Calling the Muse

BRUNO HELSTROFFER
Calling the Muse

Klasyczna
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:

Na płycie "Calling the Muse" znalazły się utwory z epoki baroku, jak otwierające album nastrojowe, melodyjne kompozycje Alessandro Piccininiego. Bruno Helstroffer wykonuje je solo, z namaszczeniem, szacunkiem i miłością do tradycji epoki, która z muzyki uczyniła wielką sztukę. Jest tu taneczny rytm, łatwo wyobrazić sobie pary tańczące na zamożnych, włoskich dworach.

Teorba, czyli lutnia basowa albo arcylutnia, jest instrumentem rzadko widzianym w salach filharmonicznych. Ma długą szyjkę i podwójną główkę, a powstała pod koniec XVI wieku w efekcie ewolucji lutni i zapotrzebowania na instrument o głębokim, niskim brzmieniu realizującym basso continuo. Miłośnicy muzyki dawnej cenią jej wyjątkowe brzmienie, chociaż jest przede wszystkim instrumentem akompaniatorskim.

W dłoniach wirtuoza teorba potrafi wypełnić dźwiękami całe spektrum muzyczne. A takim jest niewątpliwie Bruno Helstroffer, który ze swą arcylutnią objechał cały świat w poszukiwaniu muzyki poruszającej serce i wyobraźnię.

Na płycie "Calling the Muse" znalazły się utwory z epoki baroku, jak otwierające album nastrojowe, melodyjne kompozycje Alessandro Piccininiego. Bruno Helstroffer wykonuje je solo, z namaszczeniem, szacunkiem i miłością do tradycji epoki, która z muzyki uczyniła wielką sztukę. Jest tu taneczny rytm, łatwo wyobrazić sobie pary tańczące na zamożnych, włoskich dworach.

Intrygujące utwory napisał sam Bruno Helstroffer. W romantycznej pieśni "Comme un Beffroi" towarzyszy mu śpiewaczka Rosemary Standley, grający na wężowatym serpencie Michel Godard i kontrabasista Emek Evci. Można tego albumu słuchać na okrągło, wprowadza w dobry nastrój, a wieczorem koi przed snem.


AlphaClassics/CMD

Marek Dusza
Marek Dusza
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, z magazynem AUDIO współpracuje od początku jego istnienia, czyli blisko 30 lat. Publikuje również w "Rzeczpospolitej" i magazynie "Jazz Forum". Jest laureatem Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Dziennikarz-Krytyk Roku 2012, sześciokrotnie do niej nominowanym. Jako jedyny polski dziennikarz relacjonował z Los Angeles ceremonię wręczenia nagrody Grammy Włodkowi Pawlikowi.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo