MOZART / PIANO CONCERTOS K 414 & 491

Maurizio Pollini / Wiener Philharmoniker
MOZART / PIANO CONCERTOS K 414 & 491

Klasyczna
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Koncerty fortepianowe zaczął komponować Mozart stosunkowo późno, mimo że występował przecież jako wirtuoz i często przygotowywał do swoich recitali przeróbki sonat różnych kompozytorów.
Koncerty fortepianowe zaczął komponować Mozart stosunkowo późno, mimo że występował przecież jako wirtuoz i często przygotowywał do swoich recitali przeróbki sonat różnych kompozytorów.

Prawdziwie oryginalny Koncert fortepianowy D-dur KV 175 powstał dopiero w 1773 r. Od tego czasu Mozart skomponował aż dwadzieścia trzy koncerty, w kilku grupach, dla różnych wykonawców oraz dla siebie.

W młodzieńczym okresie Mozart wzorował się przy pisaniu koncertów fortepianowych na różnych kompozytorach. Który z nich - a było ich co najmniej kilkunastu - wywarł na Mozarcie największy wpływ, trudno powiedzieć, bo przerastał ich poziomem artystycznym. Przede wszystkim umiał wykorzystać w formie koncertu fortepianowego swoje zdolności dramatyczne. Umiał to uczynić w sposób idealny.

W Koncercie c-moll KV 491 podkreśla dramatyczny nastrój stosując najpełniejszą obsadę orkiestry, śmiałe synkopy, bogatą chromatykę i kontrasty dynamiczne.

Maurizio Pollini jako dziewiętnastolatek zwyciężył VI Konkurs Chopinowski w 1960 r., wybrał karierę opartą na silnych podstawach, a nie na szybkim zdobyciu popularności. Dużo i często nagrywa. Rzeczy popularne i mało znane - jak Koncert A-dur. Warto posłuchać jego i Wiedeńczyków. A przede wszystkim Mozarta.

Barbara Tenderenda


DEUTSCHE GRAMMOPHON 2008 / UNIVERSAL MUSIC POLSKA
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo