Chopin

PARIA JOAO PIRES
Chopin

Klasyczna
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Po raz pierwszy nie zachwycam się nagraniami Marii Joao Pires. Co więcej, interpretacje kilku utworów oceniam jako nieudane czy wręcz chybione. Z drugiej strony artystka tej klasy nie może przecież na dwupłytowym albumie nie pozostawić czegoś wartościowego

Po raz pierwszy nie zachwycam się nagraniami Marii Joao Pires. Co więcej, interpretacje kilku utworów oceniam jako nieudane czy wręcz chybione. Z drugiej strony artystka tej klasy nie może przecież na dwupłytowym albumie nie pozostawić czegoś wartościowego. I choć nie podoba mi się wykonanie całej Sonaty h-moll, to jej pierwsza część Allegro maestoso jest urzekająca.

Mazurki nie mają nic wspólnego z mazurkami, do jakich nas przyzwyczaili najwybitniejsi chopiniści, a i walce sprawiają wrażenie, jakby skomponował je ktoś inny. Ale może to tylko moje doznania, a ktoś inny będzie się zachwycał odkrywczymi interpretacjami portugalskiej pianistki. Sonaty oceniane były przez współczesnych Chopinowi nader krytycznie. Twierdzono nawet, że kompozytor nie potrafi wypowiadać się w większych formach muzycznych, do jakich należy właśnie sonata. Nie potrafiono dostrzec, jak wielkim nowatorem był Chopin, jak potrafił odejść od klasycznego pojmowania tej formy, jak zmodyfikował ten gatunek. Stąd w tych utworach - wbrew klasycznym wzorcom - liczne kontrasty, zmiany tempa i rytmu. Proszę posłuchać, jak Pires przepięknie prezentuje drugi temat. Warto też dokładnie wysłuchać Poloneza-Fantazję As-dur i Sonatę na wiolonczelę i fortepian.


DEUTSCHE GRAMMOPHON 2008 / UNIVERSAL MUSIC

Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo