może wydawać się trochę staroświecki, jest jednak bardzo praktyczny.
Wyjścia głośnikowe odsyłają sygnał bez żadnej ingerencji, co pozwala poprowadzić tylko jeden komplet przewodów do subwoofera, a dopiero stąd rozejść się do głośników głównych, co w niektórych instalacjach może być znacznie wygodniejsze, niż prowadzenie niezależnego okablowania ze wzmacniacza.
Triangle Meteor 0.5 kusi jednak przede wszystkim zdalnym sterowaniem i bezprzewodowym podłączeniem do systemu, producent chwali się, że to pierwszy tak zaawansowany produkt europejski.
Średnica kosza
Głośnik ma średnicę (kosza) 28-cm - plasuje się więc pomiędzy popularnymi kategoriami 10 i 12 cali. Układ magnetyczny o średnicy 12 cm (nie jest to wynik wstydliwy) składa się z dwóch pierścieni, które zapewniają też więcej miejsca długiej cewce.
Dane producenta na ten temat są niespójne - kiedy klikniemy na Triangle Meteor 0.5 w okienku "Products", to z krótkiej tabelki dowiemy się, że zastosowano głośnik typu T28DE120c, który prezentowany we własnym okienku ma 15-cm magnes, ale z pojedynczym pierścieniem; kiedy klikniemy w okienku "Product sheets", to za opisem, w którym ponownie pojawia się obietnica 15 cm, zobaczymy na zdjęciu taki głośnik, jaki my zobaczyliśmy w teście.
Być może parametry obydwu wersji są bardzo podobne. Membrana reprezentuje technikę znaną z serii Genese i Magellan - jest sandwiczem z włókna szklanego i papierowego "plastra miodu", nigdzie jednak nie osiąga takiej średnicy jak w subwooferze Triangle Meteor 0.5, kończąc na 7 calach w Genese i 8 calach w Magellanach.
Być może przygotowanie jeszcze większego głośnika niż 11-calowy jest warunkiem zaprojektowania subwoofera odpowiednio potężnego dla serii Magellan. Prawdę mówiąc, widziałem już prototyp tego urządzenia podczas wizyty w Triangle jesienią zeszłego roku, ale niedługo potem fabryka poszła z dymem.
| Dolna częstotliwość graniczna | 28 |
| Górna częstotliwość graniczna | 70-150 |
| Wymiary | 43 X 38 X 42 |
Laboratorium
Triangle METEOR 0.5
Triangle Meteor 0.5 to konstrukcja bas-refleks; ok. 40-litrowa obudowa strojona jest za pomocą tunelu o średnicy 6 cm i długości 20 cm - co ustaliło częstotliwość rezonansową przy 30 Hz. To ważne, bo ma swój bezpośredni wpływ na pasmo przenoszenia. 30 Hz przy objętości 40 litrów i głośniku 10-calowym to w gruncie rzeczy całkiem niskie strojenie, które w przypadku tej wielkości kolumn biernych, pełnopasmowych, prowadzi zwykle do bardzo satysfakcjonującego przetwarzania niskich częstotliwości. Subwoofery są jednak urządzeniami wyspecjalizowanymi do przetwarzania tylko najniższych tonów i stąd też wymagania w tym zakresie są oczywiście większe.
Strojenie do 30 Hz powoduje konieczność zastosowania filtrowania subsonicznego zaraz poniżej tej częstotliwości; nie jest możliwe efektywne i byłoby też niebezpieczne dla głośnika korygowanie charakterystyki "w górę" w celu obniżania częstotliwości granicznej, na co do pewnego stopnia mogą sobie pozwolić konstrukcje z obudową zamkniętą. W rezultacie: chociaż do 30 Hz charakterystyka trzyma wysoki poziom, to poniżej tej częstotliwości spadek jest bardzo szybki, zbocze dąży do nachylenia ponad 30 dB/okt., a -6 dB mamy w okolicach 28 Hz, zresztą zgodnie z deklaracjami producenta, który nie obiecuje gruszek na wierzbie.
Mówiąc mało dyplomatycznie, 28 Hz to najsłabszy wynik w tym teście, ale w gruncie rzeczy wcale nie jest to wynik słaby nawet dla subwoofera. Z pewnością z takimi możliwościami Meteor 0.5 rozszerzy pasmo przetwarzane przez wszystkie małe i średniej wielkości kolumny, a do tego zrobi to z gotowością do wejścia na bardzo wysokie poziomy głośności - jego maksymalny SPL to 123 dB, a więc rekord testu! Można powiedzieć, że "odbił sobie" i jednocześnie obronił honor wszystkich bas-refleksów. Było to możliwe właśnie dlatego, że moc wzmacniacza nie idzie w korygowanie charakterystyki, a przy częstotliwości, przy której mierzymy ten parametr (50 Hz), wciąż bardzo efektywnie pracuje układ rezonansowy obudowy.
Regulacja górnej częstotliwości granicznej jest dostępna w zakresie 70 - 150 Hz (spadek -6 dB na górnym zboczu), co ponownie wskazuje, że pod znakiem zapytania stoi tylko współpraca z bardzo dużymi kolumnami, które sugerowałyby podział niższy niż 70 Hz. Jeżeli jednak wykorzystamy wejście LFE, sposób filtrowania określi zewnętrzny procesor; wejście LFE występuje w Meteorze, podobnie jak M.A. GSW12, w wersji "pure" - sygnał tu dochodzący nie jest w ogóle filtrowany przez układy subwoofera, widać "naturalny" rezonans membrany przy 670 Hz, który oczywiście zostanie daleko poza zakresem pracy.