Sunrise

KETIL BJORNSTAD
Sunrise

Klasyczna
Nasza ocena
Wykonanie:
Nagranie:
Początkowe zainteresowania muzyczne oraz studia norweskiego pianisty i kompozytora oscylowały wokół klasyki. Gdyby nie płyta Milesa Davisa "In a Silent Way", do dziś Ketil Bjornstad pozostałby najprawdopodobniej wierny swej pierwotnej muzie.

Początkowe zainteresowania muzyczne oraz studia norweskiego pianisty i kompozytora oscylowały wokół klasyki. Gdyby nie płyta Milesa Davisa "In a Silent Way", do dziś Ketil Bjornstad pozostałby najprawdopodobniej wierny swej pierwotnej muzie. Dobrze się jednak stało, bo artysta skutecznie wypełnia lukę między muzyką jazzową a klasyczną.

Na albumie "Sunrise" Ketil Bjornstad daje wyraz zainteresowania poezją śpiewaną w klasycznym entourage`u. Pojawiają się wprawdzie fragmenty wypełnione swingującą solówką saksofonu altowego (Mathias Bjornstad) czy wybijanym z zapałem rytmem (Hans-Kristian Sorensen - perkusja i Bjorn Kjellemyr - kontrabas), lecz dominującą rolę w przedsięwzięciu odgrywa śpiew Kari Bremnes w otoczeniu mieszanego Oslo Chamber Choir, fortepianu lidera i wiolonczeli (Aage Kvalbein).

Kantata do tekstów Edvarda Muncha została skomponowana przez Ketila Bjornstada, a partie chóralne zręcznie zaaranżował Egill Fossum. Pianista produkuje się głównie w roli akompaniatora do klasycznie prowadzonych linii wokalnych. Dość liczne motywy instrumentalne, jak liryczne "Intermezza", urzekają nastrojem i zwięzłością, podczas gdy wulkaniczne "Resistativy" wnoszą pewną dozę abstrakcji odzwierciadlającą współczesność.


ECM/UNIVERSAL

Cezary Gumiński
Cezary Gumiński
Dziennikarz muzyczny i krytyk jazzowy, od 1997 r. współpracuje z magazynem AUDIO. Pisał o muzyce również na łamach magazynów "Jazz", "Jazz Forum", "Machina", "Muza" i "Jazz & Classics". Prowadził audycje i był gościem w PR Pr. 2, Kolor, Radiostacja, Radio Jazz. Był zagorzałym propagatorem kwadrofonii i do dziś słucha z czterech kolumn. Muzyka w jego domu rozbrzmiewa nieustannie, również ze szpulowego magnetofonu. Jest bardziej melomanem niż audiofilem. Najbardziej gustuje w fuzjach jazzu, rocka, etno i klasyki.
Zobacz artykuły autora
Gatunki muzyki
Podobne brzmienie
logo logo