Muzyka filmowa/Jazz i poezja

KRZYSZTOF KOMEDA
Muzyka filmowa/Jazz i poezja

Soundtracki
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Szósty album z serii "Krzysztof Komeda w Polskim Radiu" zawiera niezwykle interesujące nagrania studyjne z 1967 r. uzupełnione zapisem koncertu w Filharmonii Narodowej podczas VIII festiwalu Jazz Jamboree `65. Nagrania radiowe są jednymi z ostatnich, jakie Komeda dokonał w Polsce.

W maju 1967 r. nagrał dla niemieckiej Electroli płytę "Lirik und Jazz: Maine Susse Europaische Haimat" zainspirowaną wcześniejszym projektem "Jazz i poezja", który miał premierę na JJ 1960. W Polskim Radiu i w studiu Electroli towarzyszyli Komedzie: trębacz Tomasz Stańko, saksofonista Zbigniew Namysłowski, kontrabasista Roman Dyląg i szwedzki perkusista Rune Carlsson.

Słuchając Komedy z kolejnych sześciu albumów Polskiego Radia, zauważymy, jak szybko rozwijał się jako pianista i kompozytor, jak zdecydowanie zmierzał w stronę nowoczesnego jazzu z elementami free.

Swoim kompozycjom, nawet tak dramatycznym jak "Po katastrofie", Krzysztof Komeda nadawał liryczny charakter. Cudowny, wręcz poetycki jest motyw otwierający ten utwór. Jego kompozycje filmowe, jak "Ballad for Bernt" napisana do "Noża w wodzie" Polańskiego, zyskiwały ekspresję wybuchającą w solówkach.

Atrakcją jest koncertowy zapis utworów: "Kattorna" i "Astigmatic", wykonanych w kwartecie kilka godzin przed sesją dla Polskich Nagrań, zanim dołączył Namysłowski.


POLSKIE RADIO

Marek Dusza
Marek Dusza
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, z magazynem AUDIO współpracuje od początku jego istnienia, czyli blisko 30 lat. Publikuje również w "Rzeczpospolitej" i magazynie "Jazz Forum". Jest laureatem Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Dziennikarz-Krytyk Roku 2012, sześciokrotnie do niej nominowanym. Jako jedyny polski dziennikarz relacjonował z Los Angeles ceremonię wręczenia nagrody Grammy Włodkowi Pawlikowi.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo